Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 191
I brev af 18. februar 2025 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 191:
Vil ministeren redegøre for, hvilke undervisningsmaterialer Børne- og Un-
dervisningsministeriet udarbejdede som led i aftalen om et opgør med
kviklån fra 2019, er midlerne opbrugt og er der bindinger på midlerne af-
sat i aftalen?
Svar:
Som led i udmøntningen af
’Aftale
om et opgør med kviklån’
fra 2019 har
Børne- og Undervisningsministeriet udarbejdet en række undervisnings-
materialer til såvel grundskolen som ungdomsuddannelser for at styrke
undervisningen i privatøkonomi med henblik på at understøtte gode for-
brugsvaner og ansvarlig privatøkonomi.
Det fremgår af vedlagte ’Evaluering af aftalen om et opgør med kviklån’,
som er offentliggjort af Erhvervsministeriet i april 2022, hvilke konkrete
undervisnings- og inspirationsmaterialer, der er blevet udarbejdet på
henholdsvis grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet.
Det bemærkes, at Børne- og Undervisningsministeriet i tillæg til de un-
dervisningsmaterialer, der er nævnt i evalueringen, efterfølgende har ud-
arbejdet følgende yderligere undervisningsmaterialer:
•
På stx og hf er der udarbejdet et materiale om innovation i mate-
matik, hvor eksempel 4 handler om gælds- og opsparingsannui-
tet. Materialet kan tilgås her:
https://emu.dk/stx/matematik/det-
innovative/eksempel-paa-innovation-i-matematik
•
På stx
er der udarbejdet materiale om dokumentarserien ”De dyre
piger”, som bl.a. indeholder en fælles
dansk-matematik-opgave
om forbrugslån. Materialet kan tilgås her:
https://emu.dk/stx/dansk/srp-og-fagligt-samspil/de-dyre-piger-
et-aktuelt-medievaerk-i-flerfagligt-perspektiv
Jeg kan oplyse, at der med aftalen ikke var afsat finansiering til udarbej-
delsen af undervisningsmaterialer, og at Børne- og Undervisningsministe-
riet derfor har udarbejdet undervisningsmaterialerne inden for ministeri-
ets egen ramme.
Børne- og Undervisningsministeriet
10. marts 2025
Sagsnr.: 25/04740