Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2987821_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget,
Christiansborg
Svar på BUU alm. del
spørgsmål 189
I brev af den 18. februar 2025 har udvalget stillet mig følgende spørgs-
mål:
BUU alm. del
spørgsmål 189:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at finansiel dannelse ind-
går i folkeskolens fag, og hvilke fag i folkeskolen vurderer ministeren, at
finansiel dannelse bedst indgår i?
Svar:
Som følge af
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
fra marts 2024, er
der igangsat et arbejde med at forny folkeskolens læreplaner (med titlen
folkeskolens fagplaner)
i regi af
Fagfornyelsen.
Fagfornyelsen handler
blandt andet om at udvikle nye, mere enkle læreplaner for folkeskolens
fag med det formål at udvikle rammerne for fordybelse og variation i un-
dervisningen. Med aftalen har folkeskoleforligskredsen blandt andet be-
sluttet, at antallet af mål i de nye fagplaner ikke må overstige 10 procent
af det nuværende antal mål, og at de nye fagplaner som udgangspunkt
ikke må fylde mere end 7-10 normalsider.
I den næste fase af Fagfornyelsen skal 21 fagudvalg for folkeskolens fag
udarbejde udkast til nye fagplaner for de enkelte fag. Folkeskolens fag-
planer skal beskrive, hvad eleverne skal lære i folkeskolens fag og emner
med fokus på fagenes kernestof og få faglige mål. Det er op til fagudval-
gene at udarbejde oplæg til fagplanernes indhold, herunder at vurdere,
om og hvordan finansiel dannelse skal indgå i folkeskolens fag fremover.
Fagudvalgene vil løbende inddrage viden og erfaringer fra praksis og vi-
denspersoner, der kan bidrage til at kvalificere fagudvalgenes arbejde.
Folkeskoleforligskredsen forelægges folkeskolens fagplaner, inden de
træder i kraft fra skoleåret 2027/2028.
Jeg kan oplyse, at finansiel dannelse indgår i de nuværende læreplaner
for henholdsvis matematik og samfundsfag. Dette vil være gældende
frem til skoleåret 2027/2028. Jeg vil afvente fagudvalgenes oplæg til nye
fagplaner og deres forslag til, hvilke fag finansiel dannelse fremadrettet
bedst hører hjemme i under hensyntagen til de politiske rammer, som
folkeskoleforligskredsen har besluttet for Fagfornyelsen.
Børne- og Undervisningsministeriet
10. marts 2025
Sagsnr.: 25/04740
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm., om hvordan det sikres, at finansiel dannelse indgår i folkeskolens fag
Jeg kan i øvrigt oplyse, at resultaterne fra PISA 2022 viser, at danske 15-
årige elever er blandt de bedst præsterende i OECD, når det handler om
finansielle kompetencer og forståelsen af privatøkonomi. Undersøgelsen
viser eksempelvis, at danske elever har gode evner til at omsætte deres
viden til fornuftige og velbegrundede valg i forhold til deres privatøko-
nomi og har forståelse for centrale finansielle begreber som fx banklån og
renter. Samtidig viser undersøgelsen, at de danske elever vurderer, at de i
høj grad bliver undervist i økonomiske og finansielle forhold.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Mattias Tesfaye