TAL,
DER
TALER
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 187
Offentligt
TAL, DER TALER
Tal, der taler: Flere forældre vælger
folkeskolen
Andelen af grundskoleelever, der starter i børnehave-
klasse på folkeskoler, har de seneste år været stigende.
Samtidig har der også været et fald i andelen, der skifter
fra en folkeskole til en fri grundskole i løbet af deres
skoletid.
Igennem en længere årrække, har der været en tendens til at færre og færre forældre har kig-
get mod folkeskolen, når deres børn skulle starte i børnehaveklasse – det ser ud til, at denne
udvikling nu er vendt. Der har siden skoleåret 2020/2021 været i stigning i andelen af grund-
skolebørn i børnehaveklasse, som er indskrevet i folkeskolen. I skoleåret 2023/2024 gik 82 pct.
af børnehaveklasseelever i folkeskolen, hvilket er en stigning på 0,4 procentpoint sammenlig-
net med 2019/2020,
jf. figur 1.
Andelen af en årgang, som har skiftet fra en folkeskole til en fri grundskole i løbet af deres tid
i grundskolen har ligeledes været faldende,
jf. figur 2.
For årgangen, der gik i 9. klasse i
2016/2017, gik 11,8 pct. på en fri grundskole efter at de tidligere i deres skoleforløb var ind-
skrevet på en folkeskole. For årgangen, som gik i 9. klasse i 2023/2024, gik 11 pct. på en fri
grundskole efter at de tidligere i deres skoleforløb var indskrevet på en folkeskole. Desuden
har andelen af en årgang, som skifter den anden vej fra en fri grundskole til en folkeskole væ-
ret stigende i samme periode.
Samlet set peger tendenserne på at tilslutningen til folkeskolen ikke længere er faldende –
også selvom det endnu ikke er afspejlet i andelen af elever på tværs af børnehaveklasse til 9.
klasse, der er indskrevet i folkeskolen.