Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2987566_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del – spørgsmål 184
I brev af 11. februar 2025 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 184:
Mener ministeren, at omfanget af vold i folkeskolen gør det vanskeligere
at tiltrække kvalificerede lærere til området?
Svar:
Det har utvivlsomt betydning for læreres psykiske arbejdsmiljø og trivsel,
hvis de bliver udsat for udadreagerende adfærd. Det er kommunerne, der
er ansvarlige for driften af folkeskolen og dermed også for, at skolerne
overholder gældende regler på arbejdsmiljøområdet. Jeg har derfor en
klar forventning om, at kommunerne og ledelsen på landets skoler konti-
nuerligt arbejder for, at skolens personale trygt kan møde på arbejde og
ikke være bange for at blive udsat for udadreagerende adfærd.
Forebyggelse og håndtering af situationer med udadreagerende adfærd
må ikke overlades til den enkelte lærer, men kræver en systematisk ind-
sats fra flere niveauer. Med ”Folkeskolens Kvalitetsprogram” fra foråret
2024 får skoler og kommuner en række yderligere muligheder for netop
dette.
Der gives fx med skolens timebank mulighed for lokalt at prioritere flere
ressourcer i folkeskolen fx til flere voksne i undervisningen, holddeling og
en kortere skoledag. Herudover er der afsat 155 mio. kr. til flere pædago-
giske kompetencer tæt på eleverne, hvor kommuner bl.a. kan opkvalifi-
cere lærere og pædagoger fx via den nye psykologfaglige overbygnings-
uddannelse eller styrke den lokale praksisnære kompetenceudvikling i
samarbejde med PPR. Kommunernes får også øget mulighed for at priori-
tere ressourcer til kompetenceudvikling til fx specialpædagogik og klasse-
ledelse. Disse tiltag kan alle medvirke til at forebygge situationer med ud-
adreagerende adfærd.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Børne- og Undervisningsministeriet
7. marts 2025
Sagsnr.: 25/04237