Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2987607_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 181
I brev af 11. februar 2025 har udvalget efter ønske fra Sofie Lippert (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 181:
Vil ministeren oplyse, hvad merudgifterne er, hvis kursister med videregå-
ende uddannelse generelt omfattes af de gældende lofter for deltagerbe-
taling på arbejdsmarkedsuddannelserne og får statsfinansieret tilskud
frem for at betale fuld deltagerbetaling (taxametertilskud og almindelig
deltagerbetaling)? Det vil sige udbrede den model til øvrige områder,
som er trådt i kraft 1. januar 2025 på arbejdsmarkedsuddannelserne inden
for social- og sundhedsområdet.
Det ønskes i besvarelsen tydeliggjort, hvorvidt dette økonomiskøn følger
samme grundlag og opgørelsesmetode, som ligger til grund for aftalen
på social- og sundhedsområdet, herunder uddybe hvis der fraviges fra
dette, samt tydeliggøre om der i økonomiskønnet er taget højde for lov-
ændringen fsva. social- og sundhedsområdet.
Svar:
AMU er målrettet ufaglærte og faglærte, der har behov for uddannelse
for at vedligeholde og/eller videreudvikle deres erhvervsrettede kompe-
tencer. Personer med en videregående uddannelse kan dog også deltage
i AMU, men udløser ikke statsligt taxametertilskud og skal derfor betale
fuld deltagerbetaling. Ved fuld deltagerbetaling forstås en betaling, der
svarer til taxametertilskuddene og den almindelige deltagerbetaling.
Fra 1. januar 2025 er arbejdsmarkedsuddannelserne inden for social- og
sundhedsområdet dog undtaget for reglerne om fuld deltagerbetaling for
beskæftigede personer med uddannelse udover faglært niveau, hvorfor
disse personer kan deltage på samme vilkår som faglærte og ufaglærte
på de omfattede arbejdsmarkedsuddannelser.
De statslige merudgifter ved en udbredelse af undtagelsen til samtlige ar-
bejdsmarkedsuddannelser, så personer med uddannelse udover faglært
niveau kun skal betale den almindeligt gældende deltagerbetaling, kan
som et beregningsteknisk eksempel og med betydelig usikkerhed opgø-
res til op mod ca. 115 mio. kr. årligt til taxametertilskud. Skønnet er op-
gjort på baggrund af Børne- og Undervisningsministeriets tilskudsdata
Børne- og Undervisningsministeriet
10. marts 2025
Sagsnr.: 25/04189
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm., om hvad merudgifterne er, hvis kursister med videregående uddannelse generelt omfattes af de gældende lofter for deltagerbetaling på arbejdsmarkedsuddannelserne og får statsfinansieret tilskud frem for at betale fuld deltagerbetaling (taxametertilskud og almindelig deltagerbetaling)
2987607_0002.png
baseret på institutionernes indberetninger, de forudsatte gennemsnitlige
omkostninger pr. årselev i AMU og en antagelse om en aktivitetsstigning
blandt kursister med en videregående uddannelse svarende til, at denne
gruppes andel af den samlede tilskudsudløsende AMU-aktivitet, svarer til
andelen af de samlede AMU-kursister med en videregående uddannelse
1
før reglerne om fuld deltagerbetaling blev indført. Det følger grundlæg-
gende samme tilgang som økonomiskønnet, der ligger bag Aftale om
flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til
vores sundhedsvæsen og ældrepleje af januar 2024. Dog er der sket en
opdatering af aktivitetsgrundlaget fra Børne- og Undervisningsministeri-
ets tilskudsdata, så det er baseret på 2024-aktiviteten, og de forudsatte
gennemsnitlige omkostninger pr. årselev, er opgjort pba. 2025-takster for
AMU-området som helhed. Udgiftsskønnet er ud over de merudgifter,
som lovændringen pr. 1. januar 2025 fsva. social- og sundhedsområdet
indebærer.
Fra 1. januar 2025 har personer med uddannelse udover faglært niveau
desuden også fået adgang til VEU-godtgørelse ved deltagelse i de omfat-
tede arbejdsmarkedsuddannelser på social- og sundhedsområdet. Hvis
dette ligeledes udbredes til samtlige arbejdsmarkedsuddannelser, vil der
således også være betydelige merudgifter til VEU-godtgørelsesudbetalin-
ger. Dette er finansieret af arbejdsgiverbidrag, og indgår ikke i ovenstå-
ende beløb.
Hertil vil der også være statslige merudgifter til systemtilpasninger og ad-
ministration, hvilket ikke indgår i ovenstående beløb.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
1
Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger på baggrund af registerdata fra
Danmarks Statistik.