Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del – spørgsmål 175
I brev af 5. februar 2025 har udvalget efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 175:
Vil ministeren oplyse udviklingen i andelen af folkeskoleelever, der går i
klasser med 29 eller flere elever over de seneste ti år?
Svar:
Udviklingen i andelen af folkeskoleelever, der går i klasser med 29 eller
flere elever, er opgjort i
tabel 1.
Udviklingen er opgjort for skoleårene 2016/17-2023/24. Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet lavede en større undersøgelse af særligt store klas-
ser i 2015, som viste, at mange af de store klasser skyldtes fejlregistrerin-
ger. Dette medførte et fokus på registreringspraksis. Tallene før og efter
skoleåret 2016/17 kan derfor ikke sammenlignes, og derfor udeladt i
denne opgørelse.
Tabel 1: Udviklingen i andelen af folkeskoleelever, der i klasser med 29 eller
flere elever
Antal
2023/2024
2022/2023
2021/2022
2020/2021
2019/2020
2018/2019
2017/2018
2016/2017
3.395
3.899
3.577
4.435
4.629
5.272
6.447
6.380
Andel
0,7 pct.
0,8 pct.
0,8 pct.
0,9 pct.
1,0 pct.
1,1 pct.
1,3 pct.
1,2 pct.
Børne- og Undervisningsministeriet
dervisningsministeriet
3. marts 2025
Sagsnr.: 25/03764
Anm.: Tallene er opgjort pr. 5. september i skoleåret. Opgørelsen indeholder fuldt årgangsdelte og ikke-
årgangsopdelte almenklasser for elever i børnehaveklassen til 9. klasse. Specialklasser og specialskoler
under folkeskoleloven er således ikke medtaget. Det bemærkes, at klasser med mindre end 10 og flere
end 35 elever efter sædvanlig praksis er frasorteret før optællingen, da data med sådanne klassestørrelser
betragtes som potentielt fejlbehæftede. Det bemærkes desuden, at elevregisteret opdateres bagud i tid,
hvilket betyder, at opgørelsen kan afvige fra tidligere opgørelser.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks grundskoleregister