Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2984989_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del – spørgsmål 172
I brev af 4. februar 2025 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 172:
Giver Berlingskes afdækning af antallet af skolebortvisninger som følge af
voldsproblemer og et stigende omfang af voldelige episoder mellem ele-
ver anledning til, at ministeren vil genbesøge de seneste ændringer af or-
densbekendtgørelsen og vurdere, om skoleledelserne har brug for flere
redskaber i værktøjskassen i den forbindelse? Der henvises til artiklen
”Vold og trusler er blevet hverdag i folkeskoler: Næsten 2000 bortvisnin-
ger for kvælertag, tæsk og trusler”, berlingske.dk, den 3. februar 2025.
Svar:
Som det også fremgår af mit svar på BUU alm. del – spm. 171, så trådte
den reviderede ordensbekendtgørelse i kraft d. 1. januar 2025. Justerin-
gerne skal have mulighed for at blive anvendt i praksis før, at jeg kan tage
stilling til, om der er behov for yderligere justeringer af bekendtgørelsen.
Min hensigt med justeringerne af ordensbekendtgørelsen er at give sko-
lerne de nødvendige redskaber til at gribe ind, når der opstår situationer
med udadreagerende eller grænseoverskridende adfærd i skolen. Det er
ligeledes vigtigt med den forebyggende og tidlig indsats. Med Folkesko-
lens Kvalitetsprogram fra foråret 2024 får skoler og kommuner en række
yderligere muligheder for netop dette.
Der gives fx med skolens timebank mulighed for lokalt at prioritere flere
ressourcer i folkeskolen fx til flere voksne i undervisningen, holddeling og
en kortere skoledag. Herudover er der afsat 155 mio. kr. til flere pædago-
giske kompetencer tæt på eleverne, hvor kommuner bl.a. kan opkvalifi-
cere lærere og pædagoger fx via den nye psykologfaglige overbygnings-
uddannelse eller styrke den lokale praksisnære kompetenceudvikling i
samarbejde med PPR. Kommunerne får også øget mulighed for at priori-
tere ressourcer til kompetenceudvikling til fx specialpædagogik og klasse-
rumsledelse.
Disse tiltag skal også have lov til at virke i praksis på skolerne og i kom-
munerne, men de kan alle medvirke til at forebygge situationer med ud-
adreagerende og/eller grænseoverskridende adfærd.
Børne- og Undervisningsministeriet
3. marts 2025
Sagsnr.: 25/03499
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm., om Berlingskes afdækning af antallet af skolebortvisninger som følge af voldsproblemer og et stigende omfang af voldelige episoder mellem elever giver anledning til, at ministeren vil genbesøge de seneste ændringer af ordensbekendtgørelsen og vurdere, om skoleledelserne har brug for flere redskaber i værktøjskassen i den forbindelse
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye