Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del – spørgsmål 172
I brev af 4. februar 2025 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 172:
Giver Berlingskes afdækning af antallet af skolebortvisninger som følge af
voldsproblemer og et stigende omfang af voldelige episoder mellem ele-
ver anledning til, at ministeren vil genbesøge de seneste ændringer af or-
densbekendtgørelsen og vurdere, om skoleledelserne har brug for flere
redskaber i værktøjskassen i den forbindelse? Der henvises til artiklen
”Vold og trusler er blevet hverdag i folkeskoler: Næsten 2000 bortvisnin-
ger for kvælertag, tæsk og trusler”, berlingske.dk, den 3. februar 2025.
Svar:
Som det også fremgår af mit svar på BUU alm. del – spm. 171, så trådte
den reviderede ordensbekendtgørelse i kraft d. 1. januar 2025. Justerin-
gerne skal have mulighed for at blive anvendt i praksis før, at jeg kan tage
stilling til, om der er behov for yderligere justeringer af bekendtgørelsen.
Min hensigt med justeringerne af ordensbekendtgørelsen er at give sko-
lerne de nødvendige redskaber til at gribe ind, når der opstår situationer
med udadreagerende eller grænseoverskridende adfærd i skolen. Det er
ligeledes vigtigt med den forebyggende og tidlig indsats. Med Folkesko-
lens Kvalitetsprogram fra foråret 2024 får skoler og kommuner en række
yderligere muligheder for netop dette.
Der gives fx med skolens timebank mulighed for lokalt at prioritere flere
ressourcer i folkeskolen fx til flere voksne i undervisningen, holddeling og
en kortere skoledag. Herudover er der afsat 155 mio. kr. til flere pædago-
giske kompetencer tæt på eleverne, hvor kommuner bl.a. kan opkvalifi-
cere lærere og pædagoger fx via den nye psykologfaglige overbygnings-
uddannelse eller styrke den lokale praksisnære kompetenceudvikling i
samarbejde med PPR. Kommunerne får også øget mulighed for at priori-
tere ressourcer til kompetenceudvikling til fx specialpædagogik og klasse-
rumsledelse.
Disse tiltag skal også have lov til at virke i praksis på skolerne og i kom-
munerne, men de kan alle medvirke til at forebygge situationer med ud-
adreagerende og/eller grænseoverskridende adfærd.
Børne- og Undervisningsministeriet
3. marts 2025
Sagsnr.: 25/03499