Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2981917_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 170
I brev af 31. januar 2025 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann An-
dresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 170:
Vil ministeren oplyse, om ministeriet vurderer, at den korte skoledag, som
Mulernes Legatskole reklamerer med, lever op til lovgivningen på gymna-
sieområdet, herunder om det er vurderingen, at de tilladte 20 pct. virtuel
undervisning kan bruges til, at eleverne arbejder selv derhjemme uden
adgang til deres underviser? Vil ministeren desuden forholde sig til, om
det er hensigtsmæssigt, at gymnasierne begynder at konkurrere om at til-
byde gymnasieeleverne mindre undervisning, hvor en uddannet undervi-
ser er til stede sammen med dem?
Svar:
Jeg har bedt Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som fører fagligt til-
syn med de gymnasiale uddannelser, om et svarbidrag, og styrelsen oply-
ser følgende:
”Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet kan oplyse, at der i lovgivningen
for de gymnasiale uddannelser ikke er noget til hinder for, at en institu-
tion vælger at tilrettelægge dele af undervisningstiden som virtuel under-
visning uden fysisk tilstedeværelse af lærer og elever, herunder op til 20
pct. af uddannelsestiden i hvert fag i studieretningsforløbet.
Undervisningsbegrebet i lovgivningen giver de enkelte institutioner fri-
hedsgrader i forhold til det nærmere indhold og tilrettelæggelse af un-
dervisningstiden, der
ud over af elevernes forberedelse
suppleres af
elevernes selvstændige skriftlige arbejde (fordybelsestiden), jf. lov om de
gymnasiale uddannelser.
Samtidig skal eksisterende krav til den samlede undervisningstid for et
gymnasialt forløb overholdes for den enkelte elev.
Det er rektors ansvar at sikre, at kvaliteten af undervisningens indhold,
struktur og timetal overholdes.
Børne- og Undervisningsministeriet
25. februar 2025
Sagsnr.: 25/03172
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren vurderer, at den korte skoledag, som Mulernes Legatskole reklamerer med, lever op til lovgivningen på gymnasieområdet
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har den 21. januar 2025 igangsat
en dialog med Mulernes Legatskole og anmodet institutionen om en re-
degørelse vedrørende
”Den korte skoledag” med henblik på at undersøge
tilrettelæggelsen heraf nærmere.
Styrelsen har på baggrund heraf bl.a. indskærpet over for Mulernes Le-
gatskole, at de eksisterende rammer for virtuel undervisning, formuleret i
eksisterende vejledning,
skal overholdes, og at markedsføringen af ”Den
korte Skoledag”
ikke må vildlede kommende elever m. fl., så det fremstår
som om uddannelserne i ”Den korte Skoledag” –
stx og toårig hf - er kor-
tere eller har færre timer end på øvrige uddannelsesinstitutioner, jf. krav
til timetal.
Styrelsen vil derudover tydeliggøre de relevante regler over for sektoren
generelt, herunder om virtuel undervisning.”
Jeg har forståelse for, at institutioner afprøver nye forløb og måder at til-
rettelægge undervisningen på for at skabe attraktive uddannelsestilbud
og imødekomme forskellige elevgrupper. Det er dog naturligvis afgø-
rende, at det sker i overensstemmelse med gældende regler, og at det
præsenteres på en transparent og retvisende måde.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye