Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 156
I brev af 14. januar 2025 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 156:
Vil ministeren kommentere debatindlægget ”Woke har inficeret uddan-
nelsessystemet” af Frederik Lønborg bragt i Jyllands-Posten
den 4. januar,
2025 navnlig kritikken af lærerne som uforholdsmæssigt optagede af
spørgsmål om køn og race? Er ministeren tilfreds med lærernes saglig-
hed, hvis påstandene om lærernes henkastede kommentarer om et patri-
arkat, racisme, mv. i debatindlægget er korrekte?
Svar:
Undervisning i fagene i de gymnasiale uddannelser er reguleret gennem
læreplaner, der bl.a. beskriver det enkelte fags faglige mål og kernestof.
Det er kernen i dansk undervisningstradition, at lærerne har en stor grad
af metodisk og didaktisk frihed i tilrettelæggelsen af deres undervisning.
Der vil dermed naturligt kunne være forskelle i undervisningen lærerne
imellem.
Men gymnasielovens omtale af uddannelsernes dannelsesperspektiv in-
debærer, at det i undervisningen i fag som samfundsfag, dansk, historie
og psykologi, der alle nævnes i debatindlægget, er vigtigt, at eleverne bli-
ver trænet i at have en kritisk bevidsthed.
Gymnasielærerne skal derfor tilstræbe at nuancere og udfordre elevernes
forestillinger om verden ved at præsentere dem for forskellige udlægnin-
ger eller teorier. Det kan for eksempel gøres ved kritisk at tolke historiske
tekster eller udlægninger af tal i statistikker i samfundsfag eller ved at
analysere tekster gennem en teori. På den måde dannes eleverne til at
kunne forholde sig reflekteret til egne og andres udlægninger af verden.
Den enkelte institution har et ansvar for at påse, at de undervisningsmæs-
sige forhold på institutionen er forsvarlige, herunder at undervisningen
samlet set lever op til de faglige krav i fagene.
Undervisningen og elevernes viden og kompetencer afprøves ved eksa-
men, hvilket bl.a. medvirker til at sikre den faglige kvalitet.
Børne- og Undervisningsministeriet
4. februar 2025
Sagsnr.: 25/01234