Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2970569_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 155
I brev af 9. januar 2025 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann An-
dresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 155:
Vil ministeren redegøre for, om Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) vil udføre u-lovbestemte sektortilsyn ifm., at nogle kommuner har
en praksis, der til en vis grad er organiseret på en måde, hvor nogle
støttetilbud meget sjældent tildeles, medmindre der er en diagnosticeret
problemstilling, selvom dette er i strid med gældende lovgivning? Der
henvises til rapporten ”Særlige behov i skolen”, VIVE, 2024.
Svar:
Tildeling af støtte til elever skal ifølge loven altid ske på baggrund af en
konkret og individuel vurdering, og den nødvendige støtte skal iværksæt-
tes, hvis eleven har behov, uanset om der foreligger en diagnose eller ej.
En manglende diagnose må altså ikke være afgørende for, om der tildeles
støtte.
En kommune må dog gerne organisere sine støttetilbud med udgangs-
punkt i diagnoser, så længe der også er støttetilbud, der griber de børn
og unge, som ikke har en diagnose.
Den praksis, VIVE beskriver i rapporten ”Særlige
behov i skolen”, hvor
nogle støttetilbud i kommuner sjældent tildeles, medmindre der er en di-
agnosticeret problemstilling, er derfor ikke som udgangspunkt ulovlig.
Hertil skal det bemærkes, at VIVE i undersøgelsen skriver, at deres inter-
views med kommunale forvaltninger peger på, "at
nogle kommuner fak-
tisk har en praksis, der til en vis grad er organiseret på en måde, hvor nogle
støttetilbud meget sjældent tildeles, medmindre der er en diagnosticeret
problemstilling”.
VIVE tager således flere forbehold, bl.a. at det kun gør sig
gældende
”til
en vis grad”,
og de skriver ikke, at støttetilbud aldrig tilde-
les, men blot ”meget
sjældent”
uden en diagnose. Det er vigtige forbehold
og nuancer.
Når det er sagt, mener jeg, at diagnoser har fået en uforholdsmæssig stor
betydning i skolesystemet. Diagnoser kan være afgørende for nogle børn
Børne- og Undervisningsministeriet
28. januar 2025
Sagsnr.: 25/00653
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) vil udføre u-lovbestemte sektortilsyn ifm., at nogle kommuner har en praksis, der til en vis grad er organiseret på en måde, hvor nogle støttetilbud meget sjældent tildeles, medmindre der er en diagnosticeret problemstilling, selvom dette er i strid med gældende lovgivning
og unge, men vi må ikke ende et sted, hvor forældre skal jagte en diag-
nose til deres børn, for at de kan få den hjælp og støtte, de har ret til.
Børne- og Undervisningsministeriet har en generel forpligtelse som led i
det ulovbestemte sektortilsyn til at følge med i, hvordan lovgivningen in-
den for ministeriets område administreres, herunder om lovgivningen
overholdes og fortsat er hensigtsmæssig.
Børne- og undervisningsministeren har delegeret tilsynet til Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK). Styrelsen oplyser i denne forbindelse føl-
gende:
”STUK
vurderer ikke, at der på baggrund af beskrivelserne af kommuner-
nes praksis i undersøgelsen ”Særlige behov i skolen” fra VIVE foreligger et
tilstrækkeligt grundlag for at antage, at kommunerne generelt har en
praksis, der er i strid med reglerne.
STUK bemærker derudover, at forældre har en retssikkerhedsgaranti i
form af muligheden for at klage til Klagenævnet for Specialundervisning
over en kommunes afgørelse om specialundervisning til et barn i folke-
skolen.
Som led i det ulovbestemte sektortilsyn kan STUK udtale sig om lovlighe-
den af dispositioner eller undladelser. STUK følger op i tilfælde, hvor man
får oplysninger, der indikerer, at en konkret kommune ikke har en lov-
medholdelig praksis. Hvor det vurderes relevant, følger STUK op med
kontakt til forvaltningen i den relevante kommune med henblik på at vej-
lede om gældende regler.
STUK har ikke sanktionsmuligheder over for kommunerne som led i det
ulovbestemte sektortilsyn. Såfremt STUK har oplysninger, der tyder på, at
en kommunalbestyrelse ikke efterlever gældende regler, kan sagen over-
sendes til det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, der fører tilsyn med, om
kommunerne overholder reglerne (legalitetstilsyn). Det er tilsynet selv
(Ankestyrelsen), som vurderer, om der er grundlag for at rejse en tilsyns-
sag.
På baggrund af STUK’s løbende kontakt med sektoren er styrelsen op-
mærksom på, at der kan være et behov for at foretage en bredere vurde-
ring af de samlede indikationer på problemstillinger vedrørende kommu-
nernes praksis for henvisning til specialundervisning og specialpædago-
gisk bistand.
STUK følger op på, om og i givet fald, hvornår der er behov for at vejlede
kommunerne om de gældende regler på området for henvisning til speci-
alundervisning og specialpædagogisk bistand.
I den forbindelse er STUK opmærksom på, at der er nedsat en ekspert-
gruppe, der skal udarbejde et politisk beslutningsoplæg med konkrete
anbefalinger i første kvartal af 2025 til justeringer af de lovgivningsmæs-
sige rammer for folkeskolens specialundervisning og anden specialpæda-
gogisk bistand.
Side 2/3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) vil udføre u-lovbestemte sektortilsyn ifm., at nogle kommuner har en praksis, der til en vis grad er organiseret på en måde, hvor nogle støttetilbud meget sjældent tildeles, medmindre der er en diagnosticeret problemstilling, selvom dette er i strid med gældende lovgivning
Derudover skal VIBUS udarbejde et fagligt grundlag på folkeskoleområ-
det med vidensbaserede anbefalinger, som skal være færdige i 2025. An-
befalingerne fokuserer på, hvordan staten, kommuner og skoler bedre
kan arbejde med, at elever med særlige behov får indsatser eller tilbud i
regi af undervisningsområdet, der modsvarer deres behov.”
Side 3/3
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye