Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 155
I brev af 9. januar 2025 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann An-
dresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 155:
Vil ministeren redegøre for, om Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) vil udføre u-lovbestemte sektortilsyn ifm., at nogle kommuner har
en praksis, der til en vis grad er organiseret på en måde, hvor nogle
støttetilbud meget sjældent tildeles, medmindre der er en diagnosticeret
problemstilling, selvom dette er i strid med gældende lovgivning? Der
henvises til rapporten ”Særlige behov i skolen”, VIVE, 2024.
Svar:
Tildeling af støtte til elever skal ifølge loven altid ske på baggrund af en
konkret og individuel vurdering, og den nødvendige støtte skal iværksæt-
tes, hvis eleven har behov, uanset om der foreligger en diagnose eller ej.
En manglende diagnose må altså ikke være afgørende for, om der tildeles
støtte.
En kommune må dog gerne organisere sine støttetilbud med udgangs-
punkt i diagnoser, så længe der også er støttetilbud, der griber de børn
og unge, som ikke har en diagnose.
Den praksis, VIVE beskriver i rapporten ”Særlige
behov i skolen”, hvor
nogle støttetilbud i kommuner sjældent tildeles, medmindre der er en di-
agnosticeret problemstilling, er derfor ikke som udgangspunkt ulovlig.
Hertil skal det bemærkes, at VIVE i undersøgelsen skriver, at deres inter-
views med kommunale forvaltninger peger på, "at
nogle kommuner fak-
tisk har en praksis, der til en vis grad er organiseret på en måde, hvor nogle
støttetilbud meget sjældent tildeles, medmindre der er en diagnosticeret
problemstilling”.
VIVE tager således flere forbehold, bl.a. at det kun gør sig
gældende
”til
en vis grad”,
og de skriver ikke, at støttetilbud aldrig tilde-
les, men blot ”meget
sjældent”
uden en diagnose. Det er vigtige forbehold
og nuancer.
Når det er sagt, mener jeg, at diagnoser har fået en uforholdsmæssig stor
betydning i skolesystemet. Diagnoser kan være afgørende for nogle børn
Børne- og Undervisningsministeriet
28. januar 2025
Sagsnr.: 25/00653