Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2969423_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del – spørgsmål 67
I brev af 20. november 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Peter Skaarup (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 67:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Formand reagerer efter nyt påbud til
skole: - Ledelsen føler sig alene og presset på tid”, Dagbladet Roskilde,
den 18. november 2024? Vil ministeren hertil redegøre for, hvor lang snor
en skoleledelse bør have efter at have modtaget flere påbud fra
Arbejdstilsynet som følge af voldelige elever og lærernes oplevelse af ikke
at have de nødvendige kompetencer? Vil ministeren yderligere redegøre
for, om ministeren agter at gribe ind for at sikre, at der bliver taget hånd
om de voldelige elever, og at lærerne får de nødvendige kompetencer,
hvis der ikke snart kommer orden på den pågældende skole?
Svar:
Kommunerne er ansvarlige for driften af folkeskolen, og dermed også for,
at skolerne overholder gældende regler, både på folkeskoleområdet og
på arbejdsmiljøområdet. Når en skole ikke lever op til forpligtelserne i
arbejdsmiljølovgivningen, og af den årsag modtager et påbud fra
Arbejdstilsynet, er det Arbejdstilsynet, der følger op og vurderer, om den
ansvarlige kommunes tilbagemelding ift. efterkommelse af påbuddet, og
hermed løsning på det givne arbejdsmiljøproblem, er tilstrækkeligt. Jeg
har derfor en klar forventning om, at kommunen og skolens ledelse vil
udbedre de forhold, der ligger til grund for påbuddet.
Den bedste løsning på situationer med udadreagerende adfærd er
forebyggelse. I Folkeskolens Kvalitetsprogram fra foråret 2024 indgår bl.a.
muligheden for lokalt at reducere timetallet i folkeskolen og på den måde
finansiere fx tovoksenordninger. Derudover er der afsat midler til
kompetenceudvikling. Begge dele kan medvirke til at forebygge den slags
situationer, som nævnes i artiklen om skolen i Greve Kommune, hvor det
påpeges, at lærerne oplever at mangle ressourcer og kompetencer.
Når der desværre opstår situationer med udadreagerende adfærd i
skolen, er det vigtigt for mig, at skolen og personalet har nogle
handlemuligheder, som gør dem i stand til at håndtere den konkrete
Børne- og Undervisningsministeriet
10. december 2024
Sagsnr.: 24/36745
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 153: MFU spm. om, hvad ministeren vil gøre her og nu for at betrygge lærere og forældre i, at voldelige elever ikke tolereres i landets folkeskoler
situation. Derfor har jeg for nylig præsenteret et udkast til en revideret
bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen. Min hensigt med
justeringerne er både at tydeliggøre de handlemuligheder, som man
allerede har i skolen i dag, og at sikre, at der er de nødvendige og
relevante muligheder for at gribe ind.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye