Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2970486_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 144
I brev af 17. december 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 144:
Vil ministeren oversende Børne- og Undervisningsministeriets
beregninger for nedlæggelsen af 10. klasse?
Svar:
Som en del af regeringens samlede forslag til en reform af
ungdomsuddannelserne (Flere
i gymnasiet)
foreslås det, at 10. klasse
afskaffes som selvstændigt tilbud og delvist integreres i epx. Det foreslås
endvidere, at efterskolerne i et nyt uddannelseslandskab kan tilbyde et
10. skoleår, hvor det faglige indhold skal minde om indholdet af og
kravene til 10. klasse i dag, ligesom der introduceres målrettede tiltag for
elever i specialundervisningstilbud og elever, der ikke består folkeskolens
afgangseksamen i 9. klasse.
Omlægningen af 10. klasse i regeringens udspil skønnes at medføre en
provenuvirkning på 0,3 mia. kr. i 2030 stigende til 2,4 mia. kr. i 2050,
jf.
tabel 1 nedenfor.
Provenuet fra omlægningen af 10. klasse følger af, at det
er lagt til grund, at unge, der i dag går i almene 10. klassetilbud, i
gennemsnit påbegynder en ungdomsuddannelse i en yngre alder. Dette
skønnes at indebære hhv. mindreudgifter til undervisningstilskud,
mindreudgifter til SU og merindtægter fra arbejdsudbud pga. tidligere
udtræden på arbejdsmarkedet.
Børne- og Undervisningsministeriet
28. januar 2025
Sagsnr.: 24/39568
Tabel 1
Provenuvirkningen ved omlægningen af 10. klasse i
Forberedt på Fremtiden V
2027
Mia. kr. (2025-pl)
-
2028
-
2029
-
2030
0,3
2031
0,7
2032
0,9
2035
1,5
2040
1,8
2050
2,4
Anm.: Beløb over 0,1 mia. kr. er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr., og beløb under 0,1 mia. kr. er
afrundet til nærmeste 0,01 mia. kr. I de første år efter omlægningen vil der være krydseffekter fra
hhv. omlægning til epx og omlægning af 10. klasse, som indebærer afledte virkninger på udgifter
til hhv. undervisningstilskud og SU på øvrige undervisnings- og uddannelsestilbud. I disse år er
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm., om ministeren vil forholde sig til, at Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Efterskolerne, Frie Fagskoler, Landsforeningen af 10. klasseskoler, Ungdomsskoleforeningen, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne og Danmarks Private Skoler kritiserer børne- og undervisningsministeriets beregninger for nedlæggelsen af 10.klasse for at være lavet på antagelser og skøn
ændringen i udgifterne henført til de pågældende undervisnings- og uddannelsestilbud. Dette
påvirker ikke skønnene efter indfasningsårene.
Kilde: Egne beregninger, jf. faktaark om provenu- og beskæftigelsesvirkninger.
Den foreslåede reform vil medføre ændringer i det nuværende
ungdomsuddannelseslandskab, hvilket potentielt kan påvirke de unges
uddannelsesveje og derigennem det gennemsnitlige uddannelsesniveau i
befolkningen. Det vurderes dog ikke muligt på forhånd at skønne over
ændringer i befolkningens uddannelsesniveau på baggrund af det
samlede udspil, hvorfor det beregningsteknisk er lagt til grund, at det
samlede udspil ikke medfører ændringer i befolkningens
uddannelsesniveau. Dette skal ses i lyset af, at reformen indebærer en
markant omlægning af ungdomsuddannelseslandskabet, og at der ikke
tidligere er gennemført lignende omlægninger af
ungdomsuddannelserne, der kan lægges til grund for skøn over
ændringer i befolkningens højest fuldførte uddannelsesniveau. De
faktiske elevstrømme er behæftet med betydelig usikkerhed.
Det er lagt til grund for reformøkonomien i det samlede udspil, at unge,
der i dag går i almene 10. klassetilbud,
i gennemsnit
påbegynder en
ungdomsuddannelse i en yngre alder som følge af omlægningen af 10.
klasse. Dette indebærer bl.a., at det er lagt til grund, at en del af dem, der
ikke opfylder adgangskravene til ungdomsuddannelserne efter 9. klasse,
optages via optagelsesprøve, hvilket også er en mulighed i dag.
Der henvises i øvrigt til det tekniske fakta ark om provenu- og
beskæftigelsesvirkninger (vedlagt).
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye