Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2970490_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 146
I brev af 17. december 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 146:
Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af eleverne i 10. klasse, der
løftede sig fagligt i forhold til deres karakterer i 9. klasse opdelt på årene
2019-2023, og vil ministeren oplyse, hvor mange elever der faldt fra i
10.klasse opdelt på årene 2019-2023?
Svar:
Første del af besvarelsen nedenfor redegør for ændringer i karakterer
mellem 9. og 10. klasse, mens anden del af besvarelsen omhandler frafald
i 10. klasse.
Ændringer i karakterer mellem 9. og 10. klasse
I 8. klasse og 9. klasse skal eleverne aflægge seks lovbundne prøver samt
to udtræksprøver for samlet at aflægge folkeskolens afgangseksamen. De
lovbundne prøver består af praktisk/musisk valgfag i 8. klasse, mundtlig
dansk, skriftlig dansk (tre prøver: læsning, retskrivning, skriftlig
fremstilling), skriftlig matematik (to delprøver: med hjælpemidler, uden
hjælpemidler), mundtlig engelsk samt fællesprøven i fysik/kemi, biologi
og geografi. De to udtræksprøver udtrækkes fra henholdsvis den
humanistiske fagblok (skriftlig engelsk, skriftlig tysk/fransk, mundtlig
tysk/fransk, historie, samfundsfag og kristendomskundskab) og den
naturfaglige fagblok (biologi, geografi, mundtlig matematik, idræt og
fysik/kemi). Elevens karakterer i 9. klasse udgør samlet elevens
karaktergennemsnit.
Den obligatoriske del af 10. klasse består af undervisning i dansk, engelsk
og matematik, mens den valgfri del består af en række valgfag, såsom
tysk og fysik/kemi. En elev har mulighed for at forbedre sit
karaktergennemsnit mhp. optag på en ungdomsuddannelse i 10. klasse,
ved at eleven aflægger prøve i 10. klasse i de obligatoriske fag. Det er
frivilligt for eleven, om der aflægges prøver i 10. klasse samt hvilke
prøver, der aflægges.
Det er i 10. klasse muligt at aflægge prøve på 9. eller 10. klasseniveau. I
praksis aflægger størstedelen af eleverne i 10. klasse prøver på 10.
Børne- og Undervisningsministeriet
28. januar 2025
Sagsnr.: 24/39568
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvor stor en andel af eleverne i 10. klasse, der løftede sig fagligt i forhold til deres karakterer i 9. klasse opdelt på årene 2019-2023
klasseniveau. Det bemærkes, at niveauet på folkeskolens prøver på 10.
klasseniveau er højere end på 9. klasseniveau. Opgørelsen af forbedringer
af karakterer skal derfor ses med udgangspunkt i niveauforskellene.
Det følger reglerne om forbedring af karaktergennemsnittet i 10. klasse i
forbindelse med optagelse til ungdomsuddannelse, at karakterer fra
prøver, der aflægges i 10. klasse alene medregnes i det omfang, at det er
til elevens gunst (gunstreglerne). Det betyder, at hvis eleven får en lavere
karakter i 10. klasse, tæller karakteren ikke med i gennemsnittet ifm.
ansøgning til en ungdomsuddannelse, da karaktergennemsnittet efter 10.
klasse ikke kan være lavere end gennemsnittet fra 9. klasse. Det gælder
derudover, at hvis en elev fx forbedrer sin karakter i et af valgfagene i 10.
klasse, såsom tysk, regnes dette ikke med i det gennemsnit, der anvendes
til optag på en ungdomsuddannelse.
Prøveaflæggelse i både 9. og 10. klasse har i årerne 2020-2022 været
påvirket af særlige regler for prøveaflæggelse sfa. corona. Således blev
alle prøver aflyst i 2020 og standpunktskaraktererne blev ophøjet til
prøvekarakterer for alle fag for både 9. og 10. klasse. I 2021 og 2022 blev
der afholdt lovbundne prøver i dansk, matematik og engelsk for 9. klasse
og i dansk og matematik i 10. klasse. For både 9. og 10. klasse blev
standpunktskarakteren ophøjet til prøvekarakter, hvis
standpunktskarakteren var højere end den opnåede prøvekarakter.
Sammenligning af karakterer mellem 9. og 10. klasse skal derfor ses med
forbehold for de særlige forhold, der har gjort sig gældende i perioden.
For de elever, der gik i 9. klasse i 2022/2023 og efterfølgende i 10. klasse i
2023/2024 har prøveaflæggelse og karaktergivning i begge år været
under normale forhold.
Det faglige løft mellem 9. klasse og 10. klasse kan grundlæggende
opgøres på to forskellige måder, hvor ingen af måderne dog
nødvendigvis afspejler, hvorvidt eleven har løftet sig fagligt, hvilket også
uddybes i det følgende.
Den ene måde er at opgøre det på baggrund af, hvor mange der
forbedrer deres karaktergennemsnit i de lovbundne prøver efter 10.
klasse, hvor opgørelsesmetoden følger reglerne for forbedring i
forbindelse med optagelse til ungdomsuddannelse (gunstreglerne), jf.
også svar på BUU alm. del.
spm. 20. Her bemærkes det, jf. ovenfor, at
karaktergennemsnit efter gældende regler kun kan forbedres.
Tabel 1 viser andelen, der har forbedret deres karaktergennemsnit efter
de ovenfor nævnte regler. 72 pct. af eleverne har et karaktergennemsnit i
de lovbundne prøver fra både 9. og 10. klasse, heraf havde 19 pct. det
samme gennemsnit (da det definitorisk ikke er muligt at forværre
karaktergennemsnittet), og 30 pct. havde forbedret det gennemsnittet
med op til 1 karakterpoint. Det bemærkes, at det seneste opgjorte år
(skoleåret 2023/2024) er det eneste i opgørelsesperioden, hvor
prøveaflæggelse og karaktergivning ikke har været påvirket af de særlige
regler for prøveafholdelse sfa. corona.
Side 2/5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvor stor en andel af eleverne i 10. klasse, der løftede sig fagligt i forhold til deres karakterer i 9. klasse opdelt på årene 2019-2023
2970490_0003.png
Tabel 1 Antal elever som forbedrer deres karaktergennemsnit med gunstregler i de lovbundne prøver
efter 10. klasse 2019-2023
2019/2020
2020/2021
2021/2022
2022/2023
2023/2024
Side 3/5
Antal elever i
analysepopulat
ion
Elever med
karaktergenne
msnit i
lovbundne
prøver fra
både 9. og 10.
klasse
Heraf samme
gennemsnit
Forbedring på
0,1 til 0,99
karakterpoint
Forbedring på
1,0 til 1,99
karakterpoint
Forbedring på
mindst 2,0
karakterpoint
35.900 (100%)
36.500 (100%)
38.000 (100%)
39.800 (100%)
39.800 (100%)
27.600 (77%)
28.600 (78%)
29.400 (77%)
29.900 (75%)
28.600 (72%)
3.900 (11%)
11.200 (31%)
5.100 (14%)
10.900 (30%)
8.900 (23%)
12.800 (34%)
12.300 (31%)
11.900 (30%)
7.400 (19%)
12.100 (30%)
8.900 (25%)
8.700 (24%)
6.100 (16%)
4.900 (12%)
7.000 (18%)
3.700 (10%)
3.900 (11%)
1.500 (4%)
900 (2%)
2.100 (5%)
Anm.: Antal elever i 10. klasse er opgjort d. 30 september 2023, og opgørelsen inkluderer både efterskoler, 10. klasse på frie fagskoler,
kommunale 10. klassetilbud samt 10. klasse på frie grundskoler. Derudover indgår elever registeret i specialklasse eller specialskole også i
opgørelsen. *) Hvis en elev i 10. klasse ikke er registreret med mindst én karakterindberetning fra prøverne i 10. klasse, indgår de ikke i
opgørelsen. Derudover er opgørelsen eksklusiv elever, som ikke har aflagt alle de lovbundne prøver i 9. klasse. Opgørelsen følger reglerne for
forbedring af karaktergennemsnittet i 10. klasse i forbindelse med optag til en ungdomsuddannelse, hvor prøvekarakterer alene medregnes,
hvis det er til elevens gunst. Tallene er afrundet til nærmeste hundrede, og andelene er afrundet til nærmeste decimal, og derfor summerer
opgørelserne ikke nødvendigvis til antal elever i 10. klasse.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, egne beregninger
En anden måde at opgøre det faglige løft på er at se på gennemsnittet af
de faktiske karakterer i de obligatoriske 10. klassefag dansk, matematik
og engelsk. Denne metode giver mulighed for at se både, hvor mange
elever der
forbedrer
og
forværrer
deres karakterer i de pågældende fag
mellem 9. og 10. klasse, i modsætning til den første fremgangsmåde, som
pr. definition alene giver mulighed for at se, hvor mange der forbedrer
sig, jf. gunstreglerne.
Tabel 2 viser andelen, der har opnået et karaktergennemsnit, der er hhv.
forbedret, på samme niveau eller forværret. Her viser resultaterne, at en
væsentlig andel af eleverne opnår en lavere karaktergennemsnit i 10.
klasse, end de havde i 9. klasse. Således havde 74 pct. af eleverne
karakterer i de medregnede fag i både 9. og 10. klasse i 2023/2024. 28
pct. af eleverne havde forværret deres, mens lidt flere (35 pct.) havde
forbedret deres gennemsnit. Kun meget få elever (1 pct.) fastholder
præcis det samme gennemsnit. Det bemærkes at det seneste opgjorte år
(skoleåret 2023/2024) er det eneste, hvor prøveaflæggelse og
karaktergivning ikke har været påvirket af de særlige regler sfa. corona.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvor stor en andel af eleverne i 10. klasse, der løftede sig fagligt i forhold til deres karakterer i 9. klasse opdelt på årene 2019-2023
2970490_0004.png
Tabel 2 Forbedring eller forværring af karaktergennemsnit i dansk, matematik og engelsk mellem 9. og
10. klasse 2019-2023. Skoleår angiver året eleven har gået i 10. klasse
2019/2020
2020/2021
2021/2022
2022/2023
2023/2024
Side 4/5
Antal elever i
analysepopulat
ion
Heraf elever
med karakterer
i de
pågældende
fag i 9. og 10.
klasse
Heraf elever
med forværret
karaktergenne
msnit
Heraf elever
med præcis
samme
karaktergenne
msnit
Heraf elever
med forbedret
karaktergenne
msnit
Heraf elever
der mangler
en eller flere
prøver
33.400
34.100
35.500
36.500
37.000
28.100 (84%)
27.800 (82%)
27.900 (79%)
28.100 (77%)
27.300 (74%)
8.300 (25%)
6.700 (20%)
11.100 (31%)
15.200 (42%)
10.500 (28%)
400 (1%)
800 (2%)
800 (2%)
600 (2%)
400 (1%)
17.500 (52%)
17.400 (51%)
12.100 (34%)
8.900 (24%)
12.900 (35%)
2.000 (6%)
2.900 (9%)
3.800 (11%)
3.400 (9%)
3500 (9%)
Anm.: Analysepopulationen består af elever, der har gået i 9. klasse og det efterfølgende år har gået i 10. klasse. Opgørelsen inkluderer både
efterskoler, 10. klasse på frie fagskoler, kommunale 10. klassetilbud samt 10. klasse på frie grundskoler Eleverne skal have aflagt mindst en
prøve i 10. klasse i dansk, matematik eller engelsk for at indgå i den population, der beregnes karaktergennemsnit for. Der udregnes kun
karaktergennemsnit for elever, der har aflagt alle de pågældende prøver. Elever, der i 10. klasse har en kombination af prøver på FP9 og FP10
niveau, indgår ikke i beregninger af karaktergennemsnit (200-400 elever om året). Tallene er afrundet til nærmeste hundrede, og andelene er
afrundet til nærmeste decimal, og derfor summerer opgørelserne ikke nødvendigvis til antal elever i 10. klasse.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, egne beregninger
Frafald fra 10. klasse
Frafaldet fra 10. klasse er i perioden fra skoleåret 2018/2019 til 2022/2023
steget fra 7,8 procent til 10,3 procent jf. tabel 3. Af datamæssige årsager
har det ikke været muligt at opgøre afbrud for 2023/2024.
Tabel 3 Antal og andel elever, der har afbrudt 10. klasse i perioden 2018-2022.
2018/2019
2019/2020
2020/2021
2021/2022 2022/2023
Elever i alt
Afbrudt (antal)
Afbrudt (pct.)
34.700
2700
7,8%
35.800
2500
7,0%
36.500
2800
7,7%
38.400
3500
9,1%
39.800
4100
10,3%
Anm.: Elever indgår i det skoleår, hvor de har tilgang til 10. klasse, fx alle elever, der starter mellem 1.8.2018 og 31.7.2019 indgår i skoleår
2018/2019. Elever der har en pause på under 1 år mellem to 10. klasses forløb, fx elever der skifter skoler, indgår ikke som afbrydelser.
Opgørelsen inkluderer både efterskoler, 10. klasse på frie fagskoler, kommunale 10. klassetilbud samt 10. klasse på frie grundskoler Det er på
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm., om hvor stor en andel af eleverne i 10. klasse, der løftede sig fagligt i forhold til deres karakterer i 9. klasse opdelt på årene 2019-2023
nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre antallet af afbrud for 2023/2024. Tallene er afrundet til nærmeste hundrede, og derfor summerer
opgørelserne ikke nødvendigvis til antal elever i 10. klasse.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, egne beregninger
Side 5/5
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye