Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2970500_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 138
I brev af 12. december 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 138:
Vil ministeren kommentere henvendelse og præsentation fra
Frederikssund Gymnasium, Kalundborg Gymnasium, Nørresundby
Gymnasium og HF, HF Fundamentet og ADHD-foreningen, jf. BUU alm.
del - bilag 45 og bilag 71?
Svar:
I dag findes der forskellige former for tilbud til unge, der har brug for
støtte eller fleksibilitet for at kunne gennemføre en ordinær
ungdomsuddannelse. Med regeringens udspil til en reform af
ungdomsuddannelserne skal fremtidens uddannelsessystem, ligesom i
dag, også kunne rumme og hjælpe unge med særlige behov. På de
uddannelser, der foreslås videreført i et nyt
ungdomsuddannelseslandskab, videreføres de eksisterende muligheder,
der findes for unge med funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder.
Med regeringens forslag vil det således fortsat være muligt at søge om
specialpædagogisk støtte (SPS) på ungdomsuddannelserne. SPS skal
understøtte, at unge med funktionsnedsættelse har mulighed for at tage
en uddannelse på lige fod med andre elever. Regeringen lægger op til, at
unge på epx vil være ligestillet med de unge på de nuværende
gymnasiale uddannelser i forhold til muligheden for at ansøge om SPS.
På stx og hhx vil der med regeringens forslag fortsat kunne udbydes
klasser for elever med en autismediagnose (ASF-klasser), ligesom der
fortsat vil være mulighed for forlængede uddannelsesforløb for elever,
der pga. funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er
forhindret i at følge undervisningen på normal vis.
Regeringen lægger endvidere op til, at epx skal kunne rumme elever med
særlige behov, fx unge med ordblindhed eller autismediagnose. De
fysiske rammer og den pædagogiske tilgang skal således kunne rumme
flere typer af elever med forskellige behov. Det endelige indhold og
Børne- og Undervisningsministeriet
22. januar 2025
Sagsnr.: 24/39620
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm., om hvad der i den nuværende lovgivning spænder ben for at indføre den model for unge, der har særlige behov som en række gymnasier og ADHD-foreningen foreslår jf. BUU alm. del – bilag 45 og 71
strukturen for epx er endnu ikke fastlagt, hvilket er en forudsætning for at
kunne fastlægge forløb på epx for elever med særlige behov.
For de elever, der ikke består folkeskolens afgangseksamen, og elever,
der falder fra et andet uddannelsestilbud i løbet af skoleåret efter
afsluttet 9. klasse, er der i regeringens udspil lagt op til, at der indføres et
retskrav til optag på et 10. skoleår på den forberedende grunduddannelse
(fgu). Derudover indgår der flere initiativer i folkeskolens kvalitetsprogram
fra marts 2024, som skal bidrage til, at folkeskolen kan mere for flere
elever. Det omfatter bl.a. 500 mio. kr. årligt (fuldt indfaset) til styrket
indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik, flere midler
til pædagogiske kompetencer tæt på eleverne samt bedre muligheder for
at prioritere specialpædagogiske kompetencer tæt på eleverne.
Derudover foreslår regeringen at give elever, der går i et
specialundervisningstilbud, mulighed for at tage 9. klasse og prøverne i 9.
klasse over to år i en specialklasse eller på en specialskole. 9. klasse over
to år skal give bedre tid til faglig fordybelse for den enkelte elev, mindske
prøvetrykket og bidrage til, at flere elever med behov for
specialundervisning kan bestå folkeskolens afgangseksamen.
Endelig foreslås det som en del af regeringens udspil, at der afsættes
cirka 20 mio. kr. i 2030 stigende til 45 mio. kr. varigt fra 2031, der skal
understøtte, at en afgrænset gruppe af unge kan få dækket hele eller dele
af egenbetaling for et efterskoleophold.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye