Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 142
I brev af 17. december 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 142:
Vil ministeren redegøre for, hvad der i den nuværende lovgivning
spænder ben for at indføre den model for unge, der har særlige behov
som en række gymnasier og ADHD-foreningen foreslår jf. BUU alm. del
–
bilag 45 og 71?
Svar:
Henvendelsen og præsentationen fra de fem gymnasiale institutioner og
ADHD-foreningen handler om mulighederne for at understøtte, at unge
med særlige behov kan tage en uddannelse på lige fod med andre, jf.
BUU alm. del
–
bilag 45 og 71. Der udtrykkes her i ønske om bl.a. at
bevare muligheden for
”lokale og decentrale” løsninger,
at sikre de unges
muligheder for at starte på et relevant uddannelsestilbud direkte efter
grundskolen, samt at ændre SPS-systemet, således at det nuværende
system erstattes af et særskilt taxametertilskud.
Med regeringens udspil til en reform af ungdomsuddannelserne skal
fremtidens uddannelsessystem, ligesom i dag, også kunne rumme og
hjælpe unge med særlige behov. På stx og hhx vil der fortsat kunne
udbydes klasser for elever med en autismediagnose (ASF-klasser),
ligesom der fortsat vil være mulighed for forlængede uddannelsesforløb
for elever, der pga. funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder
er forhindret i at følge undervisningen på normal vis. Det endelige
indhold og strukturen for epx er endnu ikke fastlagt, hvilket er er en
forudsætning for at kunne fastlægge forløb på epx for elever med særlige
behov. Der henvises i øvrigt til svar på BUU alm. del
–
spm. 138.
Regeringen lægger op til, at hf-enkeltfag fremover erstattes af
gymnasiale enkeltfag. De fleksible muligheder for tilrettelæggelse, som i
dag gør sig gældende for hf-enkeltfag, herunder mulighed for at etablere
forløb i særligt tilrettelagte klasser, foreslås videreført i et nyt
ungdomsuddannelsessystem.
Børne- og Undervisningsministeriet
28. januar 2025
Sagsnr.: 24/39568