Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 141
I brev af 17. december 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 141:
Vil ministeren redegøre for fordele og ulemper ved at indføre en
taxametermodel, der indeholder SPS-støtte som foreslået af en række
gymnasier og ADHD-foreningen jf. BUU alm. del
–
bilag 71?
Svar:
ADHD-foreningen samt repræsentanter fra fem gymnasier (Mariagerfjord
Gymnasium, Frederikssund Gymnasium, Kalundborg Gymnasium,
Nørresundby Gymnasium & HF samt HF-fundamentet på Aarhus HF &
VUC), der havde foretræde for BUU i december 2024, anbefaler bl.a., at
taxametermodellen på ungdomsuddannelsesområdet skal indeholde et
særskilt taxameter til specialpædagogisk støtte (SPS), jf. bilag 71. Fordele
og ulemper ved at indføre en taxametermodel, der indeholder SPS-
tilskuddet afhænger af, hvordan det konkret indarbejdes på
ungdomsuddannelserne.
SPS-systemet i dag
Der tildeles SPS til den enkelte elev på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af støttebehov i relation til den dokumenterede
funktionsnedsættelse. Der er i dag SPS-ordninger på frie grundskoler,
efterskoler, frie fagskoler, FGU, ungdomsuddannelser, almene eller
erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser samt videregående
uddannelser.
Den nuværende SPS-ordning er en individuel model, hvor visitations-,
forsynings- og finansieringsansvar er placeret centralt i Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK). Det vil sige, der er fuld statslig refusion
af udgifterne til den tildelte støtte til elever med det dokumenterede
behov. Dog har institutionerne administrative udgifter forbundet med
SPS, og antallet af elever, der modtager SPS, har dermed betydning for
omfanget af administration på uddannelsesinstitutionerne.
Sagsbehandlingen i STUK sker på baggrund af ensartede standarder i
tilknytning til videnspersoner med kendskab til de konkrete
funktionsnedsættelser.
Børne- og Undervisningsministeriet
28. januar 2025
Sagsnr.: 24/39568