Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2966432_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 130
I brev af 10. december 2024 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 130:
”Vil ministeren oplyse hvilke krav, som pædagogikumkandidater skal leve
op til for at kunne blive ansat på et gymnasium, og vil ministeren oplyse
hvor det fremgår hvilke krav, som pædagogikumkandidater skal leve op
til for at kunne blive ansat på gymnasiet?”
Svar:
Det følger af
§ 55 i lov om de gymnasiale uddannelser
(lovbekendtgørelse
nr. 1003 af 28. august 2024), at lærere, der underviser i henhold til loven
skal have undervisningskompetence i form af faglig kompetence og pæ-
dagogisk kompetence i et eller flere fag i de gymnasiale uddannelser.
Det er i
lovens § 56
fastsat, hvad der skal til for at opnå faglig kompe-
tence, og det følger af
lovens § 57,
at en lærer opnår pædagogisk kompe-
tence ved at gennemføre pædagogikum, jf. lov om pædagogikum i de
gymnasiale uddannelser (lovbekendtgørelse nr. 786 af 21. juni 2017).
Børne- og Undervisningsministeriet
17. januar 2025
Sagsnr.: 24/38781
Faglig kompetence
Det følger af
§ 56, stk. 1, i lov om de gymnasiale uddannelser,
at faglig
kompetence er betinget af en kandidateksamen bestået ved et universitet
i et eller flere fag i de gymnasiale uddannelser. Det er endvidere en betin-
gelse, at kandidatens uddannelse i sine enkeltdele og samlet har en sådan
faglig og metodisk bredde og dybde, at kandidaten kan undervise fagligt
forsvarligt i relation til målene for de gymnasiale uddannelser.
Inden for de tekniske, teknologiske, herunder informationsteknologiske,
naturvidenskabelige og erhvervsøkonomisk orienterede fag kan det fag-
lige niveau svarende til kandidateksamen desuden erhverves ved en pro-
fessionsbacheloruddannelse eller tilsvarende i kombination med relevant
videre- og efteruddannelse og eventuelt relevant fagligt kvalificerende er-
hvervsmæssig beskæftigelse, jf.
§ 56, stk. 2, i lov om de gymnasiale uddan-
nelser.
Det er i
§ 4, stk. 2, i bekendtgørelse om pædagogikum i de gymnasi-
ale uddannelser
(bekendtgørelse nr. 1169 af 24. september 2018) fastsat
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvilke krav, som pædagogikumkandidater skal leve op til for at kunne blive ansat på et gymnasium,
hvilke fag på de gymnasiale niveauer C-A, der er omfattet af de tekniske,
teknologiske, herunder informationsteknologiske, naturvidenskabelige og
erhvervsøkonomisk orienterede fag.
Det følger af
§ 56, stk. 3, i lov om de gymnasiale uddannelser,
at lærere,
der underviser i de erhvervsrelaterede fag, skal have mindst 2 års relevant
erhvervserfaring. Det er i
§ 4, stk. 3, i bekendtgørelse om pædagogikum i
de gymnasiale uddannelser
fastsat hvilke erhvervsrelaterede fag på de
gymnasiale niveauer C-A, der er omfattet heraf.
I
§ 56, stk. 4, i lov om de gymnasiale uddannelser,
angives det, at læreren i
de enkelte undervisningsfag skal have et fagligt niveau, der opfylder de
faglige mindstekrav i faget, og som mindst svarer til et uddannelsesfor-
løb, der er gennemført på et universitet og af et omfang på 120 ECTS-po-
int på centralfagsniveau eller 90 ECTS-point på sidefagsniveau.
En beskrivelse af de faglige mindstekrav fremgår af vejledning nr. 9698 af
28. august 2018 om Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod
undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasi-
ale fag i eux-forløb (Faglige mindstekrav).
Det fremgår af
§ 56, stk. 5, i lov om de gymnasiale uddannelser,
at det er
institutionens leder, der tildeler faglig kompetence i forbindelse med læ-
rerens ansættelse på institutionen.
Side 2/3
Pædagogikum
Pædagogikum er en etårig vekseluddannelse bestående af en praktisk og
en teoretisk del. Pædagogikumkandidater får gennem pædagogikumud-
dannelsen de grundlæggende teoretiske og praktiske kompetencer, der
kræves for at arbejde som lærere på en gymnasial uddannelse.
Det følger af
§ 3, stk. 3, i lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannel-
ser,
at pædagogikum skal gennemføres inden for det første år efter an-
sættelsen. Pædagogikum kan dog i særlige tilfælde gennemføres på et
senere tidspunkt.
I
bekendtgørelse om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser
er det i
§
3, stk. 2,
fastsat, at pædagogikum tilrettelægges over et år og gennemfø-
res i ansættelsens første år. Det følger af
bestemmelsens stk. 3,
i hvilke
særlige tilfælde institutionen kan beslutte, at en pædagogikumkandidat
påbegynder uddannelsen efter ansættelsens første år eller gennemfører
den med en længere tilrettelæggelse end et år. Et særligt tilfælde kan, jf.
bestemmelsen, alene opstå som følge af
1.
2.
3.
et samlet lavt timetal på institutionen i kandidatens fag,
kandidatens sygdom, barsel eller orlov, eller
at det hverken efter stillingsopslag eller på anden måde er muligt at
skaffe lærere til at varetage undervisningen i et fag, hvorfor kandida-
tens varetagelse af den ordinære undervisning umuliggør et normalt
pædagogikumforløb.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvilke krav, som pædagogikumkandidater skal leve op til for at kunne blive ansat på et gymnasium,
Ansættelse
Det følger af
§ 12, stk. 1, i lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannel-
ser,
at lærere uden pædagogikum ansættes i faste stillinger efter behov.
Når en lærer uden pædagogikum ansættes i en fast stilling, skal ansættel-
sen være betinget af, at læreren består pædagogikum. Det følger af
be-
stemmelsens stk. 2,
at skolen i særlige tilfælde kan ansætte lærere uden
pædagogikum i midlertidige stillinger.
Det følger af
§ 5, stk. 1, i bekendtgørelse om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser,
at lærere med faglig kompetence, som ansættes i en fast
stilling, skal gennemføre pædagogikum inden for det første år af ansæt-
telsen, jf. dog bekendtgørelsens
§ 3, stk. 3,
som nævnt ovenfor. Fastan-
sættelsen er betinget af, at læreren består pædagogikum.
I
bekendtgørelsens § 6, stk. 1,
er det fastsat, at institutionen i særlige til-
fælde hvor det hverken efter stillingsopslag eller på anden måde er mu-
ligt at få undervisningen varetaget af lærere med faglig kompetence, kan
ansætte lærere uden faglig kompetence i tidsbegrænsede stillinger. An-
sættelsen kan højst ske for ét undervisningsår ad gangen.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye