Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2943331_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 13
I brev af 7. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Anni Matthiesen (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 13:
Vil ministeren opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245
samling 2023-2024, så der af besvarelsens tabel 1 og 2 også fremgår
merudgifterne efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd for hhv.
Dagpleje 0-2 årige (§21, stk. 2 og 3), Daginstitutioner, 0-2 årige (§ 19,
stk.2-4) og Daginstitutioner 3-år til skolestart (§ 19, stk. 2-4)?
Svar:
Det lægges til grund, at spørgeren ønsker at få opgjort merudgifter med
tilbageløb og merudgift efter tilbageløb og adfærd opgjort separat for
dagpleje 0-2-årige (§21, stk. 2 og 3), daginstitutioner, 0-2-årige (§ 19, stk.
2-4) og daginstitutioner 3 år til skolestart (§ 19, stk. 2-4). Af den endelige
besvarelse af BUU alm. del - spørgsmål 245 (folketingsåret 2023-2024),
fremgår merudgifter med tilbageløb og merudgifter efter tilbageløb og
adfærd ikke af tabel 1 og 2. Besvarelsen opdateres her med tre yderligere
tabeller, tabel 4, 5 og 6, hvor de ønskede opgørelser fremgår.
Siden besvarelsen af BUU alm. del spm. 245 er det datagrundlag, som be-
regningerne beror på, blevet opdateret til 2021-data og beregningsmeto-
den er blevet forfinet, hvorfor opgørelserne i tabel 1, 2 og 3 i indevæ-
rende svar er opdateret i forhold til opgørelserne i tabel 1, 2 og 3 i svaret
på BUU alm. del spm. 245.
Af tabel 2 fremgår de umiddelbare merudgifter fordelt på kommunal
dagpleje (0-2 årige), kommunale og selvejende daginstitutioner (0-2
årige) og kommunale og selvejende daginstitutioner (3 år til skolestart),
såfremt forældrebetalingsandelen ændres til alle tre dagtilbudstyper side-
løbende.
Af tabel 3 fremgår de umiddelbare merudgifter, merudgifter efter tilbage-
løb, merudgifter efter tilbageløb og adfærd og arbejdsudbudseffekter
samlet, såfremt forældrebetalingsandelen til kommunal dagpleje (0-2
årige), kommunal og selvejende daginstitutioner (0-2 årige) og kommunal
og selvejende daginstitutioner (3 år til skolestart) ændres for alle tre dag-
tilbudstyper sideløbende.
Børne- og Undervisningsministeriet
26. november 2024
Sagsnr.: 24/32255
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245 samling 2023-2024
Af tabel 4, 5 og 6 fremgår de umiddelbare merudgifter, merudgifter efter
tilbageløb, merudgifter efter tilbageløb og adfærd og arbejdsudbudsef-
fekter, såfremt forældrebetalingsandelen kun ændres i enten dagpleje (0-
2-årige), daginstitutioner (0-2-årige) eller daginstitutioner (3 år til skole-
start). Dette medfører at opgørelser i tabel 2 og 3 afviger fra opgørelser i
tabel 4, 5 og 6.
Side 2/9
Opdateret besvarelse:
Provenu ved justeringer i forældrenes egenbetalingsandel for dagtilbud
Jf. dagtilbudslovens § 32 og § 33 skal det kommunale tilskud til forældre
med børn i daginstitutioner udgøre mindst 75 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter, mens forældrenes egenbetaling højest må udgøre 25
pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter. Dagtilbudsloven fastsætter
ikke en minimumsgrænse for forældrebetaling.
I tabel 1 fremgår kommunernes samlede provenu uden korrektion for kom-
munernes udgifter til søskende- og fripladstilskud, hvis grænsen for den
maksimale forældrebetaling for dagtilbud bliver hævet henholdsvis sænket
med 5 procentpoint, 10 procentpoint, 15 procentpoint, 20 procentpoint el-
ler 25 procentpoint. Beregningen er foretaget for dagpleje (0-2 årige), dag-
institutioner (0-2 årige) og daginstitutioner (3 år til skolestart). Beregnin-
gerne er baserede på kommunernes årlige indberetning om budgetterede
pladser, takster og tilskud på dagtilbudsområdet. Dertil er beregningerne
lavet ud fra en forudsætning om, at de samlede udgifter til dagtilbud og
øvrige betingelser ikke ændres som følge af justeringer i den maksimale
grænse for forældrebetaling.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245 samling 2023-2024
2943331_0003.png
Tabel 1. Kommunernes udgifter ekskl. korrektion for søskenderabat og fripladstilskud ved
justering af den maksimale grænse for forældrebetaling i dagtilbud
Grænse for for-
ældrebetaling
0 pct.
5 pct.
10 pct.
15 pct.
20 pct.
25 pct.
30 pct.
35 pct.
40 pct.
45 pct.
50 pct.
Dagpleje 0-2 årige (§21,
stk. 2 og 3)
Daginstitutioner, 0-2
årige (§ 19, stk.2-4)
Mio. kr. (2024
niveau)
-930,3
-744,5
-558,7
-978,2
-185,8
0,0
187,1
374,1
561,2
748,3
935,4
-3.187,7
-2.553,3
-1.918,8
-1.284,4
-634,5
0,0
649,9
1.299,8
1.949,7
2.599,5
3.249,4
-3.947,2
-3.156,1
-2.364,9
-1.573,8
-782,7
0,0
791,1
1.582,3
2.373,4
3.164,6
3.955,7
Daginstitutioner 3-år til
skolestart (§ 19, stk. 2-4)
Side 3/9
Anm.: Det forudsættes, at kommuner med en lavere forældrebetalingsandel end den fastsatte grænse ikke skal bidrage til den samlede
finansiering, således at disse kommuner vil kunne fastholde deres nuværende niveau for forældrebetaling. Negativt fortegn indikerer
en merudgift mens positivt fortegn indikerer en mindreudgift.
Kilde: Kommunernes budgetindberetninger 2024
Af tabel 2 fremgår den umiddelbare kommunale merudgift, når der ligele-
des tages højde for kommunernes udgifter til søskenderabat og friplads-
stilskud (nettoforældrebetalingsandelen), som kommunerne er forpligti-
gede til at give jf. dagtilbudslovens § 43. Den økonomiske friplads indebæ-
rer bl.a., at forældre med en samlet indkomst på under 200.301 kr. (2024-
niveau) har fuld økonomisk friplads og således ikke påvirkes at ændringer
i taksten. Tilsvarende indebærer søskenderabatten, at ændringer i taksten
har fuld virkning for det barn i familien med det dyreste pasningstilbud,
mens takstændringen kun har halv virkning for de øvrige børn i familien.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245 samling 2023-2024
2943331_0004.png
Tabel 2. Umiddelbare kommunale merudgifter inkl. korrektion for søskenderabat og
fripladstilskud ved justering af den maksimale grænse for forældrebetaling i dagtilbud
Grænse for for-
ældrebetaling
0 pct.
5 pct.
10 pct.
15 pct.
20 pct.
25 pct.
30 pct.
35 pct.
40 pct.
45 pct.
50 pct.
Dagpleje 0-2 årige (§21,
stk. 2 og 3)
Daginstitutioner, 0-2
årige (§ 19, stk.2-4)
Mio. kr. (2024
niveau)
-759
-617
-474
-313
-151
0
152
304
456
608
761
-2.700
-2.197
-1.682
-1.086
-531
0
542
1.085
1.628
2.170
2.712
-2.557
-2.112
-1.662
-1.196
-675
0
589
1.125
1.655
2.185
2.712
Daginstitutioner 3-år til
skolestart (§ 19, stk. 2-4)
Side 4/9
Anm.: Opgørelserne er baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginsti-
tution i oktober 2021. De anførte merudgifter er afrundet til nærmeste mio. kr. (2024-pl.). Skøn for udgifter er foretaget på en 33,3 pct.
stikprøve. Beregninger er opregnet til 2024-niveau ved at kalibrere til opdaterede skøn for antal indskrevne børn og de kommunale
driftsomkostninger. Skøn for de samlede driftsomkostninger og pladser i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginstitution
beror på kommunernes indberettede takstoplysninger for 2024. Negativt fortegn indikerer en merudgift mens positivt fortegn
indikerer en mindreudgift.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets og Finansministeriets beregninger pba. Lovmodellen
Det følger af dagtilbudsloven, at kommunalbestyrelsen skal give et søsken-
detilskud til forældre med mere end et barn i dagtilbud, fritidshjem, SFO
(skolefritidsordning) eller privat pasning med tilskud. Der ydes ikke søsken-
detilskud til den dyreste plads og søskendetilskuddet i dagtilbud, fritids-
hjem og SFO udgår halvdelen af forældrebetalingen for den/de billigste
pladser. Det medfører, at en ændring i forældrebetalingsandelen i dagtil-
bud, vil kunne give afledte ændringer i forældrebetaling til fritidshjem, SFO
(skolefritidsordning) eller privat pasning med tilskud, da der kan ske en for-
skydning i de pasningstilbud, som der modtages søskendetilskud til.
I tabel 3 fremgår de umiddelbare merudgifter, merudgifter efter tilbageløb
(i form flere indtægter fra moms og afgifter når familierne får flere midler
til øvrigt forbrug) og adfærd (som følge af skatteindtægter fra afledte virk-
ninger på forældrenes arbejdsudbud), når forældrebetalingsandelen til
kommunale og selvejende dagtilbud ændres, herunder afledte effekter på
merudgifter til SFO’er, oprettet efter folkeskoleloven.
En ændring i forældrebetalingsandelen til dagpleje, daginstitution (0-2 år)
og daginstitution (3-5 år) kan også medføre afledte merudgifter for børn
indskrevet i fritidshjem, privat dagpleje, udliciteret daginstitution, privatin-
stitution eller privat pasning. Disse pasningstilbud indgår ikke i beregnin-
gerne, da der ikke vurderes at foreligge et tilstrækkeligt datagrundlag til at
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245 samling 2023-2024
2943331_0005.png
inkludere disse. De ikke indregnede merudgifter fra disse pasningstilbud
vurderes dog at være relativt beskedne.
Nedsættes den maksimale forældrebetalingsandel med 5 pct.-point til 20
pct. skønnes det at være forbundet med en umiddelbar offentlig merudgift
på ca. 1.162 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd svarer dette til ca. 920 mio.
kr.,
jf. tabel 3.
Side 5/9
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser af at nedsætte hhv. forhøje den maksimale forældrebetaling-
sandel
Umiddelbar mer-
udgift
Nedsættelse med
5 pct.-point til 20 pct.
10 pct.-point til 15 pct.
15 pct.-point til 10 pct.
20 pct.-point til 5 pct.
25 pct.-point til 0 pct.
Forhøjelse med
5 pct.-point til 30 pct.
10 pct.-point til 35 pct.
15 pct.-point til 40 pct.
20 pct.-point til 45 pct.
25 pct.-point til 50 pct.
Merudgift efter
tilbageløb
Mio. kr. (2024-niveau)
-1.162
-2.310
-3.428
-4.520
-5.608
-894
-1.779
-2.639
-3.480
-4.318
-927
-1.842
-2.732
-3.603
-4.470
Merudgift efter
tilbageløb og ad-
færd
Arbejdsudbud i
alt
Fuldtidspersoner
-80
-155
-230
-305
-380
Fuldtidspersoner
965
1.936
2.908
3.879
4.851
80
160
225
295
365
Mio. kr. (2024-niveau)
1.211
2.430
3.652
4.874
6.095
932
1.871
2.812
3.753
4.693
Anm.: Opgørelserne er baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginsti-
tution i oktober 2021. De anførte merudgifter er afrundet til nærmeste 1.000. kr. (2024-pl.). Skøn for udgifter er foretaget på en 33,3
pct. stikprøve. Beregninger er opregnet til 2024-niveau ved at kalibrere til opdaterede skøn for antal indskrevne børn og de kommu-
nale driftsomkostninger. Skøn for de samlede driftsomkostninger og pladser i kommunal dagpleje, kommunal og selvejende daginsti-
tution beror på kommunernes indberettede takstoplysninger for 2024. De anførte arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 5
fuldtidspersoner. Afrunding i tabellen indebærer, at elementerne ikke nødvendigvis summer til de anførte totaler. For så vidt angår
den opgjorte arbejdsudbudsvirkning er beregningerne foretaget på basis af en stikprøve på 3,3 pct..
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets og Finansministeriets beregninger pba. Lovmodellen.
Lavere institutionsbetaling indebærer, at det samme forbrug kan oppe-
bæres med en lavere arbejdsindsats. En reduktion i forældrebetalingsan-
delen vil således være forbundet med en reduktion i arbejdsudbuddet via
indkomsteffekten. Indkomstmålretningen af den økonomiske friplads vil
derudover bidrage en arbejdsudbudsvirkning via ændret økonomisk inci-
tament til at deltage på arbejdsmarkedet (en deltagelseseffekt) samt via
ændret økonomisk incitament for de beskæftigede til at yde en ekstra
indsats på arbejdsmarkedet, idet gevinsten af en ekstra arbejdsindsats
opgjort efter skat og modregning i økonomisk friplads vil øges, hvis tak-
sten reduceres.
Der vil således være tale om modsatrettede effekter på arbejdsudbuddet
af en nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel, men samlet
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245 samling 2023-2024
set vurderes en nedsættelse fra 25 til 20 pct. at være forbundet med en
negativ arbejdsudbudsvirkning svarende til 80 fuldtidspersoner. De op-
gjorte arbejdsudbudsvirkninger er forbundet med betydelig usikkerhed.
Nedsættes den maksimale forældrebetalingsandel med 25 pct.-point, så
de berørte pasningstilbud bliver gratis for børnefamilierne at anvende,
skønnes det at være forbundet med en umiddelbart offentlig merudgift
på ca. 5.608 mio. kr., svarende til godt 4.470 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
Det skal bemærkes, at der i opgørelserne er set bort fra ændringer i dag-
institutionsbenyttelsen, idet der ikke vurderes at være et tilstrækkeligt
grundlag for at skønne over denne. Den anførte adfærdsvirkning afspejler
således alene virkningen fra ændret arbejdsudbud.
Af tabel 4, 5 og 6 fremgår umiddelbar merudgift, merudgift efter tilbage-
løb, samt merudgift efter tilbageløb og adfærd separat opgjort for dag-
pleje (0-2 årige), daginstitutioner (0-2 årige) og daginstitutioner (3 år til
skolestart). I tabellerne er effekten af en ændret forældrebetalingsandelen
på adfærd isoleret for de forskellige institutionstyper, og beregningerne
er foretaget uafhængigt af hinanden. Der er således ikke taget højde for
eventuelle krydseffekter i tabel 4, 5 og 6.
Dette medfører at de umiddelbare merudgifter, som fremgår af tabel 2
fordelt på de tre dagtilbudstyper afviger fra summen af de umiddelbare
merudgifter i tabel 4, 5 og 6. Det skyldes at der i tabel 2 er antaget at for-
ældrebetalingsandelen ændres i sideløbende i alle tre tilbud. Effekten af
ændre forældrebetalingsandelen sideløbende for alle tre institutionstyper
på merudgift efter tilbageløb og adfærd og arbejdsudbuddet fremgår af
tabel 3.
Side 6/9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245 samling 2023-2024
2943331_0007.png
Tabel 4. Økonomiske konsekvenser af at nedsætte hhv. forhøje den maksimale forældrebetaling-
sandel i dagpleje (0-2 årige)
Umiddelbar mer-
udgift
Nedsættelse med
5 pct.-point til 20 pct.
10 pct.-point til 15 pct.
15 pct.-point til 10 pct.
20 pct.-point til 5 pct.
25 pct.-point til 0 pct.
Forhøjelse med
5 pct.-point til 30 pct.
10 pct.-point til 35 pct.
15 pct.-point til 40 pct.
20 pct.-point til 45 pct.
25 pct.-point til 50 pct.
Merudgift efter
tilbageløb
Mio. kr. (2024-niveau)
-150
-288
-414
-537
-660
-116
-222
-319
-414
-508
-118
-223
-319
-414
-508
Merudgift efter
tilbageløb og ad-
færd
Arbejdsudbud i
alt
Fuldtidspersoner
-10
-10
-10
-15
-15
Fuldtidspersoner
120
240
361
482
605
10
25
35
50
70
Side 7/9
Mio. kr. (2024-niveau)
152
304
457
609
761
117
234
352
469
586
Anm.: Opgørelserne er baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i kommunal dagpleje i oktober 2021. De anførte merud-
gifter er afrundet til nærmeste mio, kr. (2024-pl.) Skøn for udgifter er foretaget på en 33,3 pct. stikprøve. Beregninger er opregnet til
2024-niveau ved at kalibrere til opdaterede skøn for antal indskrevne børn og de kommunale driftsomkostninger. Skøn for de samlede
driftsomkostninger og pladser i kommunal dagpleje beror på kommunernes indberettede takstoplysninger for 2024. De anførte
arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 5 fuldtidspersoner. Afrunding i tabellen indebærer, at elementerne ikke
nødvendigvis summer til de anførte totaler. For så vidt angår den opgjorte arbejdsudbudsvirkning er beregningerne foretaget på basis
af en stikprøve på 3,3 pct..
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets og Finansministeriets beregninger pba. Lovmodellen.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245 samling 2023-2024
2943331_0008.png
Tabel 5. Økonomiske konsekvenser af at nedsætte hhv. forhøje den maksimale forældrebetaling-
sandel i daginstitutioner (0-2 årige)
Umiddelbar mer-
udgift
Nedsættelse med
5 pct.-point til 20 pct.
10 pct.-point til 15 pct.
15 pct.-point til 10 pct.
20 pct.-point til 5 pct.
25 pct.-point til 0 pct.
Forhøjelse med
5 pct.-point til 30 pct.
10 pct.-point til 35 pct.
15 pct.-point til 40 pct.
20 pct.-point til 45 pct.
25 pct.-point til 50 pct.
Merudgift efter
tilbageløb
Mio. kr. (2024-niveau)
-533
-1.079
-1.624
-2.170
-2.715
-408
-825
-1.180
-1.502
-1.823
-423
-856
-1.225
-1.560
-1.894
Merudgift efter
tilbageløb og ad-
færd
Arbejdsudbud i
alt
Fuldtidspersoner
-35
-75
-105
-135
-170
Fuldtidspersoner
434
866
1.297
1.728
2.157
35
70
95
120
140
Side 8/9
Mio. kr. (2024-niveau)
558
1.104
1.649
2.195
2.740
418
835
1.253
1.671
2.089
Anm.: Opgørelserne er baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i kommunal og selvejende daginstitution (0-2 år) i okto-
ber 2021. De anførte merudgifter er afrundet til nærmeste 1.000. kr. (2024-pl. Skøn for udgifter er foretaget på en 33,3 pct. stikprøve.
Beregninger er opregnet til 2024-niveau ved at kalibrere til opdaterede skøn for antal indskrevne børn og de kommunale driftsomkost-
ninger. Skøn for de samlede driftsomkostninger og pladser i kommunal og selvejende daginstitution (0-2 år) beror på kommunernes
indberettede takstoplysninger for 2024. De anførte arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 5 fuldtidspersoner. Afrunding i
tabellen indebærer, at elementerne ikke nødvendigvis summer til de anførte totaler. For så vidt angår den opgjorte
arbejdsudbudsvirkning er beregningerne foretaget på basis af en stikprøve på 3,3 pct..
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets og Finansministeriets beregninger pba. Lovmodellen.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om ministeren vil opdatere besvarelsen af BUU alm. del - spørgsmål 245 samling 2023-2024
2943331_0009.png
Tabel 6. Økonomiske konsekvenser af at nedsætte hhv. forhøje den maksimale forældrebetaling-
sandel i daginstitutioner (3 år til skolestart)
Umiddelbar mer-
udgift
Nedsættelse med
5 pct.-point til 20 pct.
10 pct.-point til 15 pct.
15 pct.-point til 10 pct.
20 pct.-point til 5 pct.
25 pct.-point til 0 pct.
Forhøjelse med
5 pct.-point til 30 pct.
10 pct.-point til 35 pct.
15 pct.-point til 40 pct.
20 pct.-point til 45 pct.
25 pct.-point til 50 pct.
Merudgift efter
tilbageløb
Mio. kr. (2024-niveau)
-511
-1.028
-1.545
-2.062
-2.580
-371
-724
-1.068
-1.411
-1.754
-385
-751
-1.109
-1.465
-1.820
Merudgift efter
tilbageløb og ad-
færd
Arbejdsudbud i
alt
Fuldtidspersoner
-35
-65
-95
-130
-160
Fuldtidspersoner
413
837
1.270
1.711
2.170
35
70
110
150
180
Side 9/9
Mio. kr. (2024-niveau)
523
1.040
1.557
2.074
2.592
397
807
1.222
1.646
2.090
Anm.: Opgørelserne er baseret på betalingsoplysninger vedr. børn indskrevet i kommunal og selvejende daginstitution (3 år til skole-
start) i oktober 2021. De anførte merudgifter er afrundet til nærmeste 1.000. kr. (2024-pl. Skøn for udgifter er foretaget på en 33,3 pct.
stikprøve. Beregninger er opregnet til 2024-niveau ved at kalibrere til opdaterede skøn for antal indskrevne børn og de kommunale
driftsomkostninger. Skøn for de samlede driftsomkostninger og pladser i kommunal og selvejende daginstitution (3 år til skolestart)
beror på kommunernes indberettede takstoplysninger for 2024. De anførte arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 5
fuldtidspersoner. Afrunding i tabellen indebærer, at elementerne ikke nødvendigvis summer til de anførte totaler. For så vidt angår
den opgjorte arbejdsudbudsvirkning er beregningerne foretaget på basis af en stikprøve på 3,3 pct..
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets og Finansministeriets beregninger pba. Lovmodellen.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye