Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 114
I brev af 6. december 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 114:
Vil
ministeren
give
en
vurdering
af,
hvorvidt
de
eksisterende
støtteordninger og tidlige indsatser er tilstrækkelige for at modvirke
bekymrende langvarigt skolefravær? Ministeren bedes i den forbindelse
oversende et overblik over eksisterende indsatser og deres effekt.
Svar:
Som nævnt under spørgsmål 113 er der en række initiativer i gang og på
vej, som bl.a. skal bidrage til at nedbringe elevfravær. Det er pt ikke muligt
at vurdere effekten af disse tiltag.
Langt det meste fravær er sygefravær. I skoleåret 2023/2024 er det gen-
nemsnitlige fravær 7,4 pct., hvor 4,4 pct.-point er registret som sygefravær,
2,1 pct.-point som lovligt fravær, og 0,9 pct.-point som ulovligt fravær.
Kommunerne er ifølge loven forpligtet til at iværksætte sygeundervisning,
når en elev har været fraværende i 15 dage. Derudover er det relevant at
nævne reglerne om styrket forældreansvar, hvori der er hjemmel til at in-
deholde børne- og ungeydelsen fra forældre til elever med mere end 15
pct. ulovligt fravær i et kvartal.
I forholde til tidligere igangsatte tiltag viser en evaluering (VIVE 2023) af
Lov om styrket forældreansvar et sammenfald mellem lovens ikrafttrædelse
og et fald i både ulovligt fravær og i antal elever med højt ulovligt fravær.
Loven havde til hensigt at nedbringe børns ulovlige skolefravær ved mid-
lertidig at standse børne- og ungeydelsen til forældrene. Dog kan faldende
fravær både skyldes lovens indførelse og andre årsager, fx skolernes gene-
relle arbejde med at nedbringe elevernes fravær.
Børne- og Undervisningsministeriet
13. januar 2025
Sagsnr.: 24/38566
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye