Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2963940_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 113
I brev af 6. december 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 113:
De nyeste fraværstal viser, at over 110.000 skoleelever har mere end 10
procent fravær. Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete initiativer
regeringen vil igangsætte for at sikre, at skolerne får ressourcer og
mulighed for at gribe ind tidligere og mere effektivt i forhold til bl.a. elever
i mistrivsel og elever med længerevarende sygdom?
Svar:
Jeg anerkender, at det stigende fravær er en udfordring. Der er både behov
for løsninger, som kan formindske fraværet generelt blandt alle elever,
samt indsatser målrettet elever i mistrivsel og med langvarigt bekymrende
fravær.
Regeringen har derfor allerede sat en række initiativer i værk med
Aftale
om folkeskolens kvalitetsprogram
fra marts 2024 for at vende udviklingen
og for at blive klogere på udfordringen.
For det første giver regeringen øget valgfrihed til eleverne i udskolingen,
så de i højere grad selv kan udfylde dele af deres skema og dermed tilret-
telægge mere af deres undervisning efter egne interesser. Dette indebærer
også muligheden for at komme i juniormesterlære
,
hvilket skal være med
til at styrke og bevare elevernes motivation, særligt for de elever, der er
skoletrætte og har brug for et andet skoletilbud.
For det andet iværksættes et forsøg med onlineundervisning i kommunalt
regi for børn i folkeskolen med langvarigt bekymrende fravær. Forsøget
skal gennemføres over en fireårig periode fra start 2025 til slut 2028.
For det tredje gennemfører ministeret en særskilt undersøgelse, der skal
afdække omfang af og årsager til langvarigt bekymrende fravær, fordi vi
på nuværende tidspunkt ikke ved nok om, hvad der ligger bag stigningen
i fravær.
Børne- og Undervisningsministeriet
13. januar 2025
Sagsnr.: 24/38566
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om, hvilke konkrete initiativer regeringen vil igangsætte for at sikre, at skolerne får ressourcer og mulighed for at gribe ind tidligere og mere effektivt i forhold til bl.a. elever i mistrivsel og elever med længerevarende sygdom
For det fjerde er der nedsat en lovgivende ekspertgruppe, som bl.a. skal se
på reglerne på inklusions- og specialundervisningsområdet samt for syge-
undervisning.
Ofte hænger langvarigt bekymrende fravær sammen med mistrivsel. Re-
geringen har derfor i 2023 nedsat Trivselskommissionen, der kommer med
deres anbefalinger i første kvartal 2025, og en vidensenhed for børn og
unge med særlige behov (VIBUS), hvis afrapporteringer forventes offent-
liggjort i 2025. Anbefalingerne fra VIBUS har til formål at danne et solidt
vidensgrundlag at videreudvikle specialundervisningsområdet på, bl.a. for
at nedbringe fraværet blandt elever med særlige behov.
Regeringen og KL har indgået en aftale om kommunernes økonomi for
2025, som giver et betydeligt løft af kommunernes serviceramme. Det er
det største realløft i mere end 15 år. Det skal bl.a. give mulighed for, at
kommunerne kan styrke den borgernære velfærd, herunder folkeskolen.
De nævnte indsatser skal gerne bringe os nærmere en mulighed for at
sætte tidligt ind og forebygge problematisk fravær i grundskolen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye