Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 113
I brev af 6. december 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 113:
De nyeste fraværstal viser, at over 110.000 skoleelever har mere end 10
procent fravær. Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete initiativer
regeringen vil igangsætte for at sikre, at skolerne får ressourcer og
mulighed for at gribe ind tidligere og mere effektivt i forhold til bl.a. elever
i mistrivsel og elever med længerevarende sygdom?
Svar:
Jeg anerkender, at det stigende fravær er en udfordring. Der er både behov
for løsninger, som kan formindske fraværet generelt blandt alle elever,
samt indsatser målrettet elever i mistrivsel og med langvarigt bekymrende
fravær.
Regeringen har derfor allerede sat en række initiativer i værk med
Aftale
om folkeskolens kvalitetsprogram
fra marts 2024 for at vende udviklingen
og for at blive klogere på udfordringen.
For det første giver regeringen øget valgfrihed til eleverne i udskolingen,
så de i højere grad selv kan udfylde dele af deres skema og dermed tilret-
telægge mere af deres undervisning efter egne interesser. Dette indebærer
også muligheden for at komme i juniormesterlære
,
hvilket skal være med
til at styrke og bevare elevernes motivation, særligt for de elever, der er
skoletrætte og har brug for et andet skoletilbud.
For det andet iværksættes et forsøg med onlineundervisning i kommunalt
regi for børn i folkeskolen med langvarigt bekymrende fravær. Forsøget
skal gennemføres over en fireårig periode fra start 2025 til slut 2028.
For det tredje gennemfører ministeret en særskilt undersøgelse, der skal
afdække omfang af og årsager til langvarigt bekymrende fravær, fordi vi
på nuværende tidspunkt ikke ved nok om, hvad der ligger bag stigningen
i fravær.
Børne- og Undervisningsministeriet
13. januar 2025
Sagsnr.: 24/38566