Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2966389_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 106
I brev af 6. december 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 106:
Vil ministeren redegøre for Styrelsen for Undervisning og Kvalitets faglig
vurdering af Doolexia-metoden, der hjælper ordblinde og læse- og stave-
svage, og vil ministeren oplyse, om der er nogen barrierer for, at Natio-
nalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL)
udbreder viden om Doolexia-metoden, og hvorfor de ikke allerede gør
det? Der henvises til BUU alm. del
bilag 61.
Svar:
Til brug for besvarelsen har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet oplyst
følgende:
"Virkningsfuld undervisning af elever med ordblindhed eller andre læse-
og stavevanskeligheder kan ske på flere forskellige måder. Skoler og
kommuner har frihed til selv at organisere indsatser samt udvælge meto-
der og læremidler til deres indsatser. Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet formidler, fx på emu.dk, inspiration til, hvordan skoler kan arbejde
med forskellige effektfulde indsatser og organiseringsformer i arbejdet
med elever med ordblindhed eller andre læse- og stavevanskeligheder.
Styrelsen bemærker, at Doolexia er evalueret af VIVE (evalueringen er
købt af Doolexia/Landsforeningen Læs&Stav). Metoden viser positiv ef-
fekt i evalueringen, men er ikke sammenlignet med én eller flere andre
metoder. Det er ikke overraskende, at der kan identificeres en effekt af en
fokuseret læseindsats i både skole og fritid, hvor eleverne øver sig på det,
de har svært ved. Disse resultater kan også fremkomme ved andre læse-
indsatser og -metoder. Styrelsen har derfor ikke på nuværende tidspunkt
fagligt belæg for at vurdere, om Doolexia er bedre end andre metoder.
Doolexia er desuden et kommercielt læremiddel. Det er op til kommu-
nerne og skolerne at vælge, hvilke lærermidler de køber. Styrelsen udbre-
der ikke bestemte kommercielle læremidler frem for andre.
NVOL er et videnscenter, der formidler nyeste viden om ordblindhed og
andre læsevanskeligheder med et anvendelsesorienteret sigte. Hvorvidt
Børne- og Undervisningsministeriet
17. januar 2025
Sagsnr.: 24/38507
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm., om Styrelsen for Undervisning og Kvalitets faglig vurdering af Doolexia-metoden
NVOL vil udbrede viden om Doolexia, er op til NVOL at vurdere, men sty-
relsen forventer, at de ovenstående argumenter også beskriver nogle af
de barrierer, der kan være for, at NVOL udbreder metoden”.
Vi ved, at elever med ordblindhed får bedre muligheder for at klare sig
lige så godt som andre børn og unge, hvis vi sætter tidligt ind med den
nødvendige hjælp. Derfor er det også vigtigt, at skolerne har de nødven-
dige redskaber til at opspore elever i risiko for ordblindhed og andre læ-
sevanskeligheder tidligt.
Nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at der blandt elever
med ordblindhed i 9. klasse er 80 pct., der gennemførte de obligatoriske
prøver i 9. klasse i skoleåret 2023/2024. Til sammenligning lå tallet for
skoleåret 2009/2010 på 43 pct. Udvikling blandt elever med ordblindhed,
der gennemfører folkeskolens prøver i 9. klasse, kan blandt andet skyldes,
at der de seneste år har været fokus på tidlig opsporing af elever med
ordblindhed.
Det er en positiv udvikling, som jeg glæder mig over, og det er regerin-
gens klare ambition fortsat at styrke forholdene for børn, unge og voksne
med ordblindhed. Regeringen har derfor senest i oktober 2023 indgået
aftale med alle Folketingets partier om Ordblindepakke V.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye