Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 106
I brev af 6. december 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 106:
Vil ministeren redegøre for Styrelsen for Undervisning og Kvalitets faglig
vurdering af Doolexia-metoden, der hjælper ordblinde og læse- og stave-
svage, og vil ministeren oplyse, om der er nogen barrierer for, at Natio-
nalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL)
udbreder viden om Doolexia-metoden, og hvorfor de ikke allerede gør
det? Der henvises til BUU alm. del
–
bilag 61.
Svar:
Til brug for besvarelsen har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet oplyst
følgende:
"Virkningsfuld undervisning af elever med ordblindhed eller andre læse-
og stavevanskeligheder kan ske på flere forskellige måder. Skoler og
kommuner har frihed til selv at organisere indsatser samt udvælge meto-
der og læremidler til deres indsatser. Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet formidler, fx på emu.dk, inspiration til, hvordan skoler kan arbejde
med forskellige effektfulde indsatser og organiseringsformer i arbejdet
med elever med ordblindhed eller andre læse- og stavevanskeligheder.
Styrelsen bemærker, at Doolexia er evalueret af VIVE (evalueringen er
købt af Doolexia/Landsforeningen Læs&Stav). Metoden viser positiv ef-
fekt i evalueringen, men er ikke sammenlignet med én eller flere andre
metoder. Det er ikke overraskende, at der kan identificeres en effekt af en
fokuseret læseindsats i både skole og fritid, hvor eleverne øver sig på det,
de har svært ved. Disse resultater kan også fremkomme ved andre læse-
indsatser og -metoder. Styrelsen har derfor ikke på nuværende tidspunkt
fagligt belæg for at vurdere, om Doolexia er bedre end andre metoder.
Doolexia er desuden et kommercielt læremiddel. Det er op til kommu-
nerne og skolerne at vælge, hvilke lærermidler de køber. Styrelsen udbre-
der ikke bestemte kommercielle læremidler frem for andre.
NVOL er et videnscenter, der formidler nyeste viden om ordblindhed og
andre læsevanskeligheder med et anvendelsesorienteret sigte. Hvorvidt
Børne- og Undervisningsministeriet
17. januar 2025
Sagsnr.: 24/38507