Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 102
I brev af 4. december 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Peter Skaarup (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 102:
Er det ministerens vurdering, at der er tilstrækkelig fokus på
ordblindeindsatsen med henblik på tidlig udredning og hurtig
igangsætning af den rette hjælp og støtte for børn og unge i landets
folkeskoler, og hvad betrygger i så fald ministeren i den vurdering?
Svar:
I 2019 lancerede den daværende regering en ordblindepakke med fokus
på, at elever med ordblindhed identificeres tidligt, og at der sættes ind
med målrettet støtte. Hvert år siden har regeringen og et flertal i Folketin-
get indgået aftale om en årlig ordblindepakke for at styrke indsatsen for
børn, unge og voksne med ordblindhed og andre læsevanskeligheder.
Vi ved, at elever med ordblindhed får bedre muligheder for at klare sig
lige så godt som andre børn og unge, hvis vi sætter tidligt ind med den
nødvendige hjælp. Derfor er det også vigtigt, at skolerne har de nødven-
dige redskaber til at opspore elever i risiko for ordblindhed og andre læ-
sevanskeligheder tidligt.
Skolerne er i dag pålagt at anvende en række screenings- og testredska-
ber for at afdække elevernes sproglige færdigheder og læsefærdigheder,
herunder eventuel ordblindhed. Af tabel 1 fremgår, hvilke redskaber sko-
lerne har til rådighed.
Tabel 1
Overblik over eksisterende og kommende* test- og screeningsredskaber til at
afdække sproglige færdigheder og læsefærdigheder, herunder ordblindhed
Klassetrin
0. klasse
Type af screening og test
Sprogvurdering
Alle børn skal sprogvurderes i starten af børnehaveklassen, så de kan
komme sikkert videre i deres tale- og skriftsproglige udvikling. Sprogvur-
deringen er obligatorisk og skal gennemføres i begyndelsen af skole-
året.
Screeningstest for læsevanskeligheder (fra skoleåret 2025/26)
Børne- og Undervisningsministeriet
9. januar 2025
Sagsnr.: 24/34491
1. klasse