Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del
Offentligt
2962907_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 102
I brev af 4. december 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Peter Skaarup (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 102:
Er det ministerens vurdering, at der er tilstrækkelig fokus på
ordblindeindsatsen med henblik på tidlig udredning og hurtig
igangsætning af den rette hjælp og støtte for børn og unge i landets
folkeskoler, og hvad betrygger i så fald ministeren i den vurdering?
Svar:
I 2019 lancerede den daværende regering en ordblindepakke med fokus
på, at elever med ordblindhed identificeres tidligt, og at der sættes ind
med målrettet støtte. Hvert år siden har regeringen og et flertal i Folketin-
get indgået aftale om en årlig ordblindepakke for at styrke indsatsen for
børn, unge og voksne med ordblindhed og andre læsevanskeligheder.
Vi ved, at elever med ordblindhed får bedre muligheder for at klare sig
lige så godt som andre børn og unge, hvis vi sætter tidligt ind med den
nødvendige hjælp. Derfor er det også vigtigt, at skolerne har de nødven-
dige redskaber til at opspore elever i risiko for ordblindhed og andre læ-
sevanskeligheder tidligt.
Skolerne er i dag pålagt at anvende en række screenings- og testredska-
ber for at afdække elevernes sproglige færdigheder og læsefærdigheder,
herunder eventuel ordblindhed. Af tabel 1 fremgår, hvilke redskaber sko-
lerne har til rådighed.
Tabel 1
Overblik over eksisterende og kommende* test- og screeningsredskaber til at
afdække sproglige færdigheder og læsefærdigheder, herunder ordblindhed
Klassetrin
0. klasse
Type af screening og test
Sprogvurdering
Alle børn skal sprogvurderes i starten af børnehaveklassen, så de kan
komme sikkert videre i deres tale- og skriftsproglige udvikling. Sprogvur-
deringen er obligatorisk og skal gennemføres i begyndelsen af skole-
året.
Screeningstest for læsevanskeligheder (fra skoleåret 2025/26)
Børne- og Undervisningsministeriet
9. januar 2025
Sagsnr.: 24/34491
1. klasse
BUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 102: MFU spm., om der er tilstrækkelig fokus på ordblindeindsatsen med henblik på tidlig udredning og hurtig igangsætning af den rette hjælp og støtte for børn og unge i landets folkeskoler
2962907_0002.png
Tabel 1
Overblik over eksisterende og kommende* test- og screeningsredskaber til at
afdække sproglige færdigheder og læsefærdigheder, herunder ordblindhed
Alle elever skal fra skoleåret 2025/26 gennemføre en klassebaseret
screening for læsevanskeligheder, som skal medvirke til, at skolerne tid-
ligt kan identificere elever med læsevanskeligheder og give den nød-
vendig faglig støtte tidligt i deres skolegang. Derudover skal screenin-
gen bidrage til, at skolerne får et bedre fagligt grundlag for at opdage de
elever, der har behov for at gennemføre Risikotest for ordblindhed.
Risikotest for ordblindhed
Risikotest for ordblindhed er obligatorisk at tilbyde alle elever med tegn
på specifikke læsevanskeligheder, men
kan
tilbydes alle elever. Risiko-
testen kan anvendes i slutningen af børnehaveklassen, i midten af 1.
klasse og i slutningen af 1. klasse.
Ordblindetesten
Ordblindetesten er et redskab til at identificere ordblindhed blandt ele-
ver, studerende og kursister, som viser tegn på ordblindhed. Ordblinde-
testen kan anvendes fra marts 3. klasse og op i grundskolen, på ung-
domsuddannelser, videregående uddannelser samt voksenuddannel-
ser. Forældre til børn i folkeskolen har én gang i skoleforløbet fra den 1.
marts på 4. klassetrin krav på, at der foretages en ordblindetest af deres
barn, hvis de ønsker det.
Side 2/2
3. klasse
Anm.: * Fra skoleåret 2026/2027 skal alle elever på 2., 3., 4., 6. og 8. klassetrin gennemføre
Folkeskolens Nationale Færdighedstest i læsning.
Der har de seneste år været fokus på tidlig opsporing blandt elever med
ordblindhed. I skoleåret 2023/2024 var 21 pct. af eleverne i folkeskolens
9. klasse testet for ordblindhed med Ordblindetesten i løbet af deres sko-
letid. 14 pct. af eleverne er testet ordblinde, mens 4 pct. er testet usikker
fonologisk kodning, og 3 pct. er testet ikke-ordblinde. Andelen af elever,
der er testet ordblinde, er steget med ét procentpoint fra skoleåret
2022/2023 til 2023/2024.
Dertil viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet, at der blandt
elever med ordblindhed i 9. klasse er 80 pct., der gennemførte de obliga-
toriske prøver i 9. klasse i skoleåret 2023/2024. Til sammenligning lå tallet
for skoleåret 2009/2010 på 43 pct. Den positive udvikling blandt elever
med ordblindhed, der gennemfører folkeskolens prøver i 9. klasse, kan
blandt andet skyldes, at der de seneste år har været fokus på tidlig op-
sporing af elever med ordblindhed.
Det er regeringens klare ambition fortsat at styrke forholdene for børn,
unge og voksne med ordblindhed. Regeringen har derfor senest i oktober
2023 indgået aftale med et alle Folketingets partier om Ordblindepakke
V. Derudover er der med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram afsat
500 mio. kr. årligt fra 2028 og frem (fuldt indsatset) til en styrket indsats i
dansk og/eller matematik til elever, der har de største udfordringer. Rege-
ringen har desuden afsat ca. 40 mio. kr. til efteruddannelse af flere læse-
og matematikvejledere i de 20 kommuner, hvor eleverne har størst udfor-
dringer med det faglige niveau i dansk og matematik.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye