Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 101
I brev af 2. december 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 101:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange friskoler der praktiserer bøn, og
hvor mange der praktiserer kønsopdelt bøn? Og mener ministeren, at bøn
og kønsopdelt bøn på friskoler er i overensstemmelse med, at friskolerne
efter Friskolelovens §1, stk. 2 “skal efter deres formål og i hele deres virke
forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og
folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og de-
res kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder, herunder ligestilling mellem kønnene”?
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke oplysninger om, hvor mange
frie grundskoler der praktiserer bøn, og hvor mange der praktiserer køns-
opdelt bøn.
Alle frie grundskoler skal leve op til frihed og folkestyre-kravet om, at
”skolerne skal
efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne
til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt ud-
vikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og
respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.” Det indebærer, at skolen skal forberede ele-
verne til at tage aktivt del i et demokratisk samfund som det danske, hvil-
ket blandt andet indebærer, at der er lighed mellem kønnene.
Samtidig har frie grundskoler i henhold til lovgivningen og inden for ram-
merne af frihed og folkestyre-kravet ret til at give en undervisning, der
stemmer overens med skolernes egen overbevisning. Det betyder også,
at der på frie grundskoler ikke er noget til hinder for, at skolens undervis-
ning bygger på bestemte religiøse livsanskuelser og på den måde søger
at præge eleverne i retning af den enkelte skoles egen holdningsmæssige
grundlag (f. eks. via bøn). Det skal dog ske på en måde, som bidrager til
elevernes demokratiske dannelse.
Børne- og Undervisningsministeriet
13. december 2024
Sagsnr.: 24/38052