Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
–
spørgsmål 100
I brev af 3. december 2024 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Peter Skaarup (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 100:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange sager danske myndigheder har
kunnet berette om, hvor der på danske fri- og privatskoler er praktiseret
religiøst betinget kønsopdelt undervisning?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet (STUK), som fører det statslige tilsyn med frie grund-
skoler, og som oplyser:
”At
styrelsen ikke har en oversigt over frie grundskoler, der praktiserer re-
ligiøst betinget kønsopdelt undervisning. Styrelsen har derfor på det fore-
liggende grundlag alene kendskab til at have observeret religiøst betinget
kønsopdelt undervisning i den konkrete sag med Helsingør Privatskole.
Styrelsen bemærker, at en religiøst betinget kønsopdelt undervisning ikke
vil være i overensstemmelse med frihed og folkestyre-kravet. Styrelsen er
dog vidende om, at der er skoler, der praktiserer deres religion i hverda-
gen. Det bemærkes, at en fri skole gerne må praktisere sin religion i hver-
dagen, herunder i undervisningen, så længe det er i overensstemmelse
med frihed og folkestyre-kravet.”
Det kan endvidere bemærkes, at antallet af frie grundskoler med en høj
koncentration af elever med oprindelse i et MENAPT
1
-land i de seneste år
har været nedadgående, som det også fremgår af mit svar på BUU alm.
del
–
spm. 97. Således er antallet af frie grundskoler med mere end 50
pct. elever med oprindelse i et MENAPT-land faldet fra 33 i 2013/2014 til
25 i 2023/2024.
Børne- og Undervisningsministeriet
8. januar 2025
Sagsnr.: 24/38051
1
MENAPT-lande omfatter i denne opgørelse Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon,
Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater,
Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Pakistan og
Tyrkiet.