Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
2990667_0001.png
EVALUERING AF CERTIFICERINGSORDNIN-
GEN FOR TEKNISKE FORHOLD
UDARBEJDET FOR SOCIAL- OG BOLIGSTYRELSEN
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
Indholdsfortegnelse ....................................................................................... 1
1
2
Executive summary ............................................................................. 2
Baggrund og formål med rapporten .................................................... 3
2.1 Baggrund for rapporten ............................................................. 3
2.2 Formål med rapporten ............................................................... 3
Afgrænsning og definitioner ................................................................ 4
3.1 Afgrænsninger ........................................................................... 4
3.2 Definitioner ................................................................................. 4
3.2.1 Kriterier.......................................................................... 4
3.2.2 Paradigmeskift .............................................................. 4
3.2.3 Resultater ...................................................................... 5
3.2.4 Effekter .......................................................................... 5
Metode ................................................................................................. 6
4.1 Projektorganisering .................................................................... 6
4.2 Desk research ............................................................................ 6
4.2.1 Formål ........................................................................... 7
4.2.2 Proces ........................................................................... 7
4.2.3 Output ........................................................................... 7
4.3 Interviews ................................................................................... 7
4.3.1 Formål ........................................................................... 7
4.3.2 Proces ........................................................................... 7
4.3.3 Output ........................................................................... 9
4.4 Workshop ................................................................................... 9
4.4.1 Formål ........................................................................... 9
Proces ........................................................................................ 9
4.4.2 Output ......................................................................... 10
Beskrivelse af certificeringsordningen ............................................... 10
Resultater .......................................................................................... 13
6.1 Statik ........................................................................................ 13
6.2 Brand ....................................................................................... 15
6.3 Samlet oversigt ........................................................................ 16
Konklusion ......................................................................................... 18
7.1 Statik ........................................................................................ 18
7.2 Brand ........................................................................................... 18
Bilag ................................................................................................... 19
8.1 Bilag 1: Kilder ........................................................................... 19
8.1.1 Generelle kilder ........................................................... 19
8.1.2 Desk research ............................................................. 19
8.2 Bilag 2: Spørgeramme/Interviewguide .................................... 21
3
4
5
6
7
8
1/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0003.png
1
EXECUTIVE SUMMARY
The purpose of this evaluation is to assess the current certification scheme within the building industry
and its applicability in a new sustainable paradigm with new methods and materials being applied. The
report aims to identify challenges and opportunities in the current certification scheme.
The evaluation was conducted through a combination of desk research, expert interviews, and interactive
workshops. Data was collected from various sources and stakeholders, including certified advisors, reg-
ulatory bodies, and industry experts.
The findings reveal that the certification scheme is functioning well overall, but that it faces several critical
issues. Key results include:
A lack of clear guidelines and standards, leading to varied interpretations and practices
An administratively burdensome certification scheme that is not suitable for smaller firms and
projects
A certification scheme that focuses and works more effectively within new buildings than for ren-
ovations.
Insufficient knowledge and technical consensus within sustainability among certified advisors
A significant gap exists between the competencies for which advisors are certified and the sub-
sequent control of their performance.
Lack of clarity in the roles and responsibilities in the certification scheme, which can lead to project
delays and increased costs.
The current certification scheme is seen as partially effective but faces significant challenges that hinder
its robustness and adaptability to future demands, particularly within sustainability.
To enhance the scheme, it is essential to improve clarity in roles, provide better support for smaller firms,
and integrate sustainability standards into the certification process. Addressing these issues will help
ensure that the certification scheme not only meets current regulatory requirements but also aligns with
the industry's shift towards more sustainable building practices.
2/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0004.png
2
2.1
BAGGRUND OG FORMÅL MED RAPPORTEN
Baggrund for rapporten
Baggrund og formål med indeværende rapport er ifølge Social- og Boligstyrelsen (SBST):
Certificeringsordningen blev i 2018 indført som følge af en udmøntning af initiativer fra regeringens vækst-
udspil Vækst og udvikling i hele Danmark, der har til formål at fremme produktivitet og regelforenkling i
byggeriet. Det centrale initiativ var at kommunerne ikke længere skulle varetage den tekniske bygge-
sagsbehandling.
Baggrunden for afskaffelsen af den tekniske byggesagsbehandling i kommunerne var overordnet, at de
tekniske krav er komplekse og blev administreret meget forskelligt. Indførelsen af certificeringsordningen
skal bl.a. sikre en ensartet efterlevelse af de tekniske krav, herunder at sikkerhedsniveauet for brand og
konstruktioner i praksis er det samme, uanset hvor i landet byggeriet finder sted.
Betingelserne for byggeriet har ændret sig i takt med, at der politisk er et stadigt større fokus på at fremme
et klimavenligt og ressourcebesparende byggeri. Byggebranchen ser af denne årsag ind i et paradigme-
skifte, hvor ny byggeskik med bl.a. udvikling af nye byggetekniske løsninger og brug af nye materialer er
løsninger til at nedbringe CO2-udslipppet. Det skal derfor sikres, at certificeringsordningen kan under-
støtte implementeringen af de skærpede klimakrav, der løbende forventes indført i bygningsreglementet.
Social- og Boligstyrelsen har på den baggrund besluttet at igangsætte en evaluering af certificeringsord-
ningen. Desuden skal der gennemføres et nabotjek, hvor den danske ordning sammenlignes med andre
udvalgte landes tilsvarende ordninger. Evaluering og nabotjek skal samlet danne grundlag for styrelsens
videre overvejelser i forhold til at fremtidssikre certificeringsordningen i forhold til de ændringer, bygge-
branchen står over for.
Social- og boligstyrelsen (2024)
1
2.2
Formål med rapporten
Rapporten har til formål at afdække effekten af certificeringsordningen, herunder forhold der dels under-
støtter og dels forhindrer en velfungerende ordning vurderet i forhold til om denne bl.a. sikrer et sikkert
byggeri, er robust, optimeret og understøtter implementeringen af skærpede klimakrav.
1) Kortlægger, vurderer, validerer/verificerer og kategoriserer effekter af certificeringsordningen, der
af aktører i byggebranchen identificeres som udfordrende eller understøttende for, at certifice-
ringsordningen er fremtidssikret og kan håndtere det forestående paradigmeskifte og er velfun-
gerende i praksis
2) Beskriver og vurderer i hvor høj grad certificeringsordningen kan håndtere det forestående para-
digmeskifte
Social- og boligstyrelsen (2024)
1
Her refereres der til udbudsmaterialet fra Social- og boligstyrelsen
3/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0005.png
3
3.1
AFGRÆNSNING OG DEFINITIONER
Afgrænsninger
Opgaven, som beskrevet af Social- og Boligstyrelsen (SBST), tager udgangspunkt i bygningsreglementet
og certificeringsordningen, der er gældende pr. 1. januar 2024 og refererer ikke til tidligere gældende
bekendtgørelser.
Opgaven omfatter ikke forslag til ændringer af ordningen eller forslag til eliminering af identificerede ud-
fordringer. Opgaven har ikke til formål at give anbefalinger ud fra de udfordringer, der defineres i forhold
til certificeringsordningen. Udover den nedenfor nævnte definition på et paradigmeskifte, bearbejdes em-
net bæredygtighed ikke særskilt i denne rapport.
3.2
Definitioner
I det nedenstående uddybes de definitioner, der anvendes i denne rapport, herunder kriterier, paradig-
meskift, resultater, og effekter.
3.2.1 Kriterier
I denne rapport forstås termen kriterier som elementer, der vurderes nødvendige for at fremtidssikre cer-
tificeringsordningen. SBST har prædefineret en række kriterier, der tages udgangspunkt i.
Kriterierne, som beskrevet af SBST, er som følger:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
en ensartet efterlevelse af de tekniske krav,
et ensartet sikkerhedsniveau,
et ensartet kontrolniveau,
et ensartet dokumentationsniveau,
en robust ordning, der sikrer at krav til konstruktioner og brandforhold overholdes,
muligheden for øget brug af nye løsninger og byggematerialer og
økonomiske og administrative byrder.
Social- og Boligstyrelsen (2024)
I denne rapport beskrives hvert kriterium under en overordnet overskrift, der er som følgende:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Efterlevelse
Sikkerhed
Kontrol
Dokumentation
Robusthed
Bæredygtighed
Effektivitet
Der lægges i rapporten vægt på om de forskellige kriterier har et egnet niveau, og ikke kun om disse er
ensartede, da det antages at et ensartet (uegnet) niveau i sig selv ikke vil være en succesfaktor. I stedet
er der fokus på om niveauet er egnet, og dernæst hvor ensrettet dette i så fald er.
3.2.2 Paradigmeskift
I denne rapport forstås paradigmeskift som en grundlæggende ændring i måden, hvorpå der forstås,
tænkes og handles inden for et bestemt område. Det er en transformation, der sker på et konceptuelt
niveau og involverer ofte en ændring i fundamentale antagelser, værdier og metoder. I relation til den
4/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0006.png
givne opgave består paradigmeskiftet i et skift til et mere bæredygtigt byggeri, hvor en nedbringelse af
CO2- udslippet vil stille krav til nye metoder og materialer for at kunne lykkes. Eksempler for disse oplistes
nedenfor.
Nye materialetyper
Biogene materialer (træ, hamp, papirisolering, ålegræs/tang, jordblokke)
Genbrugte byggematerialer
Nye byggemetoder og design
Genbrug af de bærende konstruktioner
Design for adskillelse
Byggemetoder hvor der i dag ikke forefindes alment teknisk fælleseje
Optimering af de bærende konstruktioner, således at unødigt materialeforbrug undgås
Social- og Boligstyrelsen (2024)
Når det fremtidige paradigmeskift omtales i denne rapport, vil det være denne definition med de define-
rede eksempler, der tages udgangspunkt i.
3.2.3 Resultater
Resultater som fremføres i afsnit 6, forstås som de budskaber, der er kommet frem under dataindsam-
lingen, beskrevet i afsnit 4.
3.2.4 Effekter
Effekter forstås som de virkninger certificeringsordningen har haft. Disse kan både være understøttende
eller udfordrende for certificeringsordningen. Disse belyses primært af den kvalitative data. Hvor muligt,
suppleres med kvantitative data.
5/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0007.png
4
METODE
Dette afsnit beskriver de metoder, som er anvendt i forbindelse med udarbejdelsen af denne rapport.
Afsnittet er delt op i de tre hovedaktiviteter, der danner grundlaget for rapportens resultater. Hver aktivitet
beskrives med et formål, proces og output.
4.1
Projektorganisering
Rapporten er udarbejdet af et projektteam fra SWECO bestående af:
4.2
Desk research
Desk research har bestået af indsamling af eksisterende information og data om beskrevne udfordrin-
ger og fordele ved certificeringsordningen.
6/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0008.png
4.2.1 Formål
Formålet med desk research er at forstå relevante tendenser, holdninger og teorier i branchen. Den ind-
samlede information har haft tre overordnede formål:
1. Fundament for spørgerammen til ekspertinterviews med branchen
2. Datagrundlag for den senere analyse
3. Eksternt perspektiv og data til den interne arbejdsgruppe
4.2.2 Proces
Der er identificeret og anvendt relevante kilder som videnskabelige artikler, brancheanalyser, rapporter,
offentlige registre og databaser, se bilag 1: Kilder. På workshops i hhv. statik- og brandarbejdsgrupperne
er al input gennemgået, og grupperet for at udtrække relevante data, nøgleindsigter og mønstre i bran-
chen.
4.2.3 Output
Mønstre og perspektiver, der blev identificeret i desk researchfasen, udgør en væsentlig del af spørge-
guiden til ekspertinterviews og den efterfølgende analyse.
4.3
Interviews
I denne rapport anvendes interviews som metode til at undersøge de understøttende og udfordrende
effekter af certificeringsordningen i byggebranchen. De følgende afsnit vil redegøre for formål, proces og
output fra interviews.
4.3.1 Formål
Der er foretaget interviews for at indsamle kvalitative data, erfaringer og holdninger fra en bred vifte af
relevante aktører for at kunne evaluere certificeringsordningen. Ekspertinterviews er valgt som tilgang,
da de giver dybdegående indsigt og mulighed for at indfange nuancerede perspektiver fra personer med
omfattende erfaring og viden inden for området.
4.3.2 Proces
4.3.2.1
Identificering af relevante aktører
Aktørerne i undersøgelsen blev udvalgt på baggrund af deres ekspertise og erfaring med certificerings-
ordningen i byggebranchen. Der er i udvælgelsesprocessen fokuseret på respondenter fra forskellige
aktørgrupper, herunder:
Byggesagsbehandlere
Certificerede rådgivere
Projekterende rådgivere
Udførende
Certificeringsorganer
Bygherrer
Myndigheder
Beredskaber
Brancheorganisationer
Producenter
Den brede repræsentation understøtter en diversitet af synspunkter, så problemstillingen kan belyses fra
flere vinkler. De individuelle respondenter er udpeget af brancheorganisationer og SWECO. Deres svar
er anonyme.
7/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0009.png
4.3.2.2
Udarbejdelse af spørgeguide
Spørgeguiden sikrer en grundig afdækning af kriterier, som er vurderet essentielle for at evaluere hvorvidt
certificeringsordningen er:
A) generelt velfungerende og B) fremtidssikret til et paradigmeskifte.
Spørgerammen blev struktureret, så den indeholder både åbne og lukkede spørgsmål. Dette design har
gjort det muligt at afdække centrale emner relateret til certificeringsordningen, og samtidig give plads til
at udforske uventede emner og dybere refleksioner fra deltagerne, se bilag 2: Spørgeramme/Interview-
guide. Spørgerammen er udviklet med fokus på at afdække både de positive og negative aspekter ved
certificeringsordningen, herunder oplevede fordele og udfordringer ved dens virke. Afslutningsvist blev
alle respondenter hørt om der var andre emner eller andet, de ville dele. Det åbnede op for at respon-
denten kunne komme med egne tanker uafhængig af den definerede spørgeramme.
4.3.2.3
Planlægning og gennemførsel af interviews
Planlægning af interviews er foregået via et online bookingsystem. Aktørerne har i nogen grad selv ud-
valgt respondenterne. Ved hvert interview deltog respondenten, en fagansvarlig inden for statik eller
brand samt en referent.
Respondenterne kunne i bookingsystemet tilkendegive om de foretrak et fysisk eller et teamsmøde, og
størstedelen af møderne blev afviklet over Teams. Online interviews blev transskriberet med deltagernes
samtykke for at sikre nøjagtigheden af de indsamlede data. Interviewene varede mellem 45 og 60 minut-
ter, og blev efterfølgende opsummeret i et referat, som blev sendt til godkendelse af respondenten selv.
I alt blev der afholdt 33 interviews, hvoraf ca. 50% er indenfor brand og 50% er indenfor statik. Inter-
viewene blev holdt fra slut juli til start september i 2024. Enkelte respondenter svarede mere generelt
omkring certificeringsordningerne, og enkelte blev interviewet både indenfor statik og brand. To inter-
views blev aflyst og to interviews var ved skriftlige tilbagemeldinger.
Tabel A: oversigt over deltagere i interviews
AKTØRGRUPPE
INTERVIEW
Rådgivere
Certificeringsorganer
Beredskaber
Brancheorganisationer
Producenter
Myndigheder
Bygherrer
Udførende
***to afbud
10
6
1
2
5***
6
0
3
4.3.2.4
Bearbejdning af indsamlede data
Data fra interviewene blev analyseret ved hjælp af tematisk analyse, hvor centrale temaer og mønstre
blev identificeret i et samlet anonymiseret dataark. Dette gjorde det muligt at sammenfatte de forskellige
synspunkter, og identificere fælles udfordringer og understøttende faktorer relateret til certificeringsord-
ningen.
8/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0010.png
4.3.3 Output
Der blev udarbejdet et dataark, som opsummerede temaer indenfor hvert kriterium. Ud fra de forskellige
aktørgruppers udtalelser fremkom en indikation på hvorvidt ordningen er A) generelt velfungerende og
B) fremtidssikret til et paradigmeskifte.
Dataarket blev kvalificeret og yderligere nuanceret under brancheworkshoppen som beskrives i afsnit 4.
4.4
Workshop
4.4.1 Formål
Workshops fremmer aktiv deltagelse fra alle involverede. Deltagerne opfordres til at dele deres ideer,
erfaringer og perspektiver, hvilket skaber et mere dynamisk og engagerende læringsmiljø.
Formålet med en brancheworkshop var at komme både bredere og dybere omkring hvad der udfordrer
og hvad der understøtter ordningen inden for de udvalgte kriterier. Desuden inddrages væsentlige inte-
ressenter fra branchen for at samle yderligere perspektiver, som muligvis ikke ville komme direkte ud af
ekspertinterviews.
En workshop muliggør udveksling af viden blandt deltagerne. Når mennesker med forskellige baggrunde
og ekspertiser samles, kan de bidrage med unikke indsigter, som kan føre til mere kvalificerede løsninger
og nye perspektiver. Dette er især relevant i komplekse problemstillinger, hvor flere perspektiver er nød-
vendige (Brown, 2020).
Proces
Alle respondenter fra vores ekspertinterviews blev inviteret til at deltage i brancheworkshoppen. Yder-
mere blev en række brancheorganisationer, som ikke selv havde deltaget i interviews også inviteret.
Nogle aktører stillede desuden med ekstra personer, som havde ønske om at deltage.
I alt deltog 35 personer på workshoppen. Alle aktørgrupper var repræsenteret på dagen, undtagen de
udførende som på dagen var repræsenteret af DI Byggeri.
Der var følgende hovedaktiviteter på dagen:
Baggrund for evaluering v. Social- og Boligstyrelsen
Oplæg om nye metoder og materialer v. Christine Collin
Foreløbige temaer fra evalueringen v. Ersün Züfer (Brand) og René Laursen (Statik)
Gruppearbejde
På dagen blev deltagerne opdelt i grupper på tværs af aktørgrupper, og fik til opgave at drøfte og
nedfælde:
Observationer fra de foreløbige resultater
Perspektiver fra de forskellige aktør-vinkler
Eksempler på hvad der understøtter og udfordrer ordningen
Input til forbedringer
9/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0011.png
Tabel B: oversigt over deltagere i brancheworkshop
AKTØRGRUPPE
BRANCHEWORKSHOP
Rådgivere
Certificeringsorganer
Beredskaber
Brancheorganisationer
Producenter
Myndigheder
Bygherrer
Udførende
*meldte afbud på dagen
**blev på dagen repræsenteret af DI Byggeri
10
5
2
5
1*
4
1
0**
4.4.2 Output
De foreløbige resultater fra desk research og ekspertinterviews blev beriget og valideret af deltagerne
gennem gruppearbejde og åbne diskussioner. Der var stor opbakning og interesse for workshoppen, og
deltagerne bidrog aktivt undervejs. Særligt var der interesse for dialog med SBST, som fik meget feed-
back på dagen.
Deltagere fra den interne arbejdsgruppe, som havde dokumenteret dialogen og observationer fra grup-
pearbejdet på dagen, foretog efterfølgende en fælles opsamling.
5
BESKRIVELSE AF CERTIFICERINGSORDNINGEN
Certificeringsordningen i Danmark er en personcertificering, der er baseret på standarden EN ISO/IEC
17024 Overensstemmelsesvurdering – Generelle krav til organer, der udfører certificering af personer.
Standarden sætter de overordnede rammer for, hvordan personer kan certificeres i henhold til en certifi-
ceringsordning og sikre, at certificerede personer opfylder kravene i en specifik certificeringsordning ved
en globalt accepteret vurderingsproces og periodevise fornyede vurderinger af certificerede personers
kompetencer.
Social- og Boligstyrelsen (2024)
GRUNDLAG
Regel-
grundlag
Certificeringsbekendtgørelsen, Bygningsreglementet BR 18.
Akkreditering skal ske ved Den Danske Akkrediteringsfond (DANAK) eller et tilsvarende akkrediteringsor-
gan, som er medunderskriver af EA’s eller IAF’s multilaterale aftale om gensidig anerkendelse.
På brandområdet er der to certificeringsorganer, der kan certificere brandrådgivere.
På konstruktionsområdet er der to certificeringsorganer, der kan certificere statikere.
Certificeringsordningerne er baseret på standarden EN ISO/IEC 17024 Overensstemmelsesvurdering -
Generelle krav til organer, der udfører certificering af personer
Akkredite-
ring
10/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0012.png
CERTIFICERING
Certifice-
ringstype
Person
I Danmark kræves det, at der anvendes certificerede statikere og certificerede brandrådgivere for byggeri
i konstruktions- og brandklasse 2-4. De certificerede kan virke som udarbejdende eller som kontrolle-
rende af den statiske og brandtekniske dokumentation.
Introduk-
tion
Bærende konstruktioner indplaceres i konstruktionsklasse 1-4 på baggrund af risikoen ved svigt og kon-
sekvenserne heraf, konstruktionens kompleksitet og erfaring i branchen med konstruktionstypen.
For brandforhold skal byggeri indplaceres i brandklasse 1-4 på baggrund af anvendelseskategori, risiko-
klasse og dokumentationsmetode.
Certifice-
ringsni-
veauer
Certificeret statiker kan certificeres til konstruktionsklasse 2, 3/4 samt til tredjepartskontrol
Certificeret brandrådgiver kan certificeres til brandklasse 2, brandklasse 3/4 samt til tredjepartskontrol.
Bærende konstruktioner og brandforhold følger god byggeskik
Overensstemmelse med gældende lovgivning
Medvirker til at opretholde krav til sikkerhed og anvendelighed
Sikrer at de valgte løsninger i projekterne er egnede til formålet
Sikrer at dokumentationen for byggeriet, inkl. dokumentationen for udførelse, opfyldes og kontrolleres.
Formål
OMRÅDER OMFATTET AF ORDNINGEN
Fagområ-
der
Nybyg-
geri/Reno-
vering
Statiske forhold inden for bærende konstruktioner
Brandsikkerhed
Både nybyggeri og renovering
Byggepro-
cessen
Den certificeredes virke omfatter som minimum at
Udarbejde start- og sluterklæring
Udfærdige dokumentation for hhv. konstruktions- og brandklasser samt dokumentation for at byg-
geriet opfylder BR 18 §§ 126-133 vedrørende redningsberedskabets indsatsforhold
Udfærdige kontrolplan for den brandtekniske og statiske dokumentation og sikre, at denne er i
overensstemmelse med BR 18 kapitel 30
Sikre, at de valgte løsninger er i overensstemmelse med kravene i BR18, kap 5 og 15
Sikre, at dokumentationen for brandforhold og bærende konstruktioner opfylder sit formål
Sikre at dokumentationen er udarbejdet og kontrolleret i overensstemmelse med bygningsregle-
mentet og kan anvendes som den foreligger og udgør et hele
Udarbejde en redegørelse for sit virke
KONTROL OG OVERVÅGNING
Model
Genstand
Certificeringsorganer certificerer og fører kontrol med certificerede personer og den certificeredes virke
Personer
11/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0013.png
Proces
(frekvens,
indhold og
omfang)
Krav til
kontrol-
genstand
Certificeringsorganet certificerer personer på baggrund af dennes kvalifikationer og erfaring.
Efterfølgende bedømmes den certificeredes virke årligt, og hvert 10. år foretager certificeringsorganet en
re-certificering på baggrund af den certificeredes nyerhvervede kompetencer og virke i certificeringsperio-
den
Løbende ajourfører kvalifikationer og opretholde de kompetencer, som den certificerede er certificeret
til.
Relevant efteruddannelse kan være nødvendig
RISIKOANSVAR
I Danmark har bygningsejer det overordnede ansvar for at byggeriet overholder gældende love og reg-
ler. Bygningsejer skal sikre, at nødvendige rådgivere og certificerede fagfolk bliver involveret, og at der
løbende udføres og dokumenteres kontrol.
De certificerede rådgivere har ifølge BR18, § 531 ansvar for at sikre følgende:
At byggeriet udformes og udføres iht bygningsreglementets bestemmelser (for hhv. BR18, kap 5 og
15)
At de bærende konstruktioner og brandforhold er i overensstemmelse med definerede krav til sikker-
hed og anvendelighed, samt egnede til formålet
At dokumentation for byggeriet, herunder udførelse af byggeriet, opfylder sit formål iht BR 18, kap 28
og 29
At dokumentation for og udførelse af byggeriet kontrolleres iht. BR18, kap 30.
12/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0014.png
6
RESULTATER
Følgende afsnit vil præsentere de resultater, dataindhentningen har frembragt, og har til formål at belyse
de effekter certificeringsordningen må have, som både kan være understøttende og udfordrende. Afsnit-
tet er delt op for hhv. statik og brand for at sikre nuancer og nøjagtighed. Slutteligt samles nærværende
resultater i en oversigt, hvor ordningen samlet vurderes inden for de seks kriterier og med vurderingen
om certificeringsordningen er: A) generelt velfungerende og B) fremtidssikret til et paradigmeskifte.
6.1 Statik
Følgende afsnit vil fremvise de resultater dataindsamlingen har frembragt vedr. certificeringsordningen
indenfor statik. Først fremstilles resultaterne ud fra de fastsatte kriterier med en opdeling i hvorvidt resul-
tatet anskues som henholdsvis understøttende eller udfordrende.
UNDERSTØTTER
Klare retningslinjer, roller og ansvar og
sikkerhedsniveau
Robusthed
En robust ordning,
der sikrer at krav
til konstruktioner
og brandforhold
overholdes
Den personlige ordning gør at rådgive-
ren agerer med ekstra ansvar
Ordningen fungerer godt indenfor ny-
byggeri
UDFORDRER
Der er et clash mellem hvad man certificeres på baggrund af
(kompetencer), og den efterfølgende kontrol af virket (proces-
sen)
Der er for få certificerede rådgivere
Overordnede formuleringer giver anledning til forskellige fortolk-
ninger og praksis
Ordningen fungerer dårligt indenfor ombygning af eksisterende
byggeri
Risiko for at certificerede bliver ”bange” for ordningen og får
stres pga. det store dokumentationskrav
Byggeriet anses for mere sikkert i dag
end under kommunal teknisk bygge-
sagsbehandling
Sikkerhed
Der spørges ind til væsentlig flere ting
nu, hvilket øget sikkerheds-niveauet
Ordningen giver incitament til at foretrække de mere risikovillige
rådgivere potentielt på bekostning af sikkerheden
Lovgivning om sikkerhed er ikke evidens- eller statistisk funderet
Ingen offentlig tilsyn af vigtige opgaver
Der mangler ofte dokumentation på eksisterende byggeri, hvor-
for man anskuer at ”en gang godkendt altid godkendt” er en sik-
kerhedsrisiko
For at undgå risiko indplaceres bygninger i højere konstruktions-
klasser, som belaster de få certificerede statikere i de højere
klasser
En ordning der
understøtter et
ensartet sikker-
hedsniveau
Ensrettet dokumentation gør samar-
bejde nemmere på tværs
Kontrol &
dokumentation
Vejledninger og bilag overlapper og modsiger hinanden
Kontrol af udførsel er en udfordring
Rollen som ”kontrollant” overfor ens kollega besværliggør uaf-
hængigheden
Materialeproducent skal stilles ansvarlig for produktdokumentati-
onen
Det kan være en ressourceudfordring at udføre løbende kontrol
under udførsel, grundet stor arbejdsbelastning hos de certifice-
rede statikere
En ordning der
sikrer et ensartet
kontrol- og doku-
mentationsniveau
13/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0015.png
Skabeloner udarbejdet af FRI virker godt
Kommunens begrænsede rolle i bygge-
sagerne fordrer effektivitet
Såfremt man er enig om BK/KK er sags-
behandlingen effektiv
Mindre virksomheder har ikke samme adgang til viden og værk-
tøjer, hvilket gør dokumentationskravet tungt
Kommunens begrænsede rolle i byggesagerne kan skubbe
nogle problematikker til senere i projektet, hvor det er dyrere at
håndtere
Den certificerede bliver let en flaskehals og har ansvar for alle
aktører i processen
Mangel på certificerede statikere kan gøre processen til sluter-
klæring ineffektiv grundet stor arbejdsbelastning ved den certifi-
cerede statiker
Effektivitet
En ordning der
sikrer en effektiv
byggesags-be-
handling
Bæredygtighed
Man har principielt muligheden for an-
vendelse af biogene materialer og alter-
native byggemetoder
Ordningen i sig selv hæmmer ikke bæ-
redygtigt byggeri; det er snarere byg-
ningsreglementet, som den certificerede
skal kontrollere, der kan virke hæm-
mende.
Man kommer nemt op i KK3/4 og BK3/4 ved introduktion af nye
materialer eller metoder, hvilket kan belaste hele branchen yder-
ligere
Dokumentation af genbrugsmaterialer er ikke tilstrækkelig
Mere fokus på at beskytte sit certifikat end at levere et (bære-
dygtigt) projekt
Der mangler viden og almen teknisk fælleseje indenfor bæredyg-
tighed
Der mangler statisk grundlag i form af eurocodes og lignende,
der sikrer et grundlag den certificerede statiker kan anvende.
En ordning der
sikrer et bæredyg-
tigt byggeri vha.
eksempelvis nye
materialer og me-
toder
Selve ordningen beskriver virket, og vej-
ledninger er med tiden tilstrækkeligt de-
taljerede, så det skulle fordre en ensar-
tet efterlevelse
Efterlevelse
Den nye ordning er blevet implementeret, mens byggeaktiviteten
boomer
Ordningen er ikke gennemimplementeret i projektering og udfø-
relse.
Udførende udfordres af en ordning, som er administrativ tung for
deres vedkommende, og som de ikke nødvendigvis har evner til
at efterleve.
Større rådgivere foretrækkes pga. deres adgang til viden og
værktøjer, hvilket skaber varians i efterlevelsen
Der kommer justeringer til vejledninger ”over natten”, som mind-
sker muligheden for at sikre efterlevelse
Vi har både europæiske og danske regler, som ikke nødvendig-
vis stemmer overens
En ordning der
sikrer en ensartet
efterlevelse
14/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0016.png
6.2 Brand
Følgende afsnit vil fremvise de resultater, dataindsamlingen har bragt om certificeringsordningen indenfor
brand. Først bliver resultaterne fremstillet ud fra de fastsatte kriterier med opdeling i hvorvidt resultatet
anskues som henholdsvist understøttende og udfordrende.
UNDERSTØTTER
Klare retningslinjer, roller og ansvar og
sikkerhedsniveau
Robusthed
En robust ord-
ning, der sikrer
at krav til kon-
struktioner og
brandfor-hold
overholdes
Den personlige ordning gør at rådgiveren
agerer med ekstra ansvar
Ordningen fungerer godt indenfor nybyg-
geri
UDFORDRER
Der er et clash mellem hvad man bliver certificeret på baggrund
af (kompetencer) og den efterfølgende kontrol af virket (proces-
sen)
Der er for få certificerede rådgivere
Overordnede formuleringer giver anledning til forskellige fortolk-
ninger og praksis
Ordningen fungerer dårligt indenfor ombygning af eksisterende
byggeri
Risiko for at certificerede bliver ”bange” for ordningen og for
stres pga. det store dokumentationskrav
Sikkerhed
En ordning der
understøtter et
ensartet sikker-
hedsniveau
Byggeriet anses for mere sikkert i dag end
under kommunal teknisk byggesagsbe-
handling
Der spørges ind til væsentlig flere ting nu,
hvilket øget sikkerhedsniveauet
Ordningen giver incitament til at foretrække de mere risikovillige
rådgivere potentielt på bekostning af sikkerheden
Lovgivning om sikkerhed er ikke evidens- eller statistisk funderet
Ingen offentlig tilsyn af vigtige opgaver
Der mangler ofte dokumentation på eksisterende byggeri, hvor-
for man anskuer at ”en gang godkendt altid godkendt” er en sik-
kerhedsrisiko
Kontrol &
dokumentation
En ordning der
sikrer et ensartet
kontrol- og do-
kumentations-ni-
veau
Ensrettet dokumentation gør samarbejde
nemmere på tværs
Præaccepterede løsninger letter doku-
mentationskravet
Vejledninger og bilag overlapper og modsiger hinanden
Kontrol af udførsel er en udfordring
Rollen som ”kontrollant” overfor ens kollega besværliggør uaf-
hængigheden
Materialeproducent skal stilles ansvarlig for produktdokumentati-
onen
Skabeloner udarbejdet af FRI virker godt
Kommunens begrænsede rolle i byggesa-
gerne fordrer effektivitet
Såfremt man er enig om BK/KK er sags-
behandlingen effektiv
Der er ikke nok præaccepterede løsninger og eksempler
Kommunens begrænsede rolle i byggesagerne kan skubbe
nogle problematikker til senere i projektet, hvor der er dyrere at
håndtere
Den certificerede bliver let en flaskehals og har ansvar for alle
aktører i processen
Mindre virksomheder har ikke samme adgang til viden og værk-
tøjer, hvilket gør dokumentationskravet tungt
Effektivitet
En ordning der
sikrer en effektiv
byggesags-be-
handling.
15/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0017.png
Bæredygtighed
En ordning der
sikrer et bære-
dygtigt byggeri
vha. eksempel-
vis nye materia-
ler og metoder
Man har principielt muligheden for anven-
delse af biogene materialer og alternative
byggemetoder.
Ordningen i sig selv hæmmer ikke bære-
dygtigt byggeri; det er snarere bygnings-
reglementet, som den certificerede skal
kontrollere, at der bliver overholdt.
Man kommer nemt op i KK3/4 og BK3/4 ved introduktion af nye
materialer eller metoder, hvilket kan belaste hele branchen
Dokumentation af genbrugsmaterialer er ikke tilstrækkelig
Mere fokus på at beskytte sit certifikat end at levere et (bære-
dygtigt) projekt
Der mangler viden og almen teknisk fælleseje indenfor bæredyg-
tighed
Ordningen er blevet implementeret, mens byggeaktiviteten boo-
mer
Ordningen er ikke gennemimplementeret i projektering og udfør-
sel
Større rådgivere foretrækkes pga. deres adgang til viden og
værktøjer hvilket skaber varians i efterlevelsen
Der kommer justeringer til vejledninger ”over natten”, som ikke
giver mulighed for at efterleve
Vi har både europæiske og danske regler, som ikke nødvendig-
vis stemmer overens
Selve ordningen beskriver virket, og vej-
ledninger er med tiden tilstrækkelig detal-
jeret, så det skulle fordre en ensartet ef-
terlevelse
Efterlevelse
En ordning der
sikrer en ensar-
tet efterlevelse
6.3 Samlet oversigt
Denne rapport har til formål at afdække effekten af certificeringsordningen, herunder en afdækning af
forhold, der dels understøtter og dels forhindrer en velfungerende ordning. Dette vurderes i forhold til om
certificeringsordningen bl.a. sikrer et sikkert byggeri, er robust, optimeret og understøtter implementerin-
gen af skærpede klimakrav. Som en del af denne vurdering foretages en evaluering om hvorvidt certifi-
ceringsordningen er: A) generelt velfungerende og B) fremtidssikret til et paradigmeskifte.
Resultatet af desk research, interviews og workshops med en række centrale aktører med ekspertise og
erfaringen med certificeringsordningen i byggebranche danner grundlag for en vurdering af ordningens
egnethed i forhold til relevante kriterier.
Udkommet af dette er fremstillet i den skematiske oversigt nedenfor.
16/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0018.png
17/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0019.png
7
Konklusion
Den nuværende certificeringsordning ses som delvist effektiv men der er også udfordringer, der forhindrer
ordningens robusthed og tilpasning til fremtidige krav, især inden for bæredygtighed.
7.1 Statik
Der er enighed blandt aktører og datakilder om at certificeringsordningen for statik er præget af en række
udfordringer. Der er også enighed om at ordningen som den ser ud nu, ikke er fremtidssikret til et para-
digmeskifte inden for mere bæredygtige materialer og metoder.
I forhold til de opstillede kriterier kan det konkluderes at:
Ordningen opleves ikke robust til at håndtere processen som et samlet hele
Oplevelsen af sikkerhedsniveauet er varierende blandt aktørerne
Kontrol og dokumentationsniveauet menes blandt rådgivere og certificerede at have fundet et
leje, mens de udførende aktører mener at kontrollen er blevet for omfattende.
Processen opleves som sporadisk effektiv, og forståelsen for hinandens roller og ansvar er ikke
tydelig for alle
Der er kommet en mere ensartet efterlevelse, men den er stadig ikke i mål.
7.2 Brand
Der er delvis enighed om ordningens succes blandt aktørerne. Der er dog enighed om at ordningen som
den ser ud nu, ikke er fremtidssikret til et paradigmeskifte inden for mere bæredygtige materialer og
metoder.
I forhold til de opstillede kriterier kan det konkluderes at:
Ordningen opleves ikke som robust; primært fordi det er en personcertification.
Sikkerhedsniveauet opleves ikke som ensartet, pga. manglende kendskab og uklarhed omkring
bygningsreglementets intentioner
Kontrolsystemet præges af mangelfuld kvalitet med fokus på processen frem for det faktiske byg-
geri
Processen opleves som sporadisk effektiv, og forståelsen for hinanden roller og ansvar ikke er
tydeligt for alle
Efterlevelsen er udfordret
18/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0020.png
8
8.1
BILAG
Bilag 1: Kilder
8.1.1 Generelle kilder
Brown, T., Harper Business (2020): “Change
by Design: How Design Thinking Creates New Alterna-
tives for Business and Society”
Danish Building Research Institute (2021): "The
Impact of Renovation on Local Economies"
International Energy Agency (IEA) (2020): "Energy
Efficiency 2020"
Project Management Institute (2018): “Pulse
of the Profession”
World Green Building Council (2019): "The
Building Revolution: How to Make Our Homes and Buildings
Sustainable"
McKinsey (2022). “The Failure of Projects and How to Avoid It.”
8.1.2 Desk research
Arkitektforeningen (2019): ”Bekendtgørelse
om certificeringsordning for dokumentation af tekniske for-
hold i bygningsreglementet”
Buhl Kristensen, F. (2023): ”Entreprenører
og rådgivere: Certificeringsordning har fået brugen af beton
til at eksplodere”,
byrummonitor.dk
BuildingTech. (2021). ”Ny
certificeringsordning: Har byggebranchen tabt fornuften og pragmatikken?”
Byggeriets dagblad (2023). ”Certificeret
statiker efterlyser flere kollegaer: - Vi kan ikke løbe stærkere”
Cordt Andersen, S. (2023): ”Er
certificeringsordningen et problem for bæredygtighed?”,
Sustain Report
DI Byggeri, Murersektionen (2022): ”Certificeringsordning
for bærende konstruktioner skaber proble-
mer”
El-Energi, Elfokus (2024): ”Digital
assistent effektiviserer vejen til certificering”
Elkjær, A. (2024): ”Udskældt
certificeringsordning: Certificeringsordningen for statikere begrænser vo-
res brug af sund fornuft”
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (2021). ”Ændringer
i BR skal lette certificeringsomkostninger”
Link: Ændringer i BR skal lette certificeringsomkostninger (frinet.dk)
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”
Grøn omstilling? Beton-forbrug er fordoblet på identiske byggeprojek-
ter”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Analyse:
Chokerende indblik i byggeriet”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Benspænd
udfordrer grøn omstilling: - Der er næsten altid et men, når
vi taler bæredygtighed”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Betondirektør
er vred og trist: - Vi oplever det ene sindssyge eksempel
efter det andet”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Betonguru:
- Der er masser af udfordringer i certificeringsordningen”,
Licitationen.dk
19/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0021.png
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Bygherrerådgiver:
- Der er absolut ingen fornuft i byggeprocessen læn-
gere”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Certificeret
statiker efterlyser flere kollegaer: - Vi kan ikke løbe stær-
kere”,
Byggeriets dagblad
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Certificering:
- Har helt vanvittige konsekvenser for byggeriet”,
Licitatio-
nen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”FRI:
- Vi er glade for certificeringsordningen”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Grøn
omstilling? Forbruget af beton er blevet fordoblet på identiske
byggeprojekter”,
Mester Tidende
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Hal-mastodont:
Udviklingen er fuldkommen vanvittig”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Hård
anklage: Rambøll tilsidesætter retsprincipper”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Merforbrug
af armering på 190 procent på identiske projekter”,
Licitatio-
nen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Ny
forening for certificerede statikere på vej”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Offentlig
bygherre: Billigst er lig med overforbrug”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Overforbrug
overrasker: Politikere klar til at se på certificeringsordning”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Overforbrug
på byggepladsen: Fastholder presset på minister”,
Licitati-
onen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Rambøll
beskyldes for tilsidesættelse af retsprincipper”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Rådgiverdirektør
frygter for fremtiden, hvis ikke certificeringsordning
reformeres”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”SF
vil have kortlagt sikkerhedsniveauet i byggeriet”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Skarp
kritik af øget ressourceforbrug i byggeriet”,
Licitationen.dk
Kjersgaard-Hansen, K. (2023): ”Strøyberg-sagen:
Byggeri er gået i stå efter fratagelse af certificering”,
Licitationen.dk
Kjær Rasmussen, K. (2021): ”Ny
certificeringsordning: Har byggebranchen tabt fornuften og pragmatik-
ken?”,
BuildingTech
McKinsey (2022). “The
Failure of Projects and How to Avoid It.”
Schmeichel, K. (2021): ”Ny
ordning for byggesagsbehandling øger byggebudget og ventetider”,
Kon-
struktøren
Social-, Bolig- og Ældreministeriet (2021): ”Lempelser
af certificeringsordning på vej”
Stochfelt Nielsen, R. (2023): ”Krav
til dokumentation øger SMV’ers interesse for grøn omstilling: For
producent blev det en god forretning”,
Mester Tidende
Teknologisk Institut (2023): ”Dancert
rydder op i dokumentationskrav til statisk kontrol”
Tinning K. (2023): ”Så
mistede jeg mit certifikat som tredjepartskontrol…. Det måtte jo ske….”,
LinkedIn
World Green Building Council (2019) "The
Building Revolution: How to Make Our Homes and Buildings
Sustainable."
20/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0022.png
8.2
Bilag 2: Spørgeramme/Interviewguide
Formål: Interviewet har til formål at skabe dialog med branchen om effekter af certificeringsordningen
som er enten udfordrende eller understøttende for det kommende paradigmeskift.
Paradigmeskiftet er beskrevet som en øget anvendelse af nye materialetyper såsom biogene materialer (træ, hamp, pa-
pirisolering, ålegræs/tang, jordblokke) samt en øget anvendelse af nye byggemetoder- og design såsom 1) genbrug af
de bærende konstruktioner, 2) design for adskillelse, 3) byggemetoder hvor der i dag ikke forefindes alment teknisk fæl-
leseje og 4) optimering af de bærende konstruktioner, således unødigt materialeforbrug undgås.
Temaer: Robusthed, sikkerhedsniveau, kontrol, dokumentation, effektivitet, bæredygtighed, compli-
ance, fremtiden for ordningen
Varighed: der afsættes en time til interviewet
Introduktion
Fortæl os lidt om dig baggrund og din rolle i forhold til certificeringsordningen.
Kendskab til certificeringsordning
Beskriv dit kendskab til certificeringsordningen for dokumentation af tekniske forhold i bygningsregle-
mentet
Beskriv hvordan du mener certificeringsordningen fungerer i praksis
Robusthed
A: I hvor høj grad oplever du certificeringsordningen egnet som en robust ordning, der sikrer at krav til
konstruktioner og brandforhold overholdes?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du understøtter en robust ordning?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du udfordrer en robust ordning?
B: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen som den er i dag, er egnet som en robust ord-
ning ift. kommende paradigmeskift?
Sikkerhedsniveau
A: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen er egnet til at sikre et ensartet sikkerhedsni-
veau?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du understøtter et ensartet sikkerhedsniveau?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du udfordrer et ensartet sikkerhedsniveau?
B: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen som den er i dag, er egnet til at sikre et ensartet
sikkerhedsniveau ift. kommende paradigmeskift?
Kontrol- og dokumentationsniveau
A: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen er egnet til at sikre et ensartet kontrol- og doku-
mentationsniveau?
21/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0023.png
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du understøtter et ensartet kontrol- og dokumentationsni-
veau?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du udfordrer et ensartet kontrol- og dokumentationsni-
veau?
B: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen som den er i dag, er egnet til at sikre et ensartet
kontrol- og dokumentationsniveau ift. kommende paradigmeskift?
Effektivitet
A: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen er egnet til at sikre en effektiv byggesagsbe-
handling?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du understøtter en effektiv byggesagsbehandling?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du udfordrer en effektiv byggesagsbehandling krav?
B: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen som den er i dag, er egnet til at sikre en effektiv
byggesagsbehandling i fremtidige paradigmeskift?
Bæredygtighed
A: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen er egnet til at sikre et bæredygtigt byggeri vha.
eksempelvis nye materialer og metoder?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du understøtter et bæredygtigt byggeri?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du udfordrer et bæredygtigt byggeri?
B: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen som den er i dag, er egnet til at sikre et mere
bæredygtighed i byggeriet i fremtidigt paradigmeskift?
Nye materialer
Hvad er din oplevelse af om hvorvidt der er en stigning i anvendelsen af biogene materialer som træ,
hamp, papirisolering, ålegræs/tang og jordblokke i byggeriet?
Hvad er din oplevelse af om certificeringsordningen har påvirket eller kan påvirke anvendelsen af disse
materialer?
Hvad oplever du der er af specifikke udfordringer eller fordele ved at bruge biogene materialer i forhold
til certificeringsordningen?
Nye metoder
Hvordan oplever du at certificeringsordningen understøtter anvendelsen af nye byggemetoder (som
genbrug af bærende konstruktioner, design for adskillelse, byggemetoder uden alment teknisk fælleseje
og optimering af bærende konstruktioner for at undgå unødvendigt materialeforbrug)?
Hvordan oplever du at certificeringsordningen udfordrer anvendelsen af nye byggemetoder (som gen-
brug af bærende konstruktioner, design for adskillelse, byggemetoder uden alment teknisk fælleseje og
optimering af bærende konstruktioner for at undgå unødvendigt materialeforbrug)?
Hvordan oplever du certificeringen påvirker eller kan påvirke disse nye byggemetoder og design
Compliance/efterlevelse
A: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen er egnet til at sikre en ensartet efterlevelse?
22/23
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, ministeren vil oversende det materiale som skulle være blevet fremlagt for og drøftet med en kreds af byggeriets organisationer til boligudvalget
2990667_0024.png
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du understøtter en ensartet efterlevelse af de tekniske
krav?
Hvilke dele af certificeringsordningen oplever du udfordrer en ensartet efterlevelse af de tekniske krav?
B: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen som den er i dag, er egnet til at sikre ensartet
efterlevelse i fremtidigt paradigmeskift?
C: I hvor høj grad oplever du at certificeringsordningen er implementeret i alle relevante dele af bygge-
processen?
Fremtiden for certificeringsordningen
Hvilke andre udfordringer oplever du med certificeringsordningen?
Hvordan oplever du de fremtidige muligheder og udfordringer ved certificeringsordningen i forhold til det
fremtidige paradigmeskift inden for byggeriet?
Hvordan oplever du at certificeringsordningen kan tilpasses eller udvikles for at imødekomme behovene
i forhold til øget anvendelse af nye materialetyper og byggemetoder?
Afslutning
Tak for din tid og dit input. Du modtager snarest en opsummering af vores dialog, som vi drager ud fra
til brug i rapporten. Du vil forblive anonym, hvor kun os som leverandør, vil kende til dit navn og virke.
23/23