Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
2980249_0001.png
Folketingets boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 778
Doknr.
975156
Dato
20-02-2025
Folketingets boligudvalg har d. 3. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 40
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Spørgsmål nr. 40:
”I juli 2020 blev forbuddet mod opdeling af ældre private udlejningsejendomme
med to beboelseslejligheder og erhverv ophævet. Det sikrede, at omkring
6.200 lejligheder herefter kunne opdeles i ejerlejligheder, hvis ejeren måtte
ønske dette. Har ministeren et overblik over, hvor mange der har benyttet sig af
denne mulighed?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Social- og Boligstyrelsen,
som har oplyst følgende:
”Til brug for besvarelsen har Social- og Boligstyrelsen forsøgt at genskabe
DREAM’s tal på 6.200 lejligheder fra ”Rapport fra udvalg om
ejerlejlighedsloven” (2018), som er det tal, der er benyttet i lovforslagets
bemærkninger (L 93 Forslag til lov om ejerlejligheder). Styrelsen kommer også
frem til ca. 6.200 lejligheder, men kan ikke garantere, at det er de samme
boliger, der identificeres. Det skyldes blandt andet, at styrelsens metode til at
identificere, om en bolig er en udlejnings- eller ejerbolig, er forskellig fra
DREAM-rapportens metode.
For at opdele de omtalte beboelseslejligheder i ejerlejligheder benyttes
ejerlejlighedslovens § 17 (Lov nr. 908 af 18. juni 2020). Det bemærkes, at det
af bestemmelsen fremgår, at beboelseslejlighederne skal ligge i en
bygning,
hvorimod DREAM’s rapport anvender begrebet småejendomme. Besvarelsen
vil i det følgende anvende lovens begreb (bygning). Desuden defineres en
ældre bygning som værende opført før 1967.
Tabel 1 viser, at der i januar 2015 var 6.221 private udlejningslejligheder i
ældre etagebygninger bestående af to beboelseslejligheder og erhvervsareal.
Ingen af disse boliger var ejerlejlighedsopdelt som følge af forbuddet herimod.
Primo 2024 var 139 af de 6.221 private udlejningslejligheder blevet
ejerlejlighedsopdelt, svarende til 2 pct. af lejlighederne
1
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, forbuddet mod opdeling af ældre private udlejningsejendomme med to beboelseslejligheder og erhverv ophævet
2980249_0002.png
Tabel 1
Antallet af private udlejningslejligheder i ældre etagebygninger med to beboelseslejligheder
og erhvervsareal i januar 2015 og 2024, fordelt på om de private udlejningslejligheder er
ejerlejlighedsopdelt
År
2015
2024
Ejerlejlighedsopdelt
Nej
6.221
6.082
Ja
0
139
I alt
6.221
6.221
Anm: En ældre bygning defineres som værende opført før 1967. En beboelseslejlighed er i BBR en
boligenhed med eget køkken.
Kilde: Social- og Boligstyrelsen på baggrund af boligstatistisk database og BBR.
Det bemærkes, at det ikke er undersøgt, hvor mange af de bygninger, der ikke
er ejerlejlighedsopdelt, der opfylder de yderligere krav i ejerlejlighedslovens §
17, for ejerlejlighedsopdeling (funktionskravene i bygningsreglement 2015 og
energikravene svarende til energimærke D fra 2017).
Det bemærkes endvidere, at opgørelsen i tabel 1 kun angår etagebyggerier, til
trods for at ejerlejlighedslovens § 17, ikke alene omhandler etagebyggeri. Dette
skyldes, at tæt-lavt byggeri i mange situationer ville kunne udstykkes og
dermed ikke ejerlejlighedsopdeles. Der kan således være et mindre mørketal
forbundet med opgørelsen.
Endelig bemærkes det, at begge boliger i bygningen ikke behøver at være
private udlejningslejligheder for at indgå i opgørelsen. I tilfælde af at den ene
bolig i bygningen ikke er en privat udlejningslejlighed, er det ikke undersøgt,
hvorvidt denne bolig er en ejerlejlighed.”
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2