Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
2969714_0001.png
Folketingets boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 212
Doknr.
962627
Dato
24-01-2025
Folketingets udvalg har d. 8. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 35 (alm.
del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 35:
”Kommunalbestyrelsen i Sorø er blevet orienteret om, at det er lejerne i
Smedeparken, der skal betale de foreløbigt 70 millioner, der er brugt på
genhusning af beboerne i Smedeparken. Kan boligministeren bekræfte, at det i
henhold til Almenlovens §86 bør være boligorganisationen der skal betale for
genhusningen?”
Svar:
Indledningsvist skal jeg bemærke, at jeg ikke kan kommentere konkrete sager.
Jeg kan redegøre for lovgivningen generelt.
Almene lejere kan opsiges fra deres lejemål, hvis deres lejemål skal nedrives,
eller ombygges i et sådant omfang, at fraflytning er nødvendig. Hvis der kan
ske en sådan opsigelse, skal den almene boligorganisation dog tilbyde lejeren
en erstatningsbolig (genhusning).
Alt efter situation kan genhusning ske permanent og midlertidigt. Overordnet
set er midlertidig genhusning i de situationer, hvor det forventes at lejerne kan
flytte tilbage til deres bolig indenfor en overskuelig fremtid (12 måneder),
hvorimod permanent genhusning er hvor lejerne ikke kan forvente at flytte
tilbage til deres bolig.
Den permanente genhusning kræver, at lejer opsiges. Herefter skal den
almene boligorganisation tilbyde en anden bolig i kommunen der er af
passende størrelse, beliggenhed og kvalitet og med passende udstyr.
Beslutter udlejeren derimod, at genhusningen skal være midlertidig, er der ikke
krav til boligen. Lejeren bliver i denne situation ikke opsagt og er derfor fortsat
lejer af det lejemål, som lejeren skal flytte tilbage til.
Lejeren skal betale leje i det lejemål, som lejeren er lejer af. Ved en permanent
genhusning, sker der opsigelse af det oprindelige lejemål og indflytning i det
nye lejemål, hvorfor lejeren skal betale leje i det nye lejemål. Ved midlertidig
genhusning, er lejer fortsat lejer af det lejemål, som lejer midlertidigt er
fraflyttet, og lejer skal derfor betale leje for det oprindelige lejemål.
1
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om boligministeren kan bekræfte, at det i henhold til Almenlovens §86 bør være boligorganisationen der skal betale for genhusning
2969714_0002.png
Generelt kan jeg oplyse, at huslejen i almene boliger fastsættes efter
balancelejeprincippet. Det vil sige, at den samlede husleje fastsættes, så der til
enhver tid er dækning for driftsudgifterne. De almene boligafdelinger er
økonomisk uafhængige af hinanden, ligesom de er økonomisk uafhængige af
boligorganisationen. Den enkelte afdeling er således en selvstændig
økonomisk enhed, hvilket indebærer, at afdelingens indtægter, dvs.
lejeindtægterne, skal kunne dække afdelingens udgifter.
En afdeling hæfter kun for egne forpligtelser og dermed ikke for andre
afdelingers og boligorganisationens forpligtelser, ligesom boligorganisationen
ikke hæfter for afdelingernes forpligtelser, medmindre den har påtaget sig en
sådan forpligtelse.
En afdeling skal derfor som udgangspunkt afholde alle udgifter, der vedrører
afdelingen. Dette gælder også for udgifter forbundet med en renoveringssag,
herunder udgifter til genhusning.
Idet det er den berørte boligafdeling, der som udgangspunkt skal dække
afdelingens udgifter, kan der i visse situationer vise sig at være behov for at
yde støtte til den pågældende afdeling.
I lov om almene boliger m.v. findes der en række muligheder for at yde støtte til
en almen boligafdeling, når det er nødvendigt. Dette gælder også for
renoveringssager. Støtte kan ydes af den almene boligorganisation, som den
pågældende afdeling er en del af, Landsbyggefonden og
kommunalbestyrelsen. Der kan være tale om lån, tilskud og långarantier.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2