Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
2961991_0001.png
Folketinget
Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2025
Proces- og
Insolvensretskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2024-15559
3533442
Besvarelse af spørgsmål nr. 26 (Alm. del) fra Folketingets Boligudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 (Alm. del), som Folketingets
Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 25. november 2024.
Peter Hummelgaard
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil estimere omkostningerne ved at indføre en ordning, som pålægger domstolene i deres domsforberedende arbejde at tjekke op på, om der ved domsafsigelse er mulighed for opsigelse af den pågældendes bopæl
Spørgsmål nr. 26 (Alm. del) fra Folketingets Boligudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af BOU alm. del
samrådsspørgsmål A den 19. november 2024 estimere
omkostningerne ved at indføre en ordning, som pålægger
domstolene i deres domsforberedende arbejde at tjekke op på,
om der ved domsafsigelse er mulighed for opsigelse af den
pågældendes bopæl, herunder komme med et bud på, hvor
mange beboere det vil dreje sig om? Konkret vil der være tale
om, at man i straffesager omfattet af loven screener den sigtedes
adresse for, om den er beliggende i et alment boligområde, hvor
der er mulighed for opsigelse ved domsafsigelse.”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Retterne træder inden for strafferetsplejens område kun i
virksomhed efter begæring fra anklagemyndigheden eller en
privat påtaleberettiget. Det følger af retsplejelovens § 718.
Anklagemyndigheden rejser tiltalen ved et anklageskrift, hvis
indhold følger af retsplejelovens § 834. Samtidig med
indlevering af anklageskriftet eller snarest muligt derefter skal
anklagemyndigheden til retten indlevere
1)
en udskrift af de
retslige undersøgelses- og bevishandlinger, der er foretaget i
sagen,
2)
sagens øvrige dokumenter og andre synlige
bevismidler og
3)
en fortegnelse over de beviser, som
anklagemyndigheden ønsker at føre, jf. retsplejelovens § 837,
stk. 1.
Retten berammer sagen og foretager forkyndelse i sagen på
baggrund af de oplysninger, som anklagemyndigheden har givet
retten. Retten behandler og træffer afgørelse i sagen på
baggrund af de oplysninger, som fremlægges under
hovedforhandlingen af sagen af anklagemyndigheden eller
tiltaltes forsvar.
Det er således ikke efter gældende ret domstolenes opgave at
indhente oplysninger i en straffesag forud for
domsforhandlingen til brug for en eventuel påstand i sagen.
Skønnet over estimerede omkostninger for domstolene ved den
i spørgsmålet nævnte ordning samt antal personer, for hvilke
udlejer (det almene boligselskab) vil kunne hæve lejeaftalen, er
forbundet med ganske betydelig usikkerhed. Med dette
Side 2/5
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil estimere omkostningerne ved at indføre en ordning, som pålægger domstolene i deres domsforberedende arbejde at tjekke op på, om der ved domsafsigelse er mulighed for opsigelse af den pågældendes bopæl
generelle forbehold skønnes ordningen at indebære merudgifter
ved domstolene på 17,2 mio. kr. (2025-pl) årligt.
Det samlede antal personer, som vil blive berørt af en hævet
lejeaftale, vil udgøre i størrelsesordenen 87 personer pr. år
(dømte inklusiv øvrige medlemmer af dennes husstand).
Ved estimering af omkostningerne ved domstolene er det lagt til
grund, at en indførelse af ordningen vil indebære to ekstra
manuelle arbejdsgange:
a) Indledende screening af alle modtagne straffesager i forhold
til, om der er rejst tiltale for en af strafbestemmelserne nævnt i
almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10, og om strafpåstanden er
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter.
b) For sager, hvor der er rejst tiltale for strafbestemmelse
omfattet af almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10, undersøger
retten via internettet, hvorvidt tiltaltes folkeregisteradresse er en
almen bolig omfattet af Danmarks almennyttige
boligforeninger. Herefter foretages der via en internetsøgning
undersøgelse af, hvorvidt gerningsstedet for overtrædelsen
ligger inden for 1 km af den ejendom, hvor tiltaltes lejemål er
beliggende, jf. almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10.
Estimering af omkostninger ved a)
Antal modtagne straffesager er baseret på det årlige,
gennemsnitlige, modtagne antal almindelige straffesager ved
byretterne for perioden 2022 til 1. halvår 2024 på 148.579 sager.
Dette set i lyset af, at tallene for 2020-2021 i et vist omfang er
påvirket af nedlukninger mv. som følge af COVID-19-
pandemien.
Det er skønsmæssigt lagt til grund, at en screening indebærer et
gennemsnitligt tidsforbrug på 15 minutter, hvilket vil medføre
et årligt øget tidsforbrug på 37.145 timer. Det er lagt til grund,
at et årsværk er 1.250 effektive timer, hvorved det beregnede
tidsforbrug svarer til ca. 29,7 årsværk. Det er herudover lagt til
grund, at screeningerne foretages af kontorfunktionærer med en
gennemsnitlig løn på 500.000 kr. inkl. en overheadomkostning
(øvrig drift) på 100.000 kr. pr. årsværk.
Baseret på ovennævnte beregningsforudsætninger mv. skønnes
den årlige merudgift ved a) at udgøre i alt 14,9 mio. kr.
Estimering af omkostninger ved b)
Der er taget udgangspunkt i, at der ved domstolene årligt rejses
tiltale mod 11.887 personer (gennemsnit for 2022 og 2023 i
henhold til særskilt opgørelse fra Rigsadvokaten) for en
Side 3/5
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil estimere omkostningerne ved at indføre en ordning, som pålægger domstolene i deres domsforberedende arbejde at tjekke op på, om der ved domsafsigelse er mulighed for opsigelse af den pågældendes bopæl
strafbestemmelse omfattet af almenlejelovens § 90, stk. 1, nr.
10. Det er skønsmæssigt lagt til grund, at der i 60 pct. af disse
tilfælde er nedlagt påstand om ubetinget fængselsstraf eller
anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter,
hvilket vil vedrøre 7.132 personer.
Det er skønsmæssigt lagt til grund, at rettens undersøgelse af,
hvorvidt tiltaltes folkeregisteradresse er en almen bolig, og
hvorvidt gerningsstedet for overtrædelsen ligger inden for 1 km
af den ejendom, hvor tiltaltes lejemål er beliggende, indebærer
et gennemsnitligt tidsforbrug på 50 minutter pr. tiltalte, hvilket
vil medføre et årligt øget tidsforbrug på ca. 5.944 timer. Det er
lagt til grund, at et årsværk er 1.250 effektive timer, hvorved det
beregnede tidsforbrug svarer til ca. 4,75 årsværk. Det er
herudover lagt til grund, at screeningerne foretages af
kontorfunktionærer med en gennemsnitlig løn på 500.000 kr.
inkl. en overheadomkostning (øvrig drift) på 100.000 kr. pr.
årsværk.
Baseret på ovennævnte beregningsforudsætninger mv. skønnes
den årlige merudgift ved b) at udgøre i alt 2,4 mio. kr.
Hvad angår antallet af personer, som vil blive berørt af en hævet
lejeaftale, er der taget udgangspunkt i, at der årligt fældes dom
efter en strafbestemmelse omfattet af almenlejelovens § 90, stk.
1, nr. 10, og som indebærer fængselsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter, over 5.126
personer (gennemsnit for 2022 og 2023 for personer idømt
ubetinget eller delvis betinget fængsel eller en foranstaltning
efter straffelovens § 68-70).
Idet ca. 16,1 pct. af Danmarks befolkning har bopæl i boliger
ejet af almene boligselskaber, skønnes det med usikkerhed, at
en tilsvarende andel af de 5.126 dømte personer har
folkeregisteradresse i en almen bolig, svarende til 825 personer.
Forudsætningen for udlejers ophævelse af lejemål er, at
overtrædelsen er begået inden for 1 km fra den ejendom, hvor
lejemålet er beliggende. Det er skønsmæssigt og med ganske
betydelig usikkerhed lagt til grund, at denne betingelse vil være
opfyldt for 5 pct. af de personer, der årligt idømmes
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter for overtrædelse af en
strafbestemmelse omfattet af almenlejelovens § 90, stk. 1, nr.
10, svarende til 41 ud af 825 personer.
Baseret på en gennemsnitlig husstandsstørrelse på 2,11 personer
(2022), skønnes det umiddelbart og med betydelig usikkerhed,
at det samlede antal personer, der vil blive berørt af, at udlejer
kan hæve lejeaftalen efter almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10,
Side 4/5
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ministeren vil estimere omkostningerne ved at indføre en ordning, som pålægger domstolene i deres domsforberedende arbejde at tjekke op på, om der ved domsafsigelse er mulighed for opsigelse af den pågældendes bopæl
vil udgøre i størrelsesordenen 87 personer pr. år (dømte
inklusive øvrige medlemmer af dennes husstand).”
Side 5/5