Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
2941778_0001.png
Folketinget
Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2024-12148
3445259
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A fra Folketingets
Boligudvalg
Samrådsspørgsmål A:
Vil ministrene redegøre for, om regeringen virkelig mener, at ”at de almene
boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at
ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet” som det fremgår af
besvarelsen af REU Alm. del - endeligt svar på spørgsmål 1285 af den 21.
august 2024, når Socialdemokratiet i medierne melder ud, at partiet ønsker
at ændre reglerne, så boligforeninger automatisk får besked, når en beboer
sigtes eller dømmes for kriminalitet (jf. ”Partier vil stramme loven for at
fjerne dømte fra boligområder” af Ritzau den 21. juli 2024)?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD), Peter Skaarup
(DD) og Betina Kastbjerg (DD).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg til fulde forstår,
at der er almene boligorganisationer, som ikke ønsker at
have utryghedsskabende kriminelle som lejere.
Trygheden for de øvrige beboere må komme først.
Derfor mener jeg også, det er helt rimeligt, at beboere,
som er dømt for kriminalitet, der skaber utryghed, hurtigt
kan tvinges til at flytte ved hjælp af fogedretten.
Det var også af den grund, at vi i 2022 sikrede
muligheden for hurtigere udsættelse af lejere i almene
boliger, der begår utryghedsskabende kriminalitet i
nærområdet.
Og lad mig for en god ordens skyld lige præcisere, at de
regler om politiets videregivelse af oplysninger om
sigtelser og strafferetlige afgørelser, jeg nu vil redegøre
for, alene vedrører almene boligorganisationer og almene
lejeboliger. Og ikke private lejemål.
[Politiets videregivelse af oplysninger om sigtelser]
Side 2/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
2941778_0003.png
Udlejer af en almen bolig kan anmode politiet om
underretning, hvis der er rejst sigtelse mod en person, der
bor i en almen lejebolig.
Er der rejst sigtelse for overtrædelse af en eller flere af
de bestemmelser, der er oplistet i almenlejelovens § 90,
stk. 1, nr. 10, og skønner politiet det sandsynligt, at sagen
vil kunne resultere i en domfældelse, skal politiet
underrette udlejeren om sigtelsen.
De bestemmelser, der er oplistet i almenlejelovens § 90,
stk. 1, nr. 10, er bl.a.:
-
-
-
-
personfarlig kriminalitet,
brandstiftelse,
grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted og
ulovlig våbenbesiddelse under særligt skærpende
omstændigheder.
Med andre ord utryghedsskabende kriminalitet.
Det er en betingelse, at kriminaliteten skal være begået
inden for 1 kilometer fra den ejendom, hvor lejemålet er
beliggende.
Og at det efter politiets vurdering må antages, at sigtede
vil blive idømt en frihedsstraf.
Det afgørende er i øvrigt, om den sigtede bor i
lejeboligen, og ikke om den sigtede er anført som lejer af
boligen.
Side 3/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
Endelig skal udlejerens anmodning indeholde en
begrundelse. I begrundelsen skal der være en beskrivelse
af den episode, som udlejeren ønsker lejeren udsat på
baggrund af. Tid, sted, matrikelnummer og lejerens
bopælsadresse skal være anført.
Udlejerens begrundelse sikrer bl.a., at politiet alene
videregiver oplysninger, der er relevante for
boligorganisationen i relation til at vurdere spørgsmålet
om ophævelse af lejemålet.
[Umiddelbar fogedforretning]
I 2022 blev reglerne også ændret, så udlejer i dag
hurtigere kan få rettens hjælp til at udsætte en lejer.
Får en udlejer oplysninger om, at en lejer er sigtet, kan
udlejeren herefter anmode politiet om, at retten i
umiddelbar forlængelse af domsafsigelsen i straffesagen
på udlejers vegne indgiver anmodning til fogedretten om
udsættelse af lejeren.
Når fogedretten modtager anmodningen om udsættelse
fra politiet, behandles sagen i umiddelbar forlængelse af
straffesagen.
Det betyder i praksis, at fogedsagen som udgangspunkt
skal berammes inden for 14 dage efter, at straffesagen er
afgjort i 1. instans.
Side 4/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
Herved fraviges de almindelige processer for ophævelse
af lejemål, hvor der kræves en såkaldt hæveerklæring fra
udlejer til lejer.
Det er gjort for at etablere en hurtigere og mere smidig
udsættelsesproces for de almene boligforeninger. Det er
frivilligt for udlejeren at benytte sig af muligheden for at
få afgjort spørgsmålet om ophævelse af lejemålet i
umiddelbar forlængelse af straffesagen.
[Politiets
videregivelse
strafferetlige afgørelser]
af
oplysninger
om
Udlejeren kan også som alternativ, når straffesagen er
afgjort, ophæve det almene lejemål over for lejeren ved
at afgive en hæveerklæring på baggrund af
straffedommen.
Med lovændringen i 2022 blev der også indført en
forpligtelse for politiet til efter anmodning fra en udlejer
at videregive oplysninger til almene boligorganisationer
om strafferetlige domme, hvor der er sket domfældelse
for de typer af kriminalitet, der er nævnt i
almenlejeloven.
Herefter kan udlejeren, selvom straffedommen ikke er
endelig, hæve lejemålet.
Side 5/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
Før ændringerne i 2022 var det en betingelse, at
straffedommen var endelig, hvilket medførte, at udlejer
risikerede at skulle vente længe, før et lejemål kunne
ophæves.
Det er jeg meget tilfreds med, at vi har fået ændret.
[Udvidet bevisførelse i fogedsager]
Sager om fraflytning af lejemål kan behandles som en
umiddelbar fogedforretning i fogedretten, hvis lejemålet
er ophævet i medfør af lejelovens § 182, stk. 1, nr. 10,
eller almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10.
Denne ordning afviger fra udgangspunktet om, at tvister
om boligforhold behandles i boligretten.
Ordningen var også en del af de tiltag, der blev foretaget
ved lovændringen i 2022.
Baggrunden er, at sagsbehandlingstiden ved boligretten
er betydeligt længere end ved fogedretten.
Dømte kriminelle skal ikke kunne blive boende i årevis,
mens en sag om fraflytning kører ved domstolene.
Ved umiddelbare fogedforretninger er udgangspunktet i
andre sager, at fogedretten kun undtagelsesvis kan tillade
yderligere bevisførelse.
Side 6/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
I sager om fraflytning er adgangen til bevisførelse dog
udvidet, så fogedretten skal tillade den bevisførelse, der
er nødvendig.
Udvidelsen er foretaget for at undgå, at fogedretten
henviser sagen til boligretten med forlænget
sagsbehandlingstid til følge.
[Ønsket
om
automatisk
boligforeningerne]
advisering
af
Jeg forstår godt ønsket fra de almene boligforeninger om,
at de automatisk får besked, når en af deres beboere er
dømt for kriminalitet.
Men jeg mener ikke, at en model, hvor politiet af egen
drift skal advisere boligforeningen, når en af deres
udlejere f.eks. er blevet dømt for kriminalitet, er den rette
vej at gå.
Politiet behandler hvert år mange tusinde sager om de
forbrydelser, der er omfattet af ordningen.
Hvis politiet skulle give de almene boligforeninger
orientering, når en af deres beboere begår kriminalitet,
vil det forudsætte, at politiet gennemgår alle disse sager
for at undersøge, om den sigtede bor i en almen bolig.
Oplysninger om, hvorvidt den sigtede bor i en almen
bolig, er ikke nødvendigvis oplysninger som politiet er i
Side 7/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
besiddelse af, så det vil også kræve, at politiet indhenter
oplysninger fra andre kilder herom.
Politiet vil i tillæg hertil desuden skulle undersøge, om
de andre betingelser for udsættelse er opfyldt.
En sådan ordning vil dermed være en meget
ressourcetung opgave for politiet.
Det er i min optik ikke en fornuftig måde at bruge
politiets ressourcer på.
Initiativet til at rejse sagerne bør derimod ligge hos
boligforeningerne, som har kendskab til de
problematiske familier i boligforeningen.
[Andre
initiativer
vedrørende
utryghed
i
boligområder]
Når det er sagt, skal vi gøre mere for at komme utryghed
i boligområder til livs.
Og for mig som justitsminister er det netop en
kerneprioritet at få gjort op med den ulighed i tryghed,
som der er på tværs af landet, alt efter hvor man bor.
Det er ikke noget, vi kommer i mål med fra den ene
dag til den anden. Det kræver en løbende indsats.
Side 8/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
Derfor er det også en del af regeringsgrundlaget, at vi vil
sætte ind over for utryghed i f.eks. boligområder og på
togstationer.
Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier
indgik i efteråret 2023 en aftale om en ny bandepakke
under overskriften ”Trygge nabolag i hele Danmark”.
Bandepakken havde bl.a. til formål at nedbringe
utrygheden i samfundet – ikke mindst for beboerne i de
særligt udsatte boligområder.
Men vi er ikke i mål endnu. Regeringen vil blive ved med
at komme med initiativer til at styrke trygheden i det
offentlige rum.
[Afslutning]
Der er således allerede foretaget en række tilpasninger
for netop at imødekomme ønsket fra almene
boligorganisationer om, at kriminelle, der begår
utryghedsskabende kriminalitet, hurtigt kan opsiges og
smides ud af deres lejelejligheder.
Og som bekendt blev der med aftalen om domstolenes
økonomi i 2023 givet domstolene et historisk højt og
tiltrængt løft med i alt ca. 2,3 mia. kr.
Med aftalen styrkes domstolenes sagsbehandling
markant. Vi har bl.a. givet domstolene mulighed for at
ansætte flere dommere.
Side 9/10
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
Hvilket alt andet lige, vil medføre, at disse sager bliver
hurtigere behandlet.
Som regeringen flere gange har givet udtryk for, er det
vores vurdering, at de almene boligorganisationer i dag
har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at
ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet.
Tak for ordet.
Side 10/10