Boligudvalget 2024-25
BOU Alm.del
Offentligt
2941785_0001.png
nhed
Byggeri og
Boliglovgivning
Sagsbehandler
Sune Nyvang Blohm
Koordineret med
Sagsnr.
2024 - 6617
Doknr.
918805
Dato
31-10-2024
Social- og boligministerens talepapir
Anledning:
Dato/tid:
Sted:
Talens varighed:
Talens formål:
Publikum:
BOU alm. del – Samrådsspørgsmål A
19. november 2024 kl. 13.15
Folketinget
ca. 5 minutter
At besvare samrådsspørgsmålet
Åbent Samråd
Det talte ord gælder
1
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
2941785_0002.png
Besvarelse af spørgsmål A – Om de almene
boligselskaber har de redskaber der skal til, for at kunne
ophæve kriminelle beboere?
Samrådsspørgsmål A:
”Vil
ministrene redegøre for, om regeringen virkelig mener,
at ”at de almene boligforeninger i dag har de nødvendige
lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge
af alvorlig kriminalitet” som det fremgår af besvarelsen af
REU Alm. del - endeligt svar på spørgsmål 1285 af den 21.
august 2024, når Socialdemokratiet i medierne melder ud, at
partiet ønsker at ændre reglerne, så boligforeninger
automatisk får besked, når en beboer sigtes eller dømmes
for kriminalitet (jf. ”Partier vil stramme loven for at fjerne
dømte fra boligområder” af Ritzau den 21. juli 2024)?”
Svar:
Indledningsvist er det vigtigt for mig, at slå det fast, at vi
skal gøre, hvad vi kan, for at alle lejere føler sig trygge
ved at bo i deres bolig. Det er et mål, som jeg tror, vi alle
kan være enige om.
Det er derfor væsentligt, at udlejerne – her de almene
boligorganisationer – har de nødvendige muligheder for at
kunne sikre denne tryghed.
Hvis der bliver begået alvorlig kriminalitet i umiddelbar
nærhed af en bebyggelse med lejemål, så er det ganske
forståeligt, at de lejere der bor i bebyggelsen føler sig
utrygge. Det må være skræmmende, og jeg har stor
sympati for de beboere, der oplever det.
Hvis det derudover er en lejer fra bebyggelsen, måske
endda ens nabo, overbo eller underbo, der har begået
den alvorlige kriminalitet, der skete lige henne om hjørnet,
så kan jeg godt forstå, at nogle beboere kan blive bange
for at bo i bebyggelsen.
Netop derfor er det muligt for boligselskaberne at ophæve
en lejer, der har begået alvorlig kriminalitet i umiddelbar
nærhed til lejemålet.
Ophævelsesmuligheden blev indført for 6 år siden, og
ophævelsesmuligheden bliver brugt af de almene
boligselskaber.
Tilbage i juni 2022 blev bestemmelsen udvidet for de
almene boligselskaber, så lejer udelukkende skal have
modtaget en straffedom i første instans, for at udlejer kan
ophæve lejekontrakten.
2
BOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-24 om, hvorvidt almene boligforeninger i dag har de nødvendige lovgivningsmæssige rammer for at ophæve lejere som følge af alvorlig kriminalitet
2941785_0003.png
Udlejer skal derfor ikke længere vente på, at der falder
dom i en eventuel ankesag, før udlejer kan ophæve
lejekontrakten.
Den lovændring er indført for at de øvrige beboere i
bebyggelsen ikke skal gå og op ned af den lejer, der har
begået det strafbare forhold i umiddelbar nærhed af
lejemålet i længere tid end højst nødvendigt.
Når straffedommen i byretten er faldet, kan udlejer
ophæve lejeren, og hvis lejeren ikke flytter frivilligt, kan
udlejer få fogedrettens hjælp til udsættelsen, ved at
medbringe straffedommen og et kort, der viser hvor langt
der er fra lejemålet til gerningsstedet.
Jeg ved godt, at der er stor interesse fra de almene
boligorganisationer om yderligere værktøjer til at ophæve
eller opsige kriminelle lejere.
Men det er for tidligt at konkluderer på de værktøjer, de
allerede har. Det tager altid lidt tid, fra lovgivning bliver
indført, til at man kan se en effekt.
3