Folketingets Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6418
31. marts 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 98 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 98:
”Vil
ministeren oplyse antallet af personer fordelt på højest fuldførte uddannelse,
der forventes at have ret til hhv. 1, 2 og 3 års tidlig pension i hvert af årene fra
2025 til 2035? Vil ministeren desuden oplyse, hvor stor en andel af hver årgang og
hvor stor en andel af hver uddannelsesgruppe indenfor hver årgang, der ventes at
have ret til tidlig pension i samme periode? Svaret bedes oplyst for følgende scena-
rier: 1) Nuværende regler 2) Anciennitetskravet lempes, så kravet kun udvides med
en faktor 0,5 i forhold til en stigning i pensionsalderen. Således vil stigningen i
pensionsalderen i 2030, og den deraf følgende optjeningsperiode for tidlig pension,
med ét år alene føre til at anciennitetskravet udvides med �½ år. 3) Anciennitetskra-
vet lempes, så kravet fastholdes på de nuværende hhv. 42, 43 og 44 år, selvom pen-
sionsalderen, og den deraf følgende optjeningsperiode for tidlig pension, stiger med
ét år. Ministeren bedes desuden oplyse effekten på den offentlige saldo i de enkelte
år i de tre scenarier, ligesom ministeren bedes vurdere, om effekten af det lempeli-
gere anciennitetskrav kan anses som repræsentativ for tilsvarende lempelser i peri-
oden efter 2035.”
Svar:
Tabel 1 viser skøn over antallet af personer med ret til tidlig pension i 2025 til 2035
fordelt på antallet af år med ret til tidlig pension og højest fuldførte uddannelse.
Ved de nuværende regler er der flest faglærte, som har ret til tidlig pension og de
faglærte har primært ret til 2 eller 3 år med tidlig pension. Det gælder i alle år fra
2025 til 2035.
Tabel 1 viser også skøn over antallet af personer med ret til tidlig pension ved en
lempelse af anciennitetskravet, så kravet kun udvides med en faktor 0,5 i forhold til
stigningen i folkepensionsalderen. Det betyder, at anciennitetskravet kun forhøjes
med 0,5 år, når folkepensionsalderen forhøjes med 1 år i hhv. 2030 og 2035.
Det bemærkes, at de årgange, der påvirkes af en højere folkepensionsalder i 2030
og 2035 ikke er helt sammenfaldende med de årgange, som påvirkes af en stigning
i opgørelsesperioden og anciennitetskravet i ordningen for tidlig pension. Når fol-
kepensionsalderen forhøjes til 68 år i 2030 påvirker det årgang 1963 og yngre. For
årgang 1963 og 1964 opgøres ancienniteten fortsat fra det fyldte 16. år til det fyldte