Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2997956_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalget
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6418
31. marts 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 98 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 98:
”Vil
ministeren oplyse antallet af personer fordelt på højest fuldførte uddannelse,
der forventes at have ret til hhv. 1, 2 og 3 års tidlig pension i hvert af årene fra
2025 til 2035? Vil ministeren desuden oplyse, hvor stor en andel af hver årgang og
hvor stor en andel af hver uddannelsesgruppe indenfor hver årgang, der ventes at
have ret til tidlig pension i samme periode? Svaret bedes oplyst for følgende scena-
rier: 1) Nuværende regler 2) Anciennitetskravet lempes, så kravet kun udvides med
en faktor 0,5 i forhold til en stigning i pensionsalderen. Således vil stigningen i
pensionsalderen i 2030, og den deraf følgende optjeningsperiode for tidlig pension,
med ét år alene føre til at anciennitetskravet udvides med �½ år. 3) Anciennitetskra-
vet lempes, så kravet fastholdes på de nuværende hhv. 42, 43 og 44 år, selvom pen-
sionsalderen, og den deraf følgende optjeningsperiode for tidlig pension, stiger med
ét år. Ministeren bedes desuden oplyse effekten på den offentlige saldo i de enkelte
år i de tre scenarier, ligesom ministeren bedes vurdere, om effekten af det lempeli-
gere anciennitetskrav kan anses som repræsentativ for tilsvarende lempelser i peri-
oden efter 2035.”
Svar:
Tabel 1 viser skøn over antallet af personer med ret til tidlig pension i 2025 til 2035
fordelt på antallet af år med ret til tidlig pension og højest fuldførte uddannelse.
Ved de nuværende regler er der flest faglærte, som har ret til tidlig pension og de
faglærte har primært ret til 2 eller 3 år med tidlig pension. Det gælder i alle år fra
2025 til 2035.
Tabel 1 viser også skøn over antallet af personer med ret til tidlig pension ved en
lempelse af anciennitetskravet, så kravet kun udvides med en faktor 0,5 i forhold til
stigningen i folkepensionsalderen. Det betyder, at anciennitetskravet kun forhøjes
med 0,5 år, når folkepensionsalderen forhøjes med 1 år i hhv. 2030 og 2035.
Det bemærkes, at de årgange, der påvirkes af en højere folkepensionsalder i 2030
og 2035 ikke er helt sammenfaldende med de årgange, som påvirkes af en stigning
i opgørelsesperioden og anciennitetskravet i ordningen for tidlig pension. Når fol-
kepensionsalderen forhøjes til 68 år i 2030 påvirker det årgang 1963 og yngre. For
årgang 1963 og 1964 opgøres ancienniteten fortsat fra det fyldte 16. år til det fyldte
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm., om antallet af personer fordelt på højest fuldførte uddannelse, der forventes at have ret til hhv. 1, 2 og 3 års tidlig pension i hvert af årene fra 2025 til 2035
2997956_0002.png
61. år, og anciennitet på minimum 42 år giver dermed fortsat ret til tidlig pension.
Når folkepensionsalderen igen forhøjes til 69 år i 2035 påvirker det årgang 1967 og
yngre. For årgang 1967 og 1968 opgøres ancienniteten fortsat fra det fyldte 16. år
til det fyldte 62. år, og anciennitet på minimum 43 år giver dermed fortsat ret til
tidlig pension.
Det indebærer, at en udvidelse af ordningen for tidlig pension, hvor anciennitets-
kravet kun udvides med en faktor 0,5 i forhold til stigningen i folkepensionsalde-
ren, først har betydning fra årgang 1965. For årgang 1965 og yngre vil ancienni-
tetskravet være hhv. 42,5 år, 43,5 år og 44,5 år, som vil give ret til hhv. ét år, to år
og tre år med tidlig pension. For årgang 1969 og yngre vil udvidelsen betyde, at an-
ciennitetskravet vil være hhv. 43 år, 44 år og 45 år, som vil give ret til hhv. ét år, to
år og tre år med tidlig pension. Årgang 1965 når den tidligste alder for overgang til
tidlig pension i 2030, og dermed påvirker udvidelsen antallet af personer med ret til
tidlig pension fra 2030 og frem.
Af tabel 1 fremgår det, at udvidelsen, hvor anciennitetskravet kun udvides med fak-
tor 0,5 i forhold til stigningen i folkepensionsalderen, medfører en stigning i antal-
let med ret til tidlig pension på tværs af alle uddannelsesgrupper. Stigningen er
størst for faglærte, som også i højere grad får ret til 3 år med tidlig pension. Det
samme er tilfældet, hvis anciennitetskravet lempes, så det ikke følger med stignin-
gerne i folkepensionsalderen, men fastholdes på nuværende 42 år, 43 år og 44 år.
Tabel 1
Antal helårspersoner med ret til tidlig pension fordelt på hhv. højest fuldførte uddannelse og antal år
personen har optjent ret til tidlig pension, 2025-2035
2025
1) Nuværende regler
Ufaglært
1 år
2 år
3 år
I alt
Faglært
1 år
2 år
3 år
I alt
KVU
1 år
2 år
3 år
I alt
MVU
1 år
2 år
3 år
I alt
2,1
6,3
7,7
16,1
3,9
14,1
15,1
33,2
0,6
1,3
1,1
2,9
1,2
1,4
0,5
3,1
2,0
5,8
6,8
14,6
3,6
13,4
14,8
31,7
0,5
1,2
0,9
2,7
1,2
1,1
0,5
2,8
1,7
5,2
4,9
11,8
3,9
13,6
10,8
28,4
0,5
1,1
0,6
2,3
1,0
0,9
0,3
2,2
1,7
3,4
3,3
8,5
4,5
9,8
8,0
22,2
0,6
0,8
0,4
1,8
0,8
0,6
0,2
1,6
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
1.000 helårspersoner
0,8
2,0
3,2
6,0
2,1
6,3
7,9
16,3
0,3
0,5
0,4
1,3
0,4
0,4
0,3
1,0
0,9
2,9
3,7
7,4
2,6
9,6
9,3
21,5
0,3
0,8
0,5
1,6
0,4
0,5
0,3
1,2
1,7
3,5
4,1
9,4
4,8
12,7
10,8
28,3
0,6
1,0
0,6
2,3
0,8
0,7
0,3
1,8
1,8
3,3
3,1
8,2
5,1
12,6
8,7
26,5
0,7
1,0
0,5
2,1
0,8
0,6
0,3
1,7
1,7
2,4
2,3
6,4
5,3
9,7
6,6
21,6
0,7
0,8
0,4
1,9
0,8
0,5
0,2
1,5
0,8
1,5
2,1
4,5
2,6
6,6
6,3
15,5
0,4
0,5
0,4
1,3
0,5
0,3
0,2
1,0
0,8
2,2
2,5
5,5
2,8
9,3
7,3
19,4
0,4
0,7
0,4
1,6
0,4
0,5
0,3
1,2
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm., om antallet af personer fordelt på højest fuldførte uddannelse, der forventes at have ret til hhv. 1, 2 og 3 års tidlig pension i hvert af årene fra 2025 til 2035
2997956_0003.png
Tabel 1
Antal helårspersoner med ret til tidlig pension fordelt på hhv. højest fuldførte uddannelse og antal år
personen har optjent ret til tidlig pension, 2025-2035
2025
LVU
1 år
2 år
3 år
I alt
0,2
0,2
0,2
0,5
2026
0,2
0,2
0,1
0,5
2027
0,1
0,1
0,1
0,4
2028
0,1
0,1
0,1
0,3
2029
0,1
0,1
0,1
0,2
2030
0,1
0,1
0,1
0,3
2031
0,2
0,1
0,2
0,4
2032
0,2
0,1
0,1
0,4
2033
0,1
0,1
0,1
0,3
2034
0,1
0,1
0,1
0,3
2035
0,1
0,1
0,2
0,3
2) Lempelse af ancienni-
tetskrav med faktor 0,5
Ufaglært
1 år
2 år
3 år
I alt
Faglært
1 år
2 år
3 år
I alt
KVU
1 år
2 år
3 år
I alt
MVU
1 år
2 år
3 år
I alt
LVU
1 år
2 år
3 år
I alt
2,1
6,3
7,7
16,1
3,9
14,1
15,1
33,2
0,6
1,3
1,1
2,9
1,2
1,4
0,5
3,1
0,2
0,2
0,2
0,5
2,0
5,8
6,8
14,6
3,6
13,4
14,8
31,7
0,5
1,2
0,9
2,7
1,2
1,1
0,5
2,8
0,2
0,2
0,1
0,5
1,7
5,2
4,9
11,8
3,9
13,6
10,8
28,4
0,5
1,1
0,6
2,3
1,0
0,9
0,3
2,2
0,1
0,1
0,1
0,4
1,7
3,4
3,3
8,5
4,5
9,8
8,0
22,2
0,6
0,8
0,4
1,8
0,8
0,6
0,2
1,6
0,1
0,1
0,1
0,3
1.000 helårspersoner
0,8
2,0
3,2
6,0
2,1
6,3
7,9
16,3
0,3
0,5
0,4
1,3
0,4
0,4
0,3
1,0
0,1
0,1
0,1
0,2
0,9
2,9
4,2
7,9
2,6
9,6
10,8
23,0
0,3
0,8
0,6
1,7
0,4
0,5
0,4
1,2
0,1
0,1
0,2
0,3
1,7
3,5
5,4
10,6
4,8
12,8
15,3
32,9
0,6
1,1
0,9
2,6
0,8
0,8
0,5
2,1
0,2
0,1
0,2
0,5
1,8
3,3
4,8
9,9
4,7
12,6
14,9
32,2
0,7
1,2
0,9
2,8
1,0
1,0
0,5
2,5
0,2
0,2
0,2
0,6
1,7
2,4
3,8
8,0
4,5
9,4
12,8
26,7
0,7
1,0
0,8
2,5
1,2
0,8
0,4
2,4
0,2
0,1
0,2
0,5
0,8
1,6
3,6
5,9
2,2
6,5
12,5
21,1
0,4
0,7
0,8
1,9
0,6
0,5
0,5
1,6
0,1
0,1
0,2
0,4
0,8
2,3
4,7
7,8
2,2
8,9
15,9
26,9
0,4
1,0
1,1
2,5
0,6
0,8
0,7
2,0
0,1
0,2
0,2
0,5
3) Fastholdelse af nu-
værende anciennitets-
krav
Ufaglært
1 år
2 år
3 år
I alt
Faglært
1 år
2 år
3 år
I alt
KVU
1 år
2,1
6,3
7,7
16,1
3,9
14,1
15,1
33,2
0,6
2,0
5,8
6,8
14,6
3,6
13,4
14,8
31,7
0,5
1,7
5,2
4,9
11,8
3,9
13,6
10,8
28,4
0,5
1,7
3,4
3,3
8,5
4,5
9,8
8,0
22,2
0,6
1.000 helårspersoner
0,8
2,0
3,2
6,0
2,1
6,3
7,9
16,3
0,3
0,9
2,9
4,6
8,3
2,6
9,6
12,5
24,7
0,3
1,7
3,6
6,6
11,9
4,8
12,4
20,3
37,5
0,6
1,8
3,5
6,4
11,6
4,4
11,3
21,6
37,3
0,7
1,7
2,5
5,4
9,6
4,0
7,9
19,6
31,5
0,7
0,8
1,6
5,1
7,5
2,0
5,3
19,1
26,3
0,3
0,8
2,3
6,9
9,9
1,9
7,3
24,1
33,2
0,4
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm., om antallet af personer fordelt på højest fuldførte uddannelse, der forventes at have ret til hhv. 1, 2 og 3 års tidlig pension i hvert af årene fra 2025 til 2035
2997956_0004.png
Tabel 1
Antal helårspersoner med ret til tidlig pension fordelt på hhv. højest fuldførte uddannelse og antal år
personen har optjent ret til tidlig pension, 2025-2035
2025
2 år
3 år
I alt
MVU
1 år
2 år
3 år
I alt
LVU
1 år
2 år
3 år
I alt
1,3
1,1
2,9
1,2
1,4
0,5
3,1
0,2
0,2
0,2
0,5
2026
1,2
0,9
2,7
1,2
1,1
0,5
2,8
0,2
0,2
0,1
0,5
2027
1,1
0,6
2,3
1,0
0,9
0,3
2,2
0,1
0,1
0,1
0,4
2028
0,8
0,4
1,8
0,8
0,6
0,2
1,6
0,1
0,1
0,1
0,3
2029
0,5
0,4
1,3
0,4
0,4
0,3
1,0
0,1
0,1
0,1
0,2
2030
0,8
0,8
1,9
0,4
0,5
0,5
1,3
0,1
0,1
0,2
0,3
2031
1,1
1,4
3,1
0,8
0,9
0,8
2,5
0,2
0,2
0,2
0,6
2032
1,3
1,5
3,5
1,2
1,4
0,9
3,5
0,2
0,3
0,3
0,7
2033
1,1
1,4
3,2
1,5
1,3
0,8
3,6
0,2
0,2
0,2
0,7
2034
0,8
1,4
2,5
0,7
0,9
0,9
2,5
0,1
0,2
0,2
0,5
2035
1,1
2,0
3,5
0,7
1,2
1,4
3,3
0,1
0,2
0,4
0,7
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik og beregningsgrundlaget til
Aftale
om en ny ret til tidlig pension
(2020).
Tabel 2 viser, hvor stor en andel af hver årgang og hvor stor en andel af hver ud-
dannelsesgruppe inden for hver årgang, der skønnes at have ret til tidlig pension i
perioden 2025-2035. Der ses bort fra årgang 1968 og 1969, da man for disse to år-
gange ikke kan observere alle tre år, hvor de kan være berettiget til tidlig pension,
når der alene ses på perioden frem til 2035.
Med de nuværende regler falder andelen af en årgang, som har ret til tidlig pension,
fra 35 pct. for årgang 1961 til 28 pct. for årgang 1967. Faldet ses for alle uddannel-
sesgrupper, om end faldet er størst for ufaglærte eller faglærte.
En lempelse af anciennitetskravet, så kravet kun udvides med en faktor 0,5 i for-
hold til stigningen i folkepensionsalderen, har betydning for årgang 1965 og yngre.
Udvidelsen medfører en stigning i både andelen af en årgang og andelen af hver
uddannelsesgruppe inden for hver årgang, som har ret til tidlig pension. Stigningen
er størst for faglærte og personer med en kort videregående uddannelse. Det samme
er tilfældet, hvis anciennitetskravet lempes, så det fastholdes på de nuværende 42
år, 43 år eller 44 år.
Tabel 2
Andel af årgangen med ret til tidlig pension i perioden 2025-2035 fordelt på højst fuldførte
uddannelse
Pct.
1) Nuværende regler
Ufaglært
Faglært
33
54
29
51
27
49
25
48
24
45
23
45
23
46
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm., om antallet af personer fordelt på højest fuldførte uddannelse, der forventes at have ret til hhv. 1, 2 og 3 års tidlig pension i hvert af årene fra 2025 til 2035
2997956_0005.png
Tabel 2
Andel af årgangen med ret til tidlig pension i perioden 2025-2035 fordelt på højst fuldførte
uddannelse
Pct.
KVU
MVU
LVU
Samlet
2) Lempelse af ancienni-
tetskrav med faktor 0,5
Ufaglært
Faglært
KVU
MVU
LVU
Samlet
3) Fastholdelse af nuvæ-
rende anciennitetskrav
Ufaglært
Faglært
KVU
MVU
LVU
Samlet
33
54
36
11
4
35
29
51
34
10
4
33
27
49
32
9
4
31
25
48
32
9
4
30
33
57
43
19
7
38
32
57
44
19
6
38
31
58
44
19
6
38
33
54
36
11
4
35
29
51
34
10
4
33
27
49
32
9
4
31
25
48
32
9
4
30
29
51
35
13
5
33
27
52
38
13
4
33
27
52
37
13
5
33
1961
36
11
4
35
1962
34
10
4
33
1963
32
9
4
31
1964
32
9
4
30
1965
29
9
4
28
1966
30
9
3
28
1967
29
9
3
28
Anm.: Andelen er opgjort for berettigede helårspersoner, når de er i alderen for tidlig pension.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik og beregningsgrundlaget til
Aftale
om en ny ret til tidlig pension
(2020).
Tabel 3 viser virkningen på den offentlige saldo ved at lempe anciennitetskravet, så
det kun udvides med en faktor 0,5 i forhold til stigningen i folkepensionsalderen.
Det skønnes, at en sådan udvidelse medfører samlede offentlige merudgifter på ca.
0,3 mia. kr. (2025-niveau) i 2030 stigende til ca. 1,2 mia. kr. (2025-niveau) i 2035.
En lempelse af anciennitetskravet, så det fastholdes på de nuværende 42 år, 43 år
eller 44 år skønnes at medføre samlede offentlige merudgifter på ca. 0,5 mia. kr.
(2025-niveau) i 2030 stigende til ca. 2,4 mia. kr. (2025-niveau) i 2035.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivning holdes andelen af befolkningen
på tidlig pension konstant fra 2035, hvorfor virkningen af et lempeligere ancienni-
tetskrav anses som værende repræsentativ for tilsvarende lempelser i perioden efter
2035.
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm., om antallet af personer fordelt på højest fuldførte uddannelse, der forventes at have ret til hhv. 1, 2 og 3 års tidlig pension i hvert af årene fra 2025 til 2035
2997956_0006.png
Tabel 3
Merudgifter (efter skat, tilbageløb og adfærd) til tidlig pension ved udvidelser af ordning, 2025-2035
Mia. kr. (2025-niveau)
Lempelse af anciennitets-
krav med faktor 0,5
Fastholdelse af nuvæ-
rende anciennitetskrav
2025
-
-
2026
-
-
2027
-
-
2028
-
-
2029
-
-
2030
0,3
0,5
2031
0,7
1,4
2032
0,8
1,6
2033
0,8
1,6
2034
0,8
1,7
2035
1,2
2,3
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik,
Opdateret mellemfristet forløb
februar 2025
og beregningsgrundlaget til
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(2020).
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
6