Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2962996_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 95 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den forventede virkning på antal fuldtidspersoner med tidlig
pension, strukturel beskæftigelse og offentlige finanser i 2025 og 2030 og 2035,
hvis fradragsbeløbet på 113.000 kr. om året før modregning for pensionsformue i
tidlig pension hæves med henholdsvis kr.: 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000,
60.000, 70.000, 80.000, 90.000 100.000, samt hvis fradraget afskaffes? Der bedes
redegjort for forudsætningerne bag beregningen. Ministeren bedes desuden oplyse
effekten på HBI af hver enkelt forøgelse af fradragsbeløbet.
Svar
Den fulde månedlige ydelse for tidlig pension udgør 14.976 kr. (2025-niveau).
Pensionsformue fører til modregning i den udbetalte ydelse med 5 pct. af den op-
gjorte depotværdi, dog først efter et bundfradrag på 113.000 kr. (2025-niveau).
Bundfradraget svarer til, at der først sker modregning af pensionsformuer med en
opgjort depotværdi på over 2.260.000 kr. (2025-niveau), da 5 pct. af 2.260.000 kr.
svarer til 113.000 kr. Tabel 1 viser niveauet af pensionsformue, som ikke vil føre
til modregning ved de efterspurgte forhøjelser af bundfradraget.
Tabel 1
Niveau af pensionsformue, som ikke vil føre til modregning ved forhøjelse af bundfradraget
Niveau af bundfradrag
2025-niveau
Forhøjelse til 123.000
Forhøjelse til 133.000
Forhøjelse til 143.000
Forhøjelse til 153.000
Forhøjelse til 163.000
Forhøjelse til 173.000
Forhøjelse til 183.000
Forhøjelse til 193.000
Forhøjelse til 203.000
Forhøjelse til 213.000
Niveau af pensionsformue
2025-niveau
2.460.000
2.660.000
2.860.000
3.060.000
3.260.000
3.460.000
3.660.000
3.860.000
4.060.000
4.260.000
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om den forventede virkning på antal fuldtidspersoner med tidlig pension, strukturel beskæftigelse og offentlige finanser i 2025 og 2030 og 2035, hvis fradragsbeløbet på 113.000 kr. om året før modregning for pensionsformue i tidlig pension hæves med henholdsvis kr.: 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 100.000, samt hvis fradraget afskaffes
2962996_0002.png
Side 2 af 4
En forhøjelse af bundfradraget med 10.000 kr. fra 113.000 kr. til 123.000 kr.
(2025-niveau) skønnes at medføre en stigning i antal modtagere af tidlig pension
på ca. 100 helårspersoner i 2025, 2030 og 2035,
jf. tabel 2.
Forhøjelsen skønnes at
medføre en svækkelse af den offentlige saldo på omtrent 40 mio. kr. (2025-niveau)
i 2025 og 2030, og ca. 50 mio. kr. i 2035. Aktivitetsvirkningen, arbejdsudbudsvirk-
ningen og merudgifter er højere jo mere fradragsbeløbet forhøjes med. Virknin-
gen på den finanspolitiske holdbarhed (HBI) vurderes at være på omtrent samme
niveau, som den opgjorte virkning i årene 2030-2035.
Udviklingen i merudgifterne over tid afspejler udviklingen i antallet på ordningen
og deres skønnede alternative forsørgelsesgrundlag. I 2025 er der generelt flere
personer, som er berettiget til ordningen og benytter ordningen end i 2030 og
2035. Derfor er aktivitetsvirkningen også faldende over tid, hvilket isoleret medfø-
rer faldende merudgifter over tid. Sammensætningen af de personer, der benytter
ordningen, ændrer sig dog også over tid, hvilket forklarer hvorfor merudgifterne i
stedet er stigende over tid. I de første år er det i højere grad personer, som alterna-
tivt ville have været på efterløn, der benytter ordningen, mens det på lidt længere
sigt i højere grad er personer, som alternativt ville have været i beskæftigelse (hvil-
ket også er tilfældet i grundkørslen) og selvforsørgende (hvilket er tilfældet ved
netop de efterspurgte ændringer til modregningsreglerne vedrørende pensionsfor-
mue), der benytter ordningen. Merudgiften forbundet med en person, der overgår
fra efterløn til tidlig pension, er betydelig mindre end for en person, der overgår
fra beskæftigelse eller selvforsørgelse.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser ved forhøjelser og afskaffelse af bundfradraget for modregning af
pensionsformue
2025
Merudgifter
Forhøjelse til 123.000
Forhøjelse til 133.000
Forhøjelse til 143.000
Forhøjelse til 153.000
Forhøjelse til 163.000
Forhøjelse til 173.000
Forhøjelse til 183.000
Forhøjelse til 193.000
Forhøjelse til 203.000
Forhøjelse til 213.000
Afskaffelse af modregning sfa.
pensionsformue
40
70
100
120
150
170
190
210
220
230
370
2030
Mio. kr. (2025-niveau)
40
80
110
140
170
190
210
230
250
260
400
50
90
130
160
190
210
230
250
270
280
420
50
90
130
160
190
220
240
260
280
290
450
2035
HBI
Aktivitetsvirkning
Forhøjelse til 123.000
Forhøjelse til 133.000
100
200
Helårspersoner
100
175
100
175
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om den forventede virkning på antal fuldtidspersoner med tidlig pension, strukturel beskæftigelse og offentlige finanser i 2025 og 2030 og 2035, hvis fradragsbeløbet på 113.000 kr. om året før modregning for pensionsformue i tidlig pension hæves med henholdsvis kr.: 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 100.000, samt hvis fradraget afskaffes
2962996_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser ved forhøjelser og afskaffelse af bundfradraget for modregning af
pensionsformue
2025
Forhøjelse til 143.000
Forhøjelse til 153.000
Forhøjelse til 163.000
Forhøjelse til 173.000
Forhøjelse til 183.000
Forhøjelse til 193.000
Forhøjelse til 203.000
Forhøjelse til 213.000
Afskaffelse af modregning sfa.
pensionsformue
275
325
400
450
475
525
550
600
900
2030
250
300
350
400
450
475
500
525
775
2035
225
275
325
375
400
450
475
475
700
HBI
Arbejdsudbudsvirkning
Forhøjelse til 123.000
Forhøjelse til 133.000
Forhøjelse til 143.000
Forhøjelse til 153.000
Forhøjelse til 163.000
Forhøjelse til 173.000
Forhøjelse til 183.000
Forhøjelse til 193.000
Forhøjelse til 203.000
Forhøjelse til 213.000
Afskaffelse af modregning sfa.
pensionsformue
-50
-100
-150
-200
-225
-250
-275
-300
-325
-350
-550
Fuldtidspersoner
-50
-100
-150
-175
-225
-250
-275
-300
-300
-325
-475
-50
-100
-150
-175
-225
-250
-275
-275
-300
-325
-450
Anm.: Beløb er afrundet til nærmeste 10 og antal er afrundet itl nærmeste 25. Opgørelsen er baseret på samme be-
regningsgrundlag og opgørelsesprincipper, som anvendt ved indførelsen af tidlig pension. Dog er der i opgø-
relsesprincipperne indarbejdet en justering for overlap til seniorpension.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata og beregningsgrundlaget til
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(2020).
Forudsætningerne for beregningerne er de samme, som blev lagt til grund ved
Af-
tale om en ny ret til tidlig pension (2020).
Således baserer beregningerne sig på en regi-
sterdataopgørelse, hvor det på baggrund af en detaljeret anciennitetsopgørelse af-
gøres, hvem der har ret til og vil benytte ordningen for tidlig pension. Der er i be-
regningerne til dette svar indarbejdet en korrektion for overlappet med seniorpen-
sionsordningen, som har fået et større omfang end ventet,
jf. Opdateret fremskrivning
af tilbagetrækning før folkepensionsalderen
august 2023.
Den opgjorte offentlige merudgifter er eksklusive eventuelle afledte virkninger på
selskabsskat mv. de såkaldte makroeffekter.
Med venlig hilsen
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om den forventede virkning på antal fuldtidspersoner med tidlig pension, strukturel beskæftigelse og offentlige finanser i 2025 og 2030 og 2035, hvis fradragsbeløbet på 113.000 kr. om året før modregning for pensionsformue i tidlig pension hæves med henholdsvis kr.: 10.000, 20.000, 30.000, 40.000, 50.000, 60.000, 70.000, 80.000, 90.000 100.000, samt hvis fradraget afskaffes
Side 4 af 4
Nicolai Wammen
Finansminister