Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2963286_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 94 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de saldomæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsud-
buddet og på Gini-koefficienten for hvert år i perioden 2025-2055 samt de varige
konsekvenser (HBI-effekt) ved at hæve det lave loft for indskud på aldersopspa-
ringen fra 9.400 kr. (2025) til hhv. 10.400 kr., 11.400 kr., 12.400 kr., 13.400 kr.,
14.400 kr. og 15.000 kr.? Ministeren bedes desuden oplyse de provenumæssige
konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for
hvert år i perioden 2025-2055 samt de varige konsekvenser (HBI-effekt) ved at
ændre perioden, hvor det er muligt at betale det høje loft på 61.200 kr. (2025), fra
7 til 10 år.
Svar
Aldersopsparing er en pensionsordning, hvor beskatningen finder sted på indbeta-
lingstidspunktet, og hvor udbetalingerne ikke fører til modregning i offentlige
ydelser. Hvert år kan personer med mere end 7 år til folkepensionsalderen indbe-
tale op til 9.400 kr. (efter skat) (2025-niveau) på en aldersopsparing. Fra og med
det 7. år før folkepensionsalderen kan der indbetales op til 61.200 kr. (efter skat)
(2025-niveau). Der betales løbende pensionsafkast-skat (PAL-skat) på 15,3 pct. af
afkastet på aldersopsparingen.
En forhøjelse af det lave indbetalingsloft må forventes at føre til, at en større an-
del af pensionsopsparingen indbetales på en aldersopsparingsordning. Såfremt det
lægges til grund, at pensionsselskaberne omlægger fra fradragsberettigede pensi-
onsindbetalinger over mod beskattede indbetalinger til aldersopsparing (som det
er lagt til grund i opgørelserne nedenfor), vil det resultere i et fremrykket skatte-
provenu og en svækkelse af den finanspolitiske holdbarhed.
Det skal bemærkes, at det allerede med de nuværende lofter er muligt at indbetale
en betydelig del af arbejdsmarkedspensionen på en aldersopsparingsordning. Et
indbetalingsloft på 9.400 kr. svarer således til en pensionsindbetaling på godt
17.000 kr. En typisk enlig arbejder omfattet af det lave loft i dag vil eksempelvis
kunne indbetale 31 pct. af sin samlede indbetaling til arbejdsmarkedspension på
en aldersopsparingsordning og i de sidste 7 år op til folkepensionsalderen kan hele
arbejdsmarkedspensionen indbetales på en aldersopsparingsordning. Ved evt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om de saldomæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for hvert år i perioden 2025-2055 samt de varige konsekvenser (HBI-effekt) ved at hæve det lave loft for indskud på aldersopsparingen fra 9.400 kr. (2025) til hhv. 10.400 kr., 11.400 kr., 12.400 kr., 13.400 kr., 14.400 kr. og 15.000 kr.
2963286_0002.png
Side 2 af 4
forhøjelser af lofterne vil aldersopsparingen udgøre endnu mere af de samlede
indbetalinger. Fx vil en forhøjelse af det lave loft til 15.000 kr. medføre, at en ty-
pisk enlig arbejder omfattet af det lave loft vil kunne indbetale knap halvdelen (49
pct.) af sin samlede indbetaling på en aldersopsparingsordning.
Øget aldersopsparing relativt til opsparing i ordninger, der beskattes på udbeta-
lingstidspunktet, indebærer at indkomstmålretning af folkepensionen mindskes,
således at personer med relativt stor opsparing gennem arbejdslivet i højere grad
bliver berettiget til fuldt pensionstillæg. Pensionsordninger, der beskattes på udbe-
talingstidspunktet, herunder liv- og ratepensionsordninger, har derudover den for-
del, at de bidrager til at reducere udsving i den offentlige saldo, som følge af æn-
dringer i demografien, idet udbetalinger fra disse ordninger indebærer højere skat-
teindtægter i perioder med store årgange på pension og dermed på et tidspunkt,
hvor de offentlige udgifter til social pension er høje.
Nedenfor er saldovirkningen angivet ved forhøjelser af det lave loft på aldersop-
sparingen til henholdsvis 10.400 kr., 11.400 kr., 12.400 kr., 13.400 kr., 14.400 kr.
og 15.000 kr.,
jf. tabel 1.
En forhøjelse af det lave indbetalingsloft fra 9.400 kr. til
10.400 kr. med virkning fra 2025 skønnes at fremrykke et skatteprovenu på 0,6
mia. kr. Den varige virkning af en forhøjelse af det lave indbetalingsloft til 10.400
kr. er på -0,3 mia. kr. og kan i høj grad tilskrives, at aldersopsparing ikke giver an-
ledning til modregning i social pension mv.
De saldomæssige konsekvenser af initiativerne for hvert år i perioden 2025-2055
er angivet nedenfor,
jf. tabel 2.
Tabel 1
Saldovirkning af lempelser i indbetalingsregler for aldersopsparingen gældende fra 2025
2025
Lavt indbetalingsloft på
10.400 kr.
11.400 kr.
12.400 kr.
13.400 kr.
14.400 kr.
15.000 kr.
Udvidelse af periode for
højt loft til 10 år
0,6
1,2
1,7
2,3
2,8
3,1
0,9
2030
0,5
1,0
1,6
2,1
2,5
2,8
0,4
2035
0,5
1,0
1,4
1,9
2,4
2,6
0,3
2040
0,4
0,9
1,3
1,7
2,1
2,4
0,2
2045 2050 2055 2060
Mia. kr., 2025-niveau
0,4
0,3
0,3
0,2
0,8
0,6
0,5
0,3
1,1
1,0
0,7
0,5
1,5
1,3
1,0
0,6
1,8
1,6
1,2
0,8
2,0
1,7
1,3
0,9
-0,1
0,0
-0,1
-0,1
2065
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,3
-0,2
2070
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,2
Varig virkning
-0,3
-0,5
-0,8
-1,0
-1,3
-1,4
-0,1
Anm.: Opgjort ved virkningen på den strukturelle primære offentlige saldo, dvs. den strukturelle saldo
ekskl. strukturelle nettorenteindtægter.
Det forudsættes, at det fremrykkede provenu udmøntes.
De
opgjorte virkninger afspejler alene virkningen af en øget omlægning fra nuværende og skønnede
fremtidige indbetalinger til fradragsberettigede ordninger til aldersopsparing. Eventuelle afledte
virkninger i form af øget pensionsopsparing gennem udskydelse af forbrug eller reduktion i
anden opsparing indgår således ikke.
Kilde: Egne beregninger.
Lempelser af aldersopsparingen fremrykker skatteprovenu, hvilket medfører, at
provenuet gradvist forsvinder over tid. Fra omkring 2065 medfører lempelserne
en negativ saldovirkning,
jf. figur 1.
Den negative saldovirkning på lang sigt skal ses
i sammenhæng med øgede udgifter til folkepension mv. samt virkning af, at
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om de saldomæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for hvert år i perioden 2025-2055 samt de varige konsekvenser (HBI-effekt) ved at hæve det lave loft for indskud på aldersopsparingen fra 9.400 kr. (2025) til hhv. 10.400 kr., 11.400 kr., 12.400 kr., 13.400 kr., 14.400 kr. og 15.000 kr.
2963286_0003.png
Side 3 af 4
pensionsformuen og dermed afkastet er reduceret som følge af det fremrykkede
skatteprovenu. Det kan i den forbindelse bemærkes, at det afkast skatternes andel
af pensionsformuen ville have givet anledning til, hvis ikke beskatningen blev
fremrykket, ville være en økonomisk gevinst for såvel den enkelte som for de of-
fentlige finanser.
Figur 1
Virkning på offentlig saldo af lempelser i indbetalingsregler for aldersopsparingen gældende fra
2025
Mia. kr. (2025-niveau)
4
3
Mia. kr. (2025-niveau)
4
3
2
1
2
1
0
-1
-2
-3
-4
2020
2030
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
2110
2120
2130
Forhøjelse til 10.400 kr.
Forhøjelse til 13.400 kr.
Udvidelse af periode for højt loft til 10 år
Forhøjelse til 11.400 kr.
Forhøjelse til 14.400 kr.
Forhøjelse til 12.400 kr.
Forhøjelse til 15.000 kr.
0
-1
-2
-3
-4
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger.
Lempelser af aldersopsparingen vurderes ikke at have nævneværdige arbejdsud-
buds- eller fordelingsvirkninger, hvilket afspejler, at der fortsat indbetales samme
beløb til pension. De disponible indkomster vil på indbetalingstidspunktet derfor
alene være påvirket i det omfang personen har en marginalskat, der afviger fra de
40 pct. som pensionsselskabet har indeholdt i skat.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om de saldomæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for hvert år i perioden 2025-2055 samt de varige konsekvenser (HBI-effekt) ved at hæve det lave loft for indskud på aldersopsparingen fra 9.400 kr. (2025) til hhv. 10.400 kr., 11.400 kr., 12.400 kr., 13.400 kr., 14.400 kr. og 15.000 kr.
2963286_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Saldovirkning af lempelser i indbetalingsregler for aldersopsparingen gældende fra 2025
Udvidelse af
periode med
det høje
indbetalingsloft
fra 7 til 10 år
0,9
0,5
0,5
0,7
0,7
0,4
0,4
0,4
0,6
0,6
0,3
0,3
0,2
0,4
0,4
0,2
0,2
0,1
0,2
0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,1
0,1
0,0
-0,1
-0,1
0,0
0,0
-0,1
Forhøjelse af det lave indbetalingsloft fra 9.400 kr. til
Mia. kr.,
2025-niveau
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
2051
2052
2053
2054
2055
10.400 kr. 11.400 kr. 12.400 kr. 13.400 kr. 14.400 kr. 15.000 kr.
0,6
0,6
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,3
0,4
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
1,2
1,1
1,1
1,1
1,1
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
0,9
0,9
0,9
0,9
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,7
0,7
0,7
0,7
0,6
0,6
0,6
0,6
0,5
0,5
1,7
1,7
1,6
1,7
1,6
1,6
1,5
1,5
1,5
1,5
1,4
1,4
1,4
1,4
1,4
1,3
1,3
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
1,0
1,1
1,0
1,0
0,9
0,9
0,9
0,8
0,7
2,3
2,2
2,2
2,2
2,1
2,1
2,0
2,0
2,0
2,0
1,9
1,9
1,8
1,8
1,8
1,7
1,7
1,6
1,6
1,5
1,5
1,4
1,4
1,4
1,3
1,3
1,2
1,1
1,1
1,0
1,0
2,8
2,7
2,7
2,7
2,6
2,5
2,5
2,4
2,5
2,4
2,4
2,3
2,2
2,3
2,2
2,1
2,1
2,0
2,0
1,9
1,8
1,8
1,7
1,7
1,6
1,6
1,5
1,4
1,4
1,3
1,2
3,1
3,1
3,0
3,0
2,9
2,8
2,8
2,7
2,7
2,7
2,6
2,6
2,5
2,5
2,4
2,4
2,3
2,2
2,2
2,1
2,0
2,0
1,9
1,9
1,8
1,7
1,7
1,6
1,5
1,4
1,3
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister