Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2962998_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 93 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for brugen af tidlig pension, idet ministeren bedes oplyse
antallet af personer på tidlig pension i 2030, som vurderet lige efter indførelsen af
ordningen og som vurderingen ser ud i dag? Tilsvarende ønskes en redegørelse for
den strukturelle beskæftigelsesvirkning og de finanspolitiske konsekvenser i 2030
fra den forventede brug af tidlig pension, som vurderet nu versus som vurderet
lige efter ordningens indførelse. Endelig bedes forskellen i antallet af personer på
tidlig pension i 2030 mellem de to vurderinger dekomponeret på socioøkonomi-
ske kategorier, dvs. beskæftigelse, efterløn, seniorpension samt øvrige ydelser og
selvforsørgede.
Svar
Ved indgåelse af
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(2020) blev det skønnet, at der i
2030 ville være 16.500 helårspersoner på ordningen. Dette skøn er fra og med
fremskrivningen
2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027
(2023) blevet nedju-
steret til 13.100 helårspersoner,
jf. tabel 1.
Nedjusteringen afspejler alene, at seniorpension har fået et større omfang end
ventet og at en betydelig andel af de berettigede til tidlig pension har vist sig også
at opfylde kriterierne for seniorpension. På den baggrund blev der i 2023 indarbej-
det en korrektion for overlappet i fremskrivningen for tidlig pension. Nedjusterin-
gen er således ikke udtryk for en egentlig genvurdering af virkningerne af ordnin-
gen baseret på den observerede tilgang i de første år siden ordningens indførelse i
2022. Skønnet for antal personer på ordningen i 2030 afspejler således fortsat det
oprindelige reformskøn, blot korrigeret for overlappet til seniorpension. Den for-
ventede udvikling i ordningen for tidlig pension vil blive opdateret til et fuldt erfa-
ringsbaseret skøn, når der foreligger et tilstrækkeligt datagrundlag for brugen af
ordningen.
Som følge af nedjusteringen af antallet på tidlig pension i 2030, er de skønnede
udgifter til ordningen i 2030 nedjusteret fra 3,5 mia. kr. til 2,8 mia. kr. (2025-ni-
veau) og arbejdsudbudsvirkningen er nedjusteret fra 8.000 fuldtidspersoner til
6.300 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Nedjusteringen i arbejdsudbudsvirkningen skyl-
des, at seniorpension ikke blev skønnet som alternativ til tidlig pension ved
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om at redegøre for brugen af tidlig pension, idet ministeren bedes oplyse antallet af personer på tidlig pension i 2030, som vurderet lige efter indførelsen af ordningen og som vurderingen ser ud i dag
2962998_0002.png
Side 2 af 3
aftalens indgåelse. Når det indregnes, at aktiviteten på ordningen for tidlig pension
er mindre, som følge af, at flere i stedet er på seniorpension, er overgangen til tid-
lig pension fra de øvrige personers alternative status tilsvarende mindre.
Tabel 1
Økonomiske nøgletal for tidlig pension i 2030
Skøn ved aftalens indgåelse
2030
Samlede udgifter, mio. kr. (2025-niveau)
Antal benyttere, helårspersoner
Arbejdsudbudsvirkning, fuldtidspersoner
3.500
16.500
-8.000
2.800
13.100
-6.300
Nuværende skøn
Anm.: Udgifterne og antal er afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata og beregningsgrundlaget til
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(2020).
Det skal bemærkes, at den skønnede merudgift forbundet med ordningen er eks-
klusive eventuelle afledte virkninger på selskabsskat mv.
de såkaldte makroeffek-
ter.
Som beskrevet ovenfor, så er der siden aftalens indgåelse blevet indarbejdet en
korrektion for overlappet i fremskrivningen for tidlig pension, da seniorpension
har fået et større omfang end ventet, og da reformskønnet for tidlig pension ikke
eksplicit tog højde for, at en andel af gruppen med ret til tidlig pension også kan
visiteres til seniorpension. Det er antaget, at den relative fordeling i skønnet alter-
nativ forsørgelsesstatus blandt de personer, der ikke er overgået til seniorpension,
er den samme som ved aftalens indgåelse,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Skønnet alternativ forsørgelsesstatus for personer på tidlig pension i 2030
Skøn ved aftalens indgåelse
2030
Beskæftigelse
Efterløn
Selvforsørgelse
Øvrige ydelser
Helårspersoner
10.200
3.500
1.800
900
8.100
2.800
1.400
800
Nuværende skøn
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 100. Summen af de enkelte komponenter summer ikke nødvendigvis til skøn for
det samlede antal benyttere på grund af afrunding.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata og beregningsgrundlaget til
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(2020).
Med venlig hilsen
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om at redegøre for brugen af tidlig pension, idet ministeren bedes oplyse antallet af personer på tidlig pension i 2030, som vurderet lige efter indførelsen af ordningen og som vurderingen ser ud i dag
Side 3 af 3
Nicolai Wammen
Finansminister