Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 93 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for brugen af tidlig pension, idet ministeren bedes oplyse
antallet af personer på tidlig pension i 2030, som vurderet lige efter indførelsen af
ordningen og som vurderingen ser ud i dag? Tilsvarende ønskes en redegørelse for
den strukturelle beskæftigelsesvirkning og de finanspolitiske konsekvenser i 2030
fra den forventede brug af tidlig pension, som vurderet nu versus som vurderet
lige efter ordningens indførelse. Endelig bedes forskellen i antallet af personer på
tidlig pension i 2030 mellem de to vurderinger dekomponeret på socioøkonomi-
ske kategorier, dvs. beskæftigelse, efterløn, seniorpension samt øvrige ydelser og
selvforsørgede.
Svar
Ved indgåelse af
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(2020) blev det skønnet, at der i
2030 ville være 16.500 helårspersoner på ordningen. Dette skøn er fra og med
fremskrivningen
2030-planforløb
–
grundlag for udgiftslofter 2027
(2023) blevet nedju-
steret til 13.100 helårspersoner,
jf. tabel 1.
Nedjusteringen afspejler alene, at seniorpension har fået et større omfang end
ventet og at en betydelig andel af de berettigede til tidlig pension har vist sig også
at opfylde kriterierne for seniorpension. På den baggrund blev der i 2023 indarbej-
det en korrektion for overlappet i fremskrivningen for tidlig pension. Nedjusterin-
gen er således ikke udtryk for en egentlig genvurdering af virkningerne af ordnin-
gen baseret på den observerede tilgang i de første år siden ordningens indførelse i
2022. Skønnet for antal personer på ordningen i 2030 afspejler således fortsat det
oprindelige reformskøn, blot korrigeret for overlappet til seniorpension. Den for-
ventede udvikling i ordningen for tidlig pension vil blive opdateret til et fuldt erfa-
ringsbaseret skøn, når der foreligger et tilstrækkeligt datagrundlag for brugen af
ordningen.
Som følge af nedjusteringen af antallet på tidlig pension i 2030, er de skønnede
udgifter til ordningen i 2030 nedjusteret fra 3,5 mia. kr. til 2,8 mia. kr. (2025-ni-
veau) og arbejdsudbudsvirkningen er nedjusteret fra 8.000 fuldtidspersoner til
6.300 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Nedjusteringen i arbejdsudbudsvirkningen skyl-
des, at seniorpension ikke blev skønnet som alternativ til tidlig pension ved
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K