Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2963763_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
10. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 91 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
I svar på spørgsmål 250 (alm. del, folketingsåret 2023-24) fremgår det, at en udvi-
delse af tidlig pension vil føre til en meraktivitet på 9.200 fuldtidspersoner og en
samlet beskæftigelsesvirkning på 6.400 fuldtidspersoner i 2030. Det anslås i svaret
at indbefatte en samlet virkning på den strukturelle primære saldo på 2,8 mia. kro-
ner. Vil ministeren oplyse, hvordan disse tal harmonerer med svaret på spørgsmål
446 (alm. del, folketingsåret 2023-24), hvori det fremgår, at der forventes en sal-
dovirkning på 380.600 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget, der overgår til tidlig pension?
Svar
Den opgjorte saldovirkning på -2,8 mia. kr. (2024-niveau) ved en fastholdelse af
aldersgrænsen for tidlig pension på 64 år (angivet i Svar på Beskæftigelsesudval-
gets spørgsmål nr. 250 (Alm. del) af 25. marts 2024) kan ikke sammenlignes med
den skønnede saldovirkning på 380.600 kr. (2025-niveau) af, at én fuldtidsbeskæf-
tiget overgår til tidlig pension (angivet i Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål
nr. 446 (Alm. del) af 13. oktober 2024).
Det skyldes især, at den skønnede saldovirkning på -2,8 mia. kr. (2024-niveau) af-
spejler en meraktivitet på ordningen på 9.200 helårspersoner, som ikke kun anta-
ges at komme fra fuldtidsbeskæftigelse, men som også antages at komme fra del-
tidsbeskæftigelse, selvpension og øvrige overførselsindkomster (herunder dag-
penge og kontanthjælp).
Saldovirkningen pr. modtager af tidlig pension er størst for de modtagere af tidlig
pension, der alternativt havde været fuldtidsbeskæftigelse, da det offentlige der-
med går glip af skatteindtægter fra erhvervsindkomst, og desuden får øget udgifter
til ydelser.
Saldovirkningen pr. modtager af tidlig pension er mindre for personer, der i alter-
nativet havde været selvpensionister, da det offentlige ikke går glip af skatteind-
tægter fra erhvervsindkomst, når en person på selvpension i stedet overgår til tid-
lig pension. Her vil saldoeffekten primært afspejle merudgifter til indkomstover-
førsler.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at en udvidelse af tidlig pension vil føre til en meraktivitet på 9.200 fuldtidspersoner og en samlet beskæftigelsesvirkning på 6.400 fuldtidspersoner i 2030
Side 2 af 2
Saldovirkningen pr. modtager af tidlig pension vil alt andet lige være mindst for
personer, der i alternativet havde modtaget andre overførselsindkomster. Her af-
spejler saldovirkningen primært en evt. forskel i niveauet for overførselsindkom-
ster.
Saldovirkningen opgjort i BEU 446 angiver effekten af, at én fuldtidsbeskæftiget
overgår til tidlig pension, og kan således ikke sammenligne med den samlede sal-
dovirkning angivet i BEU 250, som angiver virkningen på den primære saldo for-
bundet med, at fuldtids- såvel som deltidsansatte, selvpensionister og overførsels-
modtagere overgår til ordningen for tidlig pension.
Dertil kommer, at saldoskønnet i besvarelsen af BEU 250 er foretaget i Finansmi-
nisteriets mellemfristede beregningssetup, som indregner langsigtede effekter på
bl.a. selskabsskat (som følger af en antagelse om såkaldt fast K/L-forhold). I sva-
ret på BEU 446 er saldovirkningen skønnet på baggrund at et individbaseret be-
regningssetup med udgangspunkt i registerdataobservationer, som tillader en
større detaljegrad med hensyn til personernes faktiske timeløn, ydelsesniveau og
skattesats, men, som det også fremgår af svaret, ikke indregner afledte virkninger
på selskabsskat.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister