Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
10. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 90 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 37 (alm. del) fremsende en tabel
magen til Tabel 1, blot for årene 2030-2040, og vil ministeren desuden kommen-
tere på, hvorfor meraktiviteten adskiller sig fra den oplyste i figur 2 i svar på
spørgsmål 22 (alm. del)?
Svar
Tabel 1 viser den aldersopdelte meraktivitet på ordningen for tidlig pension ved
en fastholdelse af ordningens aldersgrænse på 64 år for årene 2030-2040, som
skønnet i forbindelse med besvarelsen af BEU 250.
Tabel 1
Skønnet meraktivitet på ordningen for tidlig pension (1.000 helårspersoner) ved en fastholdelse af
aldersgrænsen for tidlig pension på 64 år, opdelt på alder, 2030-2040
2030
64
65
66
67
68
69
70
2,4
3,7
3,1
0,0
0,0
0,0
0,0
2031
2,3
3,9
3,4
0,0
0,0
0,0
0,0
2032
2,2
5,0
3,6
0,0
0,0
0,0
0,0
2033
2,1
6,0
5,7
0,0
0,0
0,0
0,0
2034
2,0
5,6
7,1
1,9
0,0
0,0
0,0
2035
2,1
5,5
6,7
3,3
0,0
0,0
0,0
2036
2,2
5,7
6,6
3,1
0,0
0,0
0,0
2037
2,1
5,9
7,7
3,1
0,0
0,0
0,0
2038
2,1
5,8
9,2
4,9
0,0
0,0
0,0
2039
2,1
5,6
9,0
7,0
1,6
0,0
0,0
2040
2,0
5,6
8,7
6,8
3,2
0,0
0,0
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 helårspersoner.
Kilde: Egne beregninger foretaget til besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 250 (alm. del) af 25.
marts 2024, på baggrund af
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027.
Figur 1 og 2 i Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 22 (Alm. del) af 16.
oktober 2024 angiver
illustrative eksempler
som alene har til formål at illustrere og
forklare indfasningsprofilen af en fastholdelse af aldersgrænsen for tidlig pension.
Tallene er fiktive og afspejler ikke det konkrete talgrundlag som indgår i Finansmi-
nisteriets mellemfristede fremskrivninger, og kan således ikke sammenlignes med
den skønnede effekt af en fastholdelse af aldersgrænsen for tidlig pension, som er
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K