Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2998944_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Nick Zimmermann (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024
5281
1. april 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
9 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zim-
mermann (DF).
Spørgsmål nr. 9:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvilket omfang lufthavnstilsynet kan kræve fremvis-
ning af pas for almindelige danskere, uden at det sker i fysisk tilknytning til pas-
kontrollen i lufthavne og ved andre grænseovergange, og vil ministeren i denne
forbindelse redegøre for, om der kan ske tilbageholdelse og arrestation af personer
der ikke ønsker at medvirke til kontrollen som omhandlet i arbejdsløshedsforsik-
ringslovens § 91 b, herunder om de kan frihedsberøves eller tilbageholdes med
magt af embedsfolk eller politi, og vil ministeren afslutningsvis redegøre for den
straf der kan påføres personer, der ikke viser nævnte dokumentation?”
Svar:
Lufthavnstilsynet kan foretage kontrol på offentlige steder, hvor der er formodning
om at træffe personer, der har været udrejst af Danmark. Det følger af arbejdsløs-
hedsforsikringslovens § 91 b. Kontrollen kan eksempelvis foretages i lufthavne el-
ler ved andre grænseovergange. Formodningen om at træffe personer, der har været
udrejst er nært knyttet til, at personerne befinder sig i nærheden af en form for
transportmiddel, der for nyligt har krydset en grænse, fx fly, skib, bus, bil m.v. En
person, der bliver kontrolleret skal dokumentere navn, adresse og CPR-nr.
Lufthavnstilsynet har hverken hjemmel til at tilbageholde, arrestere, frihedsberøve,
eller pålægge personer straf for ikke at medvirke til kontrollen.
Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet har
til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Nordjyllands
Politi, Østjyllands Politi, Sydøstjyllands Politi og Københavns Politi, da disse poli-
tikredse har lufthavne med udenrigsflyvninger.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om i hvilket omfang lufthavnstilsynet kan kræve fremvisning af pas for almindelige danskere, uden at det sker i fysisk tilknytning til paskontrollen i lufthavne og ved andre grænseovergange
Nordjyllands Politi og Østjyllands politi har oplyst, at politikredsene ikke har bi-
stået STAR med lufthavnstilsyn efter lovens § 91 b.
Sydøstjyllands Politi har ligeledes oplyst, at politikredsen ikke har bistået STAR
med lufthavnstilsyn i Billund Lufthavn efter lovens § 91 b, men at STAR selvstæn-
digt foretager kontrol i lufthavnen med forudgående underretning af politikredsen.
Det er Københavns Politis erfaring, at STAR i forbindelse med deres kontroller ta-
ger ophold ved bagageområdet, hvor de tager kontakt til ankomne passagerer med
henblik på at undersøge, om de har været bortrejst på et tidspunkt, hvor de burde
have stået til rådighed for arbejdsmarkedet. Politikredsen er ikke nødvendigvis be-
kendt med STAR’s kontroller i Kastrup Lufthavn på forhånd. STAR retter henven-
delse til den vagthavende politikommissær i Kastrup Lufthavn, hvis STAR får brug
for politiet i forbindelse med en kontrol.
Københavns Politi kan ikke uden en manuel gennemgang af samtlige sager oplyse
nærmere, hvad politiets tilstedeværelse under STAR’s kontroller konkret har be-
stået i. Det er således ikke muligt at oplyse, hvorvidt der har været anvendt magt,
eller om politiet har indhentet identitetsoplysninger, jf. arbejdsløshedsforsikringslo-
vens § 91 b, stk. 2, eller sikret pas og rejsedokumenter, jf. arbejdsløshedsforsik-
ringslovens § 91 b, stk. 3. Det er imidlertid Københavns Politis vurdering, at politi-
kredsen har bistået med dels at indhente identitetsoplysninger, dels at sikre pas og
rejsedokumenter.
2. Rigspolitiet kan generelt oplyse, at politiet har til opgave at yde andre myndighe-
der bistand efter gældende ret, jf. politilovens § 2, nr. 6.
Det er Rigspolitiets vurdering, at politiets bistand til andre myndigheder, som kan
forventes at indebære anvendelse af magt, som udgangspunkt forudsætter en ud-
trykkelig hjemmel i den pågældende lovgivning. Det bemærkes, at der ikke er en
sådan hjemmel i arbejdsløshedsforsikringslovens § 91 b. Politiet kan dog i alle til-
fælde forlange enhver at opgive navn, adresse og fødselsdato, jf. retsplejelovens §
750, 2. pkt.
Som det fremgår af bidraget fra Københavns Politi, er det vurderingen, at politi-
kredsen har bistået med dels at indhente identitetsoplysninger, dels at sikre pas og
rejsedokumenter, og det kan ikke afvises, at der i den forbindelse har været anvendt
magt, som ikke har haft udtrykkelig hjemmel i arbejdsløshedsforsikringslovens §
91 b.
Rigspolitiet har på baggrund af ovenstående skrevet til landets politikredse med
henblik på at sikre, at politikredsene ikke yder STAR en sådan bistand som beskre-
vet for oven uden en udtrykkelig hjemmel hertil i lovgivningen.””
Jeg kan henholde mig til Justitsministeriets svar.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om i hvilket omfang lufthavnstilsynet kan kræve fremvisning af pas for almindelige danskere, uden at det sker i fysisk tilknytning til paskontrollen i lufthavne og ved andre grænseovergange
Det bemærkes, at lufthavnstilsynets bevilling udløber ved udgangen af 2025. Så-
fremt bevillingen forlænges, vil jeg være positivt indstillet over for at indføre ud-
trykkelig hjemmel i arbejdsløshedsforsikringslovens § 91 b til, at politiet kan yde
bistand ifm. lufthavnstilsyn.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3