Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2963729_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
10. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 87 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 22 (alm del), redegøre for
den socioøkonomiske status for årgang 1963, 1964, 1965 og 1966 i årene 2029,
2030, 2031 og 2032? Opgørelsen bedes både foretaget i antal og fordeling i
procent på følgende grupperinger: beskæftigelse, førtidspension, seniorpension,
tidlig pension, efterløn, dagpenge, kontanthjælp, øvrige overførsler og
selvforsørgelse for hvert af årene. Opgørelsen bedes desuden foretaget for to
scenarier: 1) de nuværende regler for tidlig pension og 2) den udvidede tidlig
pensionsordning, dvs. hvor alderen for tidlig pensions er fastholdt på 64 år, selv
om pensionsalderen sættes op.
Svar
Af tabel 1 nedenfor fremgår den forventede fordeling af årgangene 1963-1966 på
socioøkonomiske grupper ved gældende regler. Til sammenligning indeholder ta-
bel 2 den skønnede fordeling i et alternativt scenarie, hvor alderen for tidlig pen-
sion fastholdes på 64 år. Opgørelsen af fordelingen i det alternative scenarie byg-
ger på de samme beregningstekniske antagelser som angivet i Svar på Beskæftigel-
sesudvalgets spørgsmål nr. 250 (Alm. del) af 25. marts 2024.
Ved sammenligning af tabellerne fremgår det, at en fastholdt aldersgrænse for tid-
lig pension på 64 år forventes at medføre en meraktivitet på ordningen for tidlig
pension, som modsvares af et fald i grupperne med beskæftigelse, selvforsørgelse,
dagpenge og kontanthjælp.
Da opgørelsen er for generationer og over år, vil hver årgang være fordelt på to al-
derstrin i et givet kalenderår som følge af forskelle i fødselsdatoer over kalender-
året. Det kan bemærkes, at folkepensionsalderen er 68 år for de betragtede fød-
selsårgange, hvorfor årgang 1963, 1964 og 1965 opnår folkepensionsalderen i lø-
bet af hhv. 2031, 2032 og 2033.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 22 (alm del), at redegøre for den socioøkonomiske status for årgang 1963, 1964, 1965 og 1966 i årene 2029, 2030, 2031 og 2032
2963729_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Socioøkonomisk opdeling af årgang 1963-1966 i år 2029-2032, opgjort som antal (1.000
helårspersoner) og andel (pct. af årgangen) ved gældende regler.
2029
2030
2031
2032
2029
2030
2031
2032
--- Antal, 1.000 helårspersoner ---
G1963
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1964
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1965
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1966
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
38,9
10,5
7,9
4,3
4,5
0,9
1,3
2
5,8
47,3
10,7
7
1,2
1,8
1,4
1,5
2,4
6,1
53,4
10,8
5,6
0
0
1,7
1,5
3
6,2
56,7
10,7
3,6
0
0
1,6
1,5
3,6
5,6
33,3
11,1
8,6
7,8
5,5
0,7
1
1,8
5,5
41,1
10,7
8,2
4,5
4
0,9
1,3
2
5,9
49,2
10,9
7,2
1
1,5
1,4
1,5
2,5
6,2
53,8
10,6
5,6
0
0
1,7
1,6
3
6,4
17,8
6,3
4,5
4,9
3
0,4
0,4
34,6
2,7
35,6
11,4
8,9
8
4,9
0,7
1
1,8
5,6
43,4
10,9
8,4
4,2
3,5
0,9
1,4
2,1
6
49,8
10,7
7,3
1
1,4
1,5
1,6
2,5
6,4
3,6
0
0
0
0
0
0
70,1
0,2
19,3
6,5
4,6
5
2,6
0,4
0,4
35,7
2,7
37,9
11,6
9,1
7,8
4,4
0,7
1,1
1,8
5,8
44,1
10,7
8,5
4,2
3,2
0,9
1,4
2,1
6,3
51,1
13,8
10,4
5,7
6,0
1,2
1,7
2,6
7,6
59,6
13,5
8,8
1,5
2,2
1,8
1,8
3,1
7,7
65,0
13,1
6,8
0,0
0,0
2,1
1,9
3,6
7,6
68,1
12,8
4,3
0,0
0,0
1,9
1,9
4,3
6,7
--- Andel, pct.---
44,2
14,7
11,4
10,4
7,3
1,0
1,3
2,3
7,4
52,2
13,6
10,4
5,8
5,1
1,2
1,7
2,6
7,4
60,3
13,4
8,8
1,3
1,9
1,8
1,9
3,0
7,7
65,1
12,8
6,8
0,0
0,0
2,0
1,9
3,6
7,7
23,9
8,5
6,0
6,5
4,1
0,5
0,5
46,3
3,7
45,7
14,7
11,4
10,3
6,3
0,9
1,3
2,3
7,2
53,7
13,5
10,4
5,2
4,4
1,2
1,7
2,6
7,5
60,6
13,0
8,8
1,2
1,7
1,8
1,9
3,1
7,8
4,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
94,9
0,2
25,0
8,4
6,0
6,4
3,4
0,5
0,5
46,2
3,6
47,3
14,4
11,4
9,8
5,4
0,9
1,3
2,2
7,2
54,2
13,2
10,4
5,1
3,9
1,2
1,7
2,6
7,7
Anm.: Øvrige overførsler omfatter bl.a. folkepension. Selvforsørgelse angiver personer uden hverken beskæftigelse
eller en offentlig overførselsindkomst, herunder personer med udbetalinger fra egen pensionsopsparing
(selvpensionsiter) og fra tjenestemandspensioner. Beskæftigede ydelsesmodtagere fremgår med status som
ydelsesmodtagere.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 22 (alm del), at redegøre for den socioøkonomiske status for årgang 1963, 1964, 1965 og 1966 i årene 2029, 2030, 2031 og 2032
2963729_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Socioøkonomisk opdeling af årgang 1963-1966 i år 2029-2032, opgjort som antal (1.000
helårspersoner) og andel (pct. af årgangen) ved fasholdt aldersgrænse for tidlig pension på 64 år.
2029
2030
2031
2032
2029
2030
2031
2032
--- Antal, 1.000 helårspersoner ---
G1963
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1964
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1965
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1966
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
36,4
10,5
7,9
7,4
4,5
0,8
1,2
2,0
5,4
44,8
10,7
7,0
4,3
1,8
1,3
1,4
2,4
5,6
52,6
10,8
5,6
1,0
0,0
1,7
1,5
3,0
6,1
56,7
10,7
3,6
0,0
0,0
1,6
1,5
3,6
5,6
32,2
11,1
8,6
9,3
5,5
0,7
0,9
1,8
5,4
38,3
10,7
8,2
8,0
4,0
0,8
1,2
2,0
5,4
46,6
10,9
7,2
4,2
1,5
1,3
1,4
2,5
5,8
53,0
10,6
5,6
1,0
0,0
1,7
1,6
3,0
6,2
17,8
6,3
4,5
4,9
3,0
0,4
0,4
34,6
2,7
34,3
11,4
8,9
9,6
4,9
0,7
1,0
1,8
5,4
40,4
10,9
8,4
7,9
3,5
0,8
1,3
2,1
5,5
47,2
10,7
7,3
4,2
1,4
1,3
1,5
2,5
6,0
3,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,1
0,2
19,3
6,5
4,6
5,0
2,6
0,4
0,4
35,7
2,7
36,5
11,6
9,1
9,6
4,4
0,7
1,0
1,8
5,5
41,0
10,7
8,5
8,0
3,2
0,8
1,3
2,1
5,7
47,9
13,8
10,4
9,7
6,0
1,0
1,5
2,6
7,1
56,5
13,5
8,8
5,4
2,2
1,7
1,7
3,1
7,1
64,0
13,1
6,8
1,2
0,0
2,0
1,8
3,6
7,4
68,1
12,8
4,3
0,0
0,0
1,9
1,9
4,3
6,7
--- Andel, pct.---
42,7
14,7
11,4
12,3
7,3
0,9
1,2
2,3
7,1
48,6
13,6
10,4
10,2
5,1
1,0
1,6
2,6
6,8
57,2
13,4
8,8
5,2
1,9
1,7
1,8
3,0
7,1
64,1
12,8
6,8
1,3
0,0
2,0
1,9
3,6
7,5
23,9
8,5
6,0
6,5
4,1
0,5
0,5
46,3
3,7
44,0
14,7
11,4
12,4
6,3
0,9
1,2
2,3
6,9
50,0
13,5
10,4
9,8
4,4
1,0
1,6
2,6
6,8
57,5
13,0
8,8
5,1
1,7
1,6
1,8
3,1
7,3
4,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
94,9
0,2
25,0
8,4
6,0
6,4
3,4
0,5
0,5
46,2
3,6
45,5
14,4
11,4
11,9
5,4
0,9
1,3
2,2
6,9
50,4
13,2
10,4
9,9
3,9
1,0
1,6
2,6
7,1
Anm.: Øvrige overførsler omfatter bl.a. folkepension. Selvforsørgelse angiver personer uden hverken beskæftigelse
eller en offentlig overførselsindkomst, herunder personer med udbetalinger fra egen pensionsopsparing
(selvpensionsiter) og fra tjenestemandspensioner. Beskæftigede ydelsesmod-tagere fremgår med status som
ydelsesmodtagere. Se BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.