Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
10. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 87 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 22 (alm del), redegøre for
den socioøkonomiske status for årgang 1963, 1964, 1965 og 1966 i årene 2029,
2030, 2031 og 2032? Opgørelsen bedes både foretaget i antal og fordeling i
procent på følgende grupperinger: beskæftigelse, førtidspension, seniorpension,
tidlig pension, efterløn, dagpenge, kontanthjælp, øvrige overførsler og
selvforsørgelse for hvert af årene. Opgørelsen bedes desuden foretaget for to
scenarier: 1) de nuværende regler for tidlig pension og 2) den udvidede tidlig
pensionsordning, dvs. hvor alderen for tidlig pensions er fastholdt på 64 år, selv
om pensionsalderen sættes op.
Svar
Af tabel 1 nedenfor fremgår den forventede fordeling af årgangene 1963-1966 på
socioøkonomiske grupper ved gældende regler. Til sammenligning indeholder ta-
bel 2 den skønnede fordeling i et alternativt scenarie, hvor alderen for tidlig pen-
sion fastholdes på 64 år. Opgørelsen af fordelingen i det alternative scenarie byg-
ger på de samme beregningstekniske antagelser som angivet i Svar på Beskæftigel-
sesudvalgets spørgsmål nr. 250 (Alm. del) af 25. marts 2024.
Ved sammenligning af tabellerne fremgår det, at en fastholdt aldersgrænse for tid-
lig pension på 64 år forventes at medføre en meraktivitet på ordningen for tidlig
pension, som modsvares af et fald i grupperne med beskæftigelse, selvforsørgelse,
dagpenge og kontanthjælp.
Da opgørelsen er for generationer og over år, vil hver årgang være fordelt på to al-
derstrin i et givet kalenderår som følge af forskelle i fødselsdatoer over kalender-
året. Det kan bemærkes, at folkepensionsalderen er 68 år for de betragtede fød-
selsårgange, hvorfor årgang 1963, 1964 og 1965 opnår folkepensionsalderen i lø-
bet af hhv. 2031, 2032 og 2033.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K