Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2984769_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria.Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6324
28. februar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 86 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 86:
”I
anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats foretager ekspertgruppen et
regneeksempel, jf. ”Illustrativt regneeksempel –
konjunkturafhængighed i fremti-
dens beskæftigelsesindsats”, boks 6.10, s. 176.
Vil ministeren supplere denne figur med yderlig to søjler, hvis man foretager den
anbefalede reduktion i aktiviteten, men ikke flytter den resterende aktivitet ind un-
der servicerammen.
Vil ministeren endvidere foretage en følsomhedsberegning på både eksisterende
system, efter øvrige anbefalinger og efter øvrige anbefalinger, men uden at flytte
resterende aktivitet ind under servicerammen, hvor ledigheden stiger til hhv.
180.000, 200.000 og 250.000 ledige?”
Svar:
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
anbefalede bl.a., at hovedpar-
ten af de ikke-indkomsterstattende beskæftigelsesindsatser (undtaget rettighedsba-
serede uddannelsesordninger) samles på samme økonomiske ramme som de sam-
lede serviceudgifter (servicerammen). Dette ville indebære, at udgifterne til øvrig
vejledning og opkvalificering, ordinær uddannelse (undtaget rettighedsbaserede ud-
dannelsesordninger mv.), mentor, personlig assistance, hjælpemidler mv. flyttes fra
overførselsudgifter
til
servicerammen.
Boks 6.10, s. 176 i ekspertgruppens anbefalinger viser de skønnede udgifter til den
aktive indsats for jobparate ledige under den nuværende økonomiske styring og ef-
ter ekspertgruppens anbefalinger til besparelser på den aktive indsats. Der er ikke
taget højde for merudgifter til ydelser. Det fremgår, at indsatsen for de jobparate le-
dige efter ekspertgruppens anbefalinger skønnes at koste ca. 0,7 mia. kr. i overfør-
selsudgifter (uden for servicerammen) og ca. 0,8 mia. kr. inden for servicerammen.
Ekspertgruppen præsenterede et illustrativt regneeksempel ved en stigning på 55
pct. i bruttoledigheden svarende til omtrent stigningen i ledigheden omkring fi-
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm., om at foretage en følsomhedsberegning på både eksisterende system, efter øvrige anbefalinger og efter øvrige anbefalinger, men uden at flytte resterende aktivitet ind under servicerammen, hvor ledigheden stiger til hhv. 180.000, 200.000 og 250.000 ledige
2984769_0002.png
nanskrisen. Ekspertgruppens regneeksempel tog dermed udgangspunkt i en betyde-
lig stigning i ledigheden. Regneeksemplet viste, at den forudsatte stigning i ledig-
heden på 55 pct. ville medføre øgede udgifter til samtaler og indsats for jobparate
ledige på ca. 0,8 mia. kr., hvor ca. halvdelen allerede er omfattet af servicerammen
i dag. Ekspertgruppens anbefalinger ville
ifølge regneeksemplet med 55 pct. stig-
ning i ledigheden– dermed medføre øgede udgifter til jobparate ledige under ser-
vicerammen udgifter på knap 0,4 mia. kr. I regneeksemplet indgår ikke evt. udgif-
ter som følge af en stigende ledighed for øvrige målgrupper end dagpengemodta-
gere og jobparate kontanthjælpsmodtagere. Det er således i regneeksemplet anta-
get, at øvrige udgifter end tilbud og samtaler til jobparate ledige, herunder blandt
andet indsats til personer længere fra arbejdsmarkedet ikke påvirkes af en stigende
ledighed. Den samlede serviceramme udgør ca. 324 mia. kr. i 2025.
En stigning i ledigheden til hhv. 180.000, 200.000 og 250.000 fuldtidsledige svarer
til en procentuel stigning på hhv. 116 pct., 140 pct. og 200 pct. set ift. antallet af
fuldtidsledige i 2023 (83.340 fuldtidsledige). Det bemærkes, at der her er tale om
meget betydelige stigninger i ledigheden, som langt overstiger fx de konjunkturelle
stød der skete under fx finanskrisen. Lægges de samme antagelser til grund om, at
udgifterne vil stige 1:1 med ledigheden, som i ekspertgruppens regneeksempel, vil
udgifterne stigeproportionalt med de præsenterede eksempler på meget markante
ledighedsstigninger,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Regneeksempler. Skønnede udgifter til samtaler og aktive tilbud til jobparate ledige før og efter ekspert-
gruppens anbefalinger og ved hhv. 55, 116, 140 og 200 pct. stigning i ledigheden (mia. kr. i 2024-pl)
Overførselsudgifter til
aktive tilbud
(vejledning og opkvali-
ficering)
Skønnede udgifter i 2024 før ekspert-
gruppens anbefalinger
Ekspertgruppens regneeksempel: 55 pct.
stigning i ledigheden
116 pct. stigning i ledigheden
140 pct. stigning i ledigheden
200 pct. stigning i ledigheden
Skønnede udgifter i 2024 fraregnet ek-
spertgruppens varige besparelser
Ekspertgruppens regneeksempel: 55 pct.
stigning i ledigheden
116 pct. stigning i ledigheden
140 pct. stigning i ledigheden
200 pct. stigning i ledigheden
1,3
2,0
2,7
3,0
3,8
0,7
1,1
1,5
1,7
2,1
Serviceramme
(samtaler, virksom-
hedskonsulenter mv.)
1,0
1,5
2,1
2,3
2,9
0,8
1,2
1,7
1,9
2,4
I alt
2,2
3,4
4,8
5,3
6,7
1,5
2,3
3,2
3,6
4,5
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm., om at foretage en følsomhedsberegning på både eksisterende system, efter øvrige anbefalinger og efter øvrige anbefalinger, men uden at flytte resterende aktivitet ind under servicerammen, hvor ledigheden stiger til hhv. 180.000, 200.000 og 250.000 ledige
Anm.: Det er i regneeksemplet antaget, at det primært er antallet af ledige (dagpengemodtagere og jobparate
kontanthjælpsmodtagere), som påvirkes af konjunkturudviklingen. Øvrige målgrupper skønnes kun i
mindre omfang at være konjunkturafhængige. Der er alene medtaget udgifter til tilbud og samtaler for
jobparate ledige. Disse udgifter skønnes at udgøre 2,2 mia. kr. i 2024.
Kilde: Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats og egne beregninger.
Det må dog bemærkes, at der er tale om så markante tænkte ændringer, at Beskæf-
tigelsesministeriet vurderer, at det ikke uden videre kan antages, at udgifterne til
den aktive indsats vil følge udviklingen i ledigheden 1:1. Det skal bl.a. ses i lyset
af, at en sådan markant stigning i gruppen af jobparate borgere alt andet lige vil
ændre markant på sammensætningen af den samlede målgruppe for jobcentrenes
indsats og dermed også på de forudsætninger om enhedspriser og redskabssam-
mensætning, som lå til grund for regneeksemplet i ekspertgruppens rapport. Der
må derfor tages et betydeligt forbehold for modelberegningerne ovenfor.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3