Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2984766_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6324
28. februar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 85 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 85:
”I anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats foreslår ekspertgruppen, ”…at
hovedparten af de ikke-indkomsterstattende beskæftigelsesindsatser (undtaget ret-
tighedsbaserede uddannelsesordninger) samles på samme økonomiske ramme som
de samlede serviceudgifter.” (”Anbefaling 6.3. Ensretning af den økonomiske sty-
ring”, side 175) Vil ministeren redegøre for, hvor store udgifter i mio. kr., der ville
blive flyttet ind under servicerammen i årene 2025-2030, hvis man fulgte ekspert-
gruppens anbefalinger både ift. reduktion af aktiviteten og ift. at lægge den reste-
rende indsats ind under servicerammen?”
Svar:
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
anbefalede bl.a., at hovedpar-
ten af de ikke-indkomsterstattende beskæftigelsesindsatser (undtaget rettighedsba-
serede uddannelsesordninger) samles på samme økonomiske ramme som de sam-
lede serviceudgifter (servicerammen). Dette ville indebære, at udgifterne til øvrig
vejledning og opkvalificering, ordinær uddannelse (undtaget rettighedsbaserede ud-
dannelsesordninger mv.), mentor, personlig assistance, hjælpemidler mv. flyttes fra
overførselsudgifter
til
servicerammen.
Der spørges til størrelsen på udgifterne, som i et sådant scenarie ville blive flyttet
til servicerammen, i perioden 2025-2030, hvis ekspertgruppens anbefalinger følges.
Ekspertgruppen anbefalede, at reformen indfases gradvist fra 2026. Beløbets stør-
relse i perioden 2026-2030 vil afhænge af den konkrete indfasning og ikrafttræ-
delse af de konkrete forslag, men også udviklingen i de forventede udgifter til den
aktive indsats i perioden, herunder som følge af konjunkturudviklingen og sam-
menhængen til andre konkrete lovforslag mv.
I dette svar tages der derfor udgangspunkt i samme metode, som lå til grund for
ekspertgruppens
illustrative regneeksempel
for de økonomiske konsekvenser af en
ændret økonomisk styring for de forventede udgifter til den aktive indsats i 2024
jf.
ekspertgruppens anbefaling 6.3.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm., om hvor store udgifter i mio. kr., der ville blive flyttet ind under servicerammen i årene 2025-2030, hvis man fulgte ekspertgruppens anbefalinger både ift. reduktion af aktiviteten og ift. at lægge den resterende indsats ind under servicerammen
2984766_0002.png
Det skønnes, at udgifterne til den aktive indsats udgør 11,6 mia. kr. i 2024. Efter
ekspertgruppens varige besparelser er fratrukket, skønnes udgifterne til den aktive
beskæftigelsesindsats i 2024 at udgøre 8,7 mia. kr.
jf. tabel 1.
Med det afsæt vil ekspertgruppens anbefalinger om en ensrettet økonomisk styring
medføre, at der ville blive flyttet 2,9 mia. kr. fra overførsler til servicerammen
jf.
tabel 1.
Hovedparten af disse udgifter, ca. 2,5 mia. kr., er udgifter til øvrig vejledning
og opkvalificering og mentorordning.
Tabel 1
Regneeksempel over de økonomiske konsekvenser ved ændret økonomisk styring og ekspertgruppens
anbefalinger
Mia. kr. (2024-pl)
Skønnede udgifter til beskæftigelsesindsatsen
Ekspertgruppens besparelser ekskl. adfærd og
ydelse
Skønnede udgifter i 2024 til beskæftigelsesindsatsen
(ekskl. ekspertgruppens varige besparelser)
-
-
-
Heraf overførselsudgifter
Heraf udgifter der flyttes fra overførsel til servicer-
ammen
Heraf servicerammeudgifter
11,6
-3,0
8,7
1,4
2,9
4,4
Anm.: Der er alene tale om et regneeksempel. Ekspertgruppens besparelse tager afsæt i de fuldt indfasede be-
sparelser i 2030. Der er derfor tale om et overkantskøn set ift. udgifterne i 2024. Der er foretaget afrun-
dinger.
Kilde: Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats, kommunale regnskabstal og egne beregninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2