Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6324
28. februar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 85 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 85:
”I anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats foreslår ekspertgruppen, ”…at
hovedparten af de ikke-indkomsterstattende beskæftigelsesindsatser (undtaget ret-
tighedsbaserede uddannelsesordninger) samles på samme økonomiske ramme som
de samlede serviceudgifter.” (”Anbefaling 6.3. Ensretning af den økonomiske sty-
ring”, side 175) Vil ministeren redegøre for, hvor store udgifter i mio. kr., der ville
blive flyttet ind under servicerammen i årene 2025-2030, hvis man fulgte ekspert-
gruppens anbefalinger både ift. reduktion af aktiviteten og ift. at lægge den reste-
rende indsats ind under servicerammen?”
Svar:
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
anbefalede bl.a., at hovedpar-
ten af de ikke-indkomsterstattende beskæftigelsesindsatser (undtaget rettighedsba-
serede uddannelsesordninger) samles på samme økonomiske ramme som de sam-
lede serviceudgifter (servicerammen). Dette ville indebære, at udgifterne til øvrig
vejledning og opkvalificering, ordinær uddannelse (undtaget rettighedsbaserede ud-
dannelsesordninger mv.), mentor, personlig assistance, hjælpemidler mv. flyttes fra
overførselsudgifter
til
servicerammen.
Der spørges til størrelsen på udgifterne, som i et sådant scenarie ville blive flyttet
til servicerammen, i perioden 2025-2030, hvis ekspertgruppens anbefalinger følges.
Ekspertgruppen anbefalede, at reformen indfases gradvist fra 2026. Beløbets stør-
relse i perioden 2026-2030 vil afhænge af den konkrete indfasning og ikrafttræ-
delse af de konkrete forslag, men også udviklingen i de forventede udgifter til den
aktive indsats i perioden, herunder som følge af konjunkturudviklingen og sam-
menhængen til andre konkrete lovforslag mv.
I dette svar tages der derfor udgangspunkt i samme metode, som lå til grund for
ekspertgruppens
illustrative regneeksempel
for de økonomiske konsekvenser af en
ændret økonomisk styring for de forventede udgifter til den aktive indsats i 2024
jf.
ekspertgruppens anbefaling 6.3.