Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2961047_0001.png
30. december 2024
J.nr. 2024 - 8839
Til Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 84 af 27. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om hvor stort provenutabet før og efter arbejdsudbudseffekter vil være ved at fritage almindelige og aftalte indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede aldersopsparingsordninger for personer med mindre end 7 år til folkepensionsalderen for reglerne om diskvalificerende ordninger
2961047_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stort provenutabet før og efter arbejdsudbudseffekter vil være
ved at fritage almindelige og aftalte indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede aldersop-
sparingsordninger for personer med mindre end 7 år til folkepensionsalderen for reglerne
om diskvalificerende ordninger?
Svar
En pensionsopsparer med 7 år eller mindre til folkepensionsalderen, som har påbegyndt
udbetaling af løbende livrenter og ratepensioner mv., skal betale en afgift på 40 pct.
1
af
efterfølgende indbetalinger til aldersopsparinger, som overstiger den lave indbetalings-
grænse på 9.400 kr. (2025-niveau). Der er tale om reglerne for såkaldte diskvalificerende
pensionsudbetalinger.
For personer, som kan se frem til at blive modregnet i den supplerende pensionsydelse
eller pensionstillæg og evt. boligydelse, vil en fritagelse fra reglerne om diskvalificerende
udbetalinger skabe incitament til at påbegynde udbetaling fra en ratepension og/eller pen-
sionsordning med løbende udbetalinger mv. fra 7 år før folkepensionsalderen og indbe-
tale på aldersopsparing indenfor mulighederne af den høje indbetalingsgrænse på 61.200
kr. (2025-niveau). For en person, som kan se frem til at blive modregnet i pensionstillæg,
vil en fuld udnyttelse af den høje indbetalingsgrænse på 61.200 kr. i ét år reducere mod-
regningen af pensionstillægget efter skat med ca. 16.000 kr.
I 2025 skønnes der at være knap �½ mio. personer med 7 år eller mindre til folkepensions-
alderen. Med afsæt i at knap 40 pct. af pensionisterne i dag modregnes i pensionstillægget,
skønnes knap 200.000 personer årligt at kunne drage fordel af på den beskrevne måde at
konvertere ratepension og/eller livsvarige livrente mv. til aldersopsparing og derved redu-
cere den efterfølgende modregning i pensionstillægget. Arbejdsgiveradministrerede ord-
ninger udgør aktuelt ca. ¾ af pensionsformuerne for personer med 7 år eller mindre til
folkepensionsalderen.
Hvis det beregningsteknisk ligges til grund, at andelen, som modregnes i pensionstillæg-
get, og andelen af pensionsformuen, som er arbejdsgiveradministreret, holdes konstant,
samt at alle med en arbejdsgiveradministreret ordning udnytter den høje grænse fuldt ud,
skønnes fritagelsen potentielt at kunne medføre et årligt mindreprovenu efter tilbageløb
på ca. 1,7 mia. kr. varigt. Der er ikke indregnet adfærdsmæssige konsekvenser i form af
ændret arbejdsudbud i skønnet.
Med modningen af pensionssystemet forventes det, at både andelen af pensionister, som
modregnes i pensionstillægget, og andelen af pensionsformuen, som er arbejdsgiveradmi-
nistreret, fremadrettet vil stige. I et fuldt modnet pensionssystem vil fritagelsen potentielt
kunne medføre et årlig mindreprovenu efter tilbageløb på op imod 4 mia. kr. varigt.
1
For en person på bundskatteniveau medfører afgiften på 40 pct. en sammensat marginalskat på pensionsudbetalinger på
ca. 55 pct. (1-(1-0,371)/(1+0,4)) dvs. tæt på niveauet for den sammensatte marginalskat ved aftrapning af pensionstillæg-
get.
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om hvor stort provenutabet før og efter arbejdsudbudseffekter vil være ved at fritage almindelige og aftalte indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede aldersopsparingsordninger for personer med mindre end 7 år til folkepensionsalderen for reglerne om diskvalificerende ordninger
2961047_0003.png
Mindreprovenuerne vil isoleret set være overvurderet, dels hvis den høje grænse ikke fuldt
ud udnyttes, og dels da indekseringen af folkepensionsalderen indebærer, at der i perioden
frem til 2045 typisk vil være færre end 7 årgange med højst 7 år til folkepensionsalderen.
Omvendt vil mindreprovenuerne isoleret set være undervurderet, hvis der tages højde for,
at konverteringer også kan reducere aftrapningen af den supplerende pensionsydelse og
boligydelse, samt at der kan være personer, som anvender muligheden for opsat pension
og dermed kan konvertere i årene efter folkepensionsalderen.
Side 3 af 3