Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2943157_0001.png
TALE
Samråd A om afslag på seniorpension den
20. november 2024
DET TALTE ORD GÆLDER
20. november 2024
J.nr. 2024
5114
CAPA
Samrådsspørgsmål A, stillet af Karsten Hønge (SF)
”Hvad er regeringens holdning til den seneste udvikling i adgangen til
seniorpension, herunder den markante stigning i afslag på trods af lægelig
dokumentation om nedsat arbejdsevne, og vil ministeren desuden forklare, hvorfor
det er blevet væsentligt sværere for nedslidte borgere at opnå seniorpension, samt
hvilke skridt regeringen vil tage for at sikre, at nedslidte borgere ikke skal igennem
en langvarig og krævende proces for at få den pension, de har ret til? Der henvises
til artiklen ”Det er så groft, udbryder ordfører om afslag på seniorpension til
nedslidte” fra TV2 den 30. september 2024”
[Indledning]
Tak til formanden og tak til Karsten Hønge for at
indkalde til samråd om den seneste udvikling i
adgangen til seniorpension, som jeg også selv er
meget optaget af at følge og forstå.
Seniorpensionen er en vigtig ordning for dem med
lange arbejdsliv, der ikke kan holde til at arbejde
frem til folkepensionsalderen. Derfor gør de
konkrete sager om afslag omtalt i medierne også et
stort indtryk på mig.
Og jeg vil gerne understrege, at det ligger mig
meget på sinde, at borgerne får en korrekt
afgørelse om seniorpension hurtigst muligt. De
borgere, der er i målgruppen og opfylder
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/11-24 om den seneste udvikling i adgangen til seniorpension, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
kriterierne, skal selvfølgelig have en tilkendelse til
seniorpension.
[Seniorpension]
Som ordning, giver seniorpension mulighed for at
trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet op til seks
år før folkepensionen. Den månedlige ydelse er på
op til 20.000 kr.
Vi kan se i dag, at der er markant flere mennesker
på seniorpension end forventet. I 2023 modtog
knap 26.000 fuldtidspersoner seniorpension. Det er
næsten 10.000 flere, end vi forventede ved
ordningens start.
Det er en visitationsbaseret ordning. Det betyder,
at den bliver tilkendt efter nogle kriterier i loven –
blandt andet, at man skal have haft
fuldtidsbeskæftigelse i 20-25 år, og at ens
arbejdsevne skal være nedsat til højst 15 timer om
ugen i det seneste job.
Det er Seniorpensionsenheden under ATP, der har
ansvaret for at administrere ordningen og vurdere
ansøgningerne ud fra disse kriterier.
[Generelt om afslag på seniorpension]
I forhold til dit konkrete spørgsmål om, at det er
blevet sværere at få en seniorpension, så vil jeg
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/11-24 om den seneste udvikling i adgangen til seniorpension, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
gerne understrege, at der ikke er blevet ændret i
kriterierne siden ordningen blev indført.
Siden 2021 har omkring hver tredje ansøger fået et
afslag på seniorpension. Det tal har ligget
nogenlunde stabilt i hele perioden.
Ud af den tredjedel, som har fået et afslag, kan vi
se, at ca. halvdelen ikke har haft nok år på
arbejdsmarkedet, og ca. halvdelen ikke opfyldte
kriteriet om nedsat arbejdsevne.
[Behandlingsmuligheder og ret til at sige nej]
Et kriterie for at få tilkendt en seniorpension er, at
ens arbejdsevne er nedsat til højst 15 timer i
forhold til sit seneste job. Udgangspunktet er også,
at man ikke kan gøre mere for at forbedre
arbejdsevnen.
Hvis der stadig er behandlingsmuligheder, som
realistisk kan forbedre arbejdsevnen, så skal man
prøve det først. Det kan lede til et afslag, også
selvom ens egen læge vurderer, at man ikke kan
arbejde mere.
Jeg tror, at de fleste mennesker vil tage imod
behandling, der kan forbedre deres helbred. Men
jeg vil gerne understrege, at hvis man ikke ønsker
en konkret lægebehandling, skal man selvfølgelig
ikke føle sig presset til det.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/11-24 om den seneste udvikling i adgangen til seniorpension, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
Derfor har man altid ret til at sige nej til
lægebehandling af indgribende karakter.
Det betyder, at man fx kan sige nej til en operation
eller til medicin. Og har man sagt nej, vil det ikke
have betydning for ens ansøgning om
seniorpension. Det synes jeg, er vigtigt at slå fast.
Jeg har stor forståelse for, at det er frustrerende at
få et afslag på seniorpension, hvis man føler sig
nedslidt, og som sagt gør de konkrete sager, som
har været oppe i medierne, et stort indtryk på mig.
Hvis man har fået afslag på seniorpension, men
har helbredsmæssige problemer, så er
kommunerne der for at hjælpe, så man får den
rigtige ydelse og indsats. Det er også vigtigt at
understrege, at man har mulighed for at søge om
seniorpension igen.
[Klager i 2024]
Nu vil jeg også komme ind på udviklingen i
forhold til Ankestyrelsens behandling af klager.
Hvis man får et afslag på sin ansøgning om
seniorpension, kan man klage til Ankestyrelsen
som anden instans.
Opgørelser fra tidligere år viser, at Ankestyrelsen i
langt de fleste tilfælde stadfæster
Seniorpensionsenhedens afgørelser. Det vil sige, at
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/11-24 om den seneste udvikling i adgangen til seniorpension, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
Seniorpensionsenheden som første instans har
truffet den rigtige afgørelse.
Det generelle billede for ordningen har set
fornuftigt ud. Men tal for de første ni måneder af
2024 viser et lidt andet billede.
Udviklingen – indtil videre – viser særligt to ting.
For det første handler det om hjemvisninger, hvor
Ankestyrelsen sender sagen tilbage til ny
behandling i Seniorpensionsenheden.
Ankestyrelsen har i år sendt 17 pct. af klagerne
tilbage til Seniorpensionsenheden, hovedsageligt
fordi der er kommet nye oplysninger i sagen. Det
niveau lå tidligere på mellem 5 og 6 pct.
Jeg kan forstå, at det primært skyldes lang
sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen. Det betyder
desværre, at mens borgeren venter på at få
behandlet sin klage, kan der nå at komme nye
oplysninger til. Jeg vil gerne understrege, at
hjemvisninger ikke nødvendigvis fører til en
ændret afgørelse. Men stigningen fra ca. 5-6 pct.
til 17 pct. er bekymrende.
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om at være
i kontakt med Ankestyrelsen om
sagsbehandlingstiderne. Jeg kan forstå, at
Ankestyrelsen er opmærksomme på at få rettet op
på det.
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/11-24 om den seneste udvikling i adgangen til seniorpension, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
For det andet handler det om egentlige omgørelser,
hvor Ankestyrelsen har givet borgere medhold i
deres klager. Når vi kigger på de to seneste år, er
under 1 pct. af klagerne blevet omgjort. Det vil
sige, at et afslag er blevet ændret til en tilkendelse
af seniorpension. Til og med september i år, er
tallet steget til 4 pct. Relativt set er det en stor
ændring, som jeg har bemærket.
Ankestyrelsen har oplyst, at de har omgjort flere
sager siden i sommers på grund af en byretsdom.
Dommen betyder, at Ankestyrelsen i højere grad
bruger sundhedsfaglig rådgivning til at efterprøve
Seniorpensionsenhedens afgørelser om nedsat
arbejdsevne.
Det er vigtigt at huske, at vi ikke har tal for hele
året endnu. Det skal vi have for at få en ordentlig
og retvisende sammenligning. Jeg vil følge
udviklingen resten af året tæt og samle op i
forbindelse med mit årlige tilsyn med bestyrelsen
for Seniorpensionsenheden.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg endnu en gang understrege,
at seniorpensionen er en vigtig ordning i vores
pensionssystem. For mennesker, der er nedslidt
efter et langt arbejdsliv, giver den mulighed for at
trække sig tidligere tilbage fra arbejdsmarkedet.
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet den 20/11-24 om den seneste udvikling i adgangen til seniorpension, jf. BEU alm. del - samrådsspm. A
De mennesker, der opfylder kriterierne for at få en
seniorpension, skal selvfølgelig have det.
Den store tilgang til ordningen vidner om, at der er
mange der får en seniorpension, og at der derfor er
behov for ordningen – også mere end vi
oprindeligt forventede.
Det er vigtigt for mig at sige, at siden ordningen
blev indført, har vi ikke fra politisk side ændret på
hverken praksis eller kriterier for ordningen.
Andelen af tilkendelser har ikke ændret sig
væsentligt. Det, der har ændret sig, er andelen af
hjemvisninger og omgørelser i Ankestyrelsen i år.
Det er for tidligt at sige, hvordan dette vil falde ud
i forhold til andelen af tilkendelser. Det kan vi
først se, når året er omme.
Som hidtil, vil jeg følge med i udviklingen i
forbindelse med mit tilsyn med
Seniorpensionsenheden. Det gælder også i forhold
til klagesagsbehandlingen i Ankestyrelsen.
Tak for ordet.
7