Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Pernille Vermund (LA)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5959
31. januar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 68 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Per-
nille Vermund (MFU).
Spørgsmål nr 68.:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan udviklingen i antallet af ansatte hos ATP har været
de seneste 10 år, samt hvilke jobfunktioner disse ansatte besidder?”
Svar:
Det er ATP’s ledelse samt deres repræsentantskab og
bestyrelse, der har ansvaret
for ATP inden for de rammer, som Folketinget har besluttet. Jeg har derfor indhen-
tet bidrag fra ATP til at besvare spørgsmålet. ATP oplyser følgende:
”ATP blev etableret i 1964 med opstarten af arbejdsmarkedets tillægspension.
ATP-organisationen har siden da udviklet sig til at omfatte forskellige administra-
tive områder. ATP er således i dag Danmarks største administrationshus og udbeta-
ler 2/3 af Danmarks velfærdskroner svarende til 320 mia. kr. udbetalt i ydelser pr.
år. I dag administrerer ATP blandt andet følgende ordninger (årstallet i parentes an-
giver det år, hvor administrationen i ATP begyndte):
•
•
•
•
•
•
•
ATP Livslang Pension (1964)
Lønmodtagernes Garantifond (1972)
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, AUB (1977)
FerieKonto (1981) og Feriepengeinfo
Supplerende Arbejdsmarkedspension, SUPP (2003)
Barsel.dk (2006)
Udbetaling Danmark (2012)
Efter 2014
•
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, AES (2016)
•
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (2016)
•
Lønmodtagernes Feriemidler (2019)
•
Obligatorisk Pensionsordning (2020)
•
Seniorpension (2021)
•
Tidlig Pension (2022)