Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2941905_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
22. november 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 38 (Alm. del) af
24. oktober 2024
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på BEU alm. del - spm. 250 oplyse, hvor stor
en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. ef-
terløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie,
hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250? I svaret bedes det an-
ført, hvor stor en andel af en årgang, der forventes at benytte ordningerne i hvert
år op til folkepensionsalderen fordelt på køn og herkomst. Ministeren bedes både
oversende en tabel og en figur, der viser forskellen i de to scenarier. Ministeren
bedes endvidere inkludere oplysninger om den skønnede aktivitet i de to scena-
rier.
Svar
I besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 250 (alm. del) af 25. marts
2024 er det lagt til grund, at alderen for efterløn og tidlig pension fastholdes på 64
år, og at aldersgrænsen for seniorpension fastholdes ved 62 år.
Nedenfor vises en række figurer og tabeller for fødselsårgangene født i 1970, 1980
og 1990, som har folkepensionsalder på hhv. 69, 71�½ og 73 år. For hver af årgan-
gene vises andelen som ventes at benytte hhv. efterløn, tidlig pension og senior-
pension, opdelt på køn og herkomst. Da herkomstgrupperne bestående af vest-
lige- og ikke-vestlige indvandrere og efterkommere er små, ses der i opgørelsen på
en samlet opgørelse af hhv. vestlige indvandrere og efterkommere samt ikke-vest-
lige indvandrere og efterkommere.
I den nuværende fremskrivning fastholdes andelen af befolkningen, der antages at
benytte ordningen fra 2035 og frem. Fastholdelsen sker inden for køns- og her-
komstgrupper med ret til hhv. 1, 2 og 3 år med tidlig pension. Finansministeriets
mellemfristede fremskrivninger af arbejdsstyrken er opdelt på alder, køn og her-
komst, men er ikke opdelt på højest fuldførte uddannelse.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0002.png
Side 2 af 12
Fremskrivningen af antal modtagere af tidlig pension tager således ikke højde for
forhold, der kan ventes at påvirke tildeling af retten til tidlig pension efter 2035,
herunder ændret uddannelsessammensætning i befolkningen.
1
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Det skal bl.a. ses i lyset af, at aftalepartierne med
Aftale om en ny ret til tidlig pension (2020)
forpligtede sig til
senest i 2030 at genbesøge modellen med henblik på at vurdere, om udviklingen på arbejdsmarkedet har æn-
dret forudsætningerne for ordningen, og om ordningen omfatter de personer, den er tiltænkt.
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0003.png
Side 3 af 12
Figur 1
Andel som modtager efterløn i grundscenariet,
over alder og opdelt på køn og herkomst,
årgang 1970
Pct.
Pct.
Figur 2
Andel som modtager efterløn i scenariet med
fastholdte aldersgrænser, over alder og opdelt
på køn og herkomst, årgang 1970
Pct.
4
Pct.
4
4
4
3
3
3
3
2
2
2
2
1
1
1
1
0
62 63 64 65
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0
Figur 3
Andel som modtager tidlig pension i
grundscenariet, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1970
Pct.
14
12
Pct.
14
12
Figur 4
Andel som modtager tidlig pension i scenariet
med fastholdte aldersgrænser, over alder og
opdelt på køn og herkomst, årgang 1970
Pct.
Pct.
14
12
10
14
12
10
10
8
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
10
8
6
4
2
0
8
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
8
6
4
2
0
Figur 5
Andel som modtager seniorpension i
grundscenariet, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1970
Pct.
Pct.
Figur 6
Andel som modtager seniorpension i scenariet
med fastholdte aldersgrænser, over alder og
opdelt på køn og herkomst, årgang 1970
Pct.
14
12
10
Pct.
14
12
10
14
12
10
14
12
10
8
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
8
6
4
2
0
8
6
4
8
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
2
0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0004.png
Side 4 af 12
Figur 7
Andel som modtager efterløn i grundscenariet,
over alder og opdelt på køn og herkomst,
årgang 1980
Pct.
4
Figur 8
Andel som modtager efterløn i scenariet med
fastholdte aldersgrænser, over alder og opdelt
på køn og herkomst, årgang 1980
Pct.
4
Pct.
4
Pct.
4
3
3
3
3
2
2
2
2
1
1
1
1
0
62 63 64 65
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0
Figur 9
Andel som modtager tidlig pension i
grundscenariet, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1980
Pct.
Pct.
Figur 10
Andel som modtager tidlig pension i scenariet
med fastholdte aldersgrænser, over alder og
opdelt på køn og herkomst, årgang 1980
Pct.
12
10
8
6
Pct.
12
10
8
6
12
10
8
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig
Kvinder Vestlig
12
10
8
6
4
2
0
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
4
2
0
Figur 11
Andel som modtager seniorpension i
grundscenariet, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1980
Pct.
14
Pct.
14
Figur 12
Andel som modtager seniorpension i scenariet
med fastholdte aldersgrænser, over alder og
opdelt på køn og herkomst, årgang 1980
Pct.
14
Pct.
14
12
10
8
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
12
10
8
6
4
2
0
12
10
8
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
12
10
8
6
4
2
0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0005.png
Side 5 af 12
Figur 13
Andel som modtager efterløn i grundscenariet,
over alder og opdelt på køn og herkomst,
årgang 1990
Pct.
Pct.
Figur 14
Andel som modtager efterløn i scenariet med
fastholdte aldersgrænser, over alder og opdelt
på køn og herkomst, årgang 1990
Pct.
1,5
Pct.
1,5
1,5
1,5
1,0
1,0
1,0
1,0
0,5
0,5
0,5
0,5
0,0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0,0
0,0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0,0
Figur 15
Andel som modtager tidlig pension i
grundscenariet, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1990
Pct.
12
10
8
Pct.
12
10
8
Figur 16
Andel som modtager tidlig pension i scenariet
med fastholdte aldersgrænser, over alder og
opdelt på køn og herkomst, årgang 1990
Pct.
12
10
8
6
4
Pct.
12
10
8
6
4
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
6
4
2
0
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
2
0
Figur 17
Andel som modtager seniorpension i
grundscenariet, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1990
Pct.
14
12
10
8
Pct.
14
12
10
8
Figur 18
Andel som modtager seniorpension i scenariet
med fastholdte aldersgrænser, over alder og
opdelt på køn og herkomst, årgang 1990
Pct.
14
12
10
8
Pct.
14
12
10
8
6
4
2
0
6
4
2
0
6
4
2
0
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0006.png
Side 6 af 12
Figur 19
Forskel i andel som modtager efterløn i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1970
Pct.-point
3
Pct.-point
3
Figur 20
Forskel i andel som modtager tidlig pension i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1970
Pct.-point
10
Pct.-point
10
8
2
2
8
6
6
4
1
1
4
2
2
0
0
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0
62 63 64 65
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
Figur 21
Forskel i andel som modtager seniorpension i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1970
Pct.-point
2,0
Figur 22
Forskel i andel som modtager efterløn i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1980
Pct.-point
4
Pct.-point
4
Pct.-point
2,0
1,5
1,5
3
3
1,0
1,0
2
2
0,5
0,5
1
1
0,0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0,0
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0
Figur 23
Forskel i andel som modtager tidlig pension i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1980
Pct.-point
14
12
10
8
Pct.-point
14
12
10
8
Figur 24
Forskel i andel som modtager seniorpension i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1980
Pct.-point
5
Pct.-point
5
4
4
3
3
6
4
2
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
6
4
2
0
2
2
1
1
0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0007.png
Side 7 af 12
Figur 25
Forskel i andel som modtager efterløn i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1990
Pct.-point
1,5
Pct.-point
1,5
Figur 26
Forskel i andel som modtager tidlig pension i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1990
Pct.-point
12
10
Pct.-point
12
10
1,0
1,0
8
6
8
6
0,5
0,5
4
2
4
2
0
62 63 64 65
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0,0
62 63 64
Mænd Dansk
Kvinder Dansk
65
66 67 68 69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Mænd Vestlig
Kvinder Ikke-vestlig Kvinder Vestlig
0,0
0
Figur 27
Forskel i andel som modtager seniorpension i
scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og
herkomst, årgang 1990
Pct.-point
6
5
4
3
2
Pct.-point
6
5
4
3
2
1
0
62
63 64 65 66
Mænd Dansk
Mænd Vestlig
67
68
69 70 71 72 73
Mænd Ikke-vestlig
Kvinder Dansk
1
0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0008.png
Side 8 af 12
Tabel 1
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager efterløn i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1970
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72 73
0,0 0,0 2,2 2,7 1,3 0,9 0,4 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,4 0,5 0,3 0,2 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 1,5 1,8 0,9 0,6 0,3 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,2 0,2 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
Tabel 2
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager tidlig pension i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1970
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
63
64
65 66
67
68
69
70
71
72
73
0,0 0,0 2,8 7,7 9,3 4,4 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 2,2 5,2 5,0 2,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,4 2,2 4,0 2,2 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0009.png
Side 9 af 12
Tabel 3
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager seniorpension i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1970
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
63
64
65
66 67
68
69
70
71
72
73
1,4 1,4 1,1 0,9 0,7 0,3 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,6 0,5 0,5 0,4 0,3 0,2 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,7 0,6 0,5 0,4 0,3 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
Tabel 4
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager efterløn i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1980
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
0,0 0,0 2,0 2,4 2,8 2,9 2,1 1,1 0,7 0,2 0,0 0,0
0,0 0,0 0,4 0,4 0,5 0,5 0,4 0,2 0,2 0,1 0,0 0,0
0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 1,2 1,4 1,7 1,7 1,3 0,7 0,5 0,1 0,0 0,0
0,0 0,0 0,2 0,3 0,3 0,3 0,2 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,2 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0010.png
Side 10 af 12
Tabel 5
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager tidlig pension i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1980
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
0,0 0,0 2,7 7,3 11,5 11,5 10,2 6,5 2,1 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 2,1 4,8 6,7 6,7 5,7 3,3 1,0 0,0 0,0 0,0
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
0,0 0,0 0,1 0,1 0,2 0,2 0,2 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
0,0 0,0 0,1 0,1 0,2 0,2 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,4 2,1 4,2 4,2 4,0 2,9 1,0 0,0 0,0 0,0
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
0,0 0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
0,0 0,0 0,1 0,1 0,2 0,2 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
Tabel 6
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager seniorpension i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1980
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
1,4 2,8 4,0 4,3 3,4 2,4 1,5 0,7 0,2 0,0 0,0 0,0
0,5 1,0 1,5 1,7 1,3 1,0 0,6 0,3 0,1 0,0 0,0 0,0
0,1 0,1 0,2 0,2 0,2 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,6 1,2 1,7 1,8 1,4 0,9 0,6 0,2 0,1 0,0 0,0 0,0
0,1 0,2 0,3 0,3 0,2 0,2 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,1 0,1 0,2 0,2 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0011.png
Side 11 af 12
Tabel 7
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager efterløn i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1990
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
0,0 0,0 0,8 1,0 1,2 1,2 1,2 1,2 0,6 0,4 0,2 0,0
0,0 0,0 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,1 0,1 0,1 0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,5 0,6 0,7 0,7 0,7 0,7 0,3 0,3 0,2 0,0
0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
Tabel 8
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager tidlig pension i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1990
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
0,0 0,0 2,7 7,2 11,4 11,4 11,4 11,4 8,7 4,2 0,0 0,0
0,0 0,0 2,1 4,8 6,7 6,7 6,7 6,7 4,6 1,9 0,0 0,0
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
0,0 0,0 0,1 0,1 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,1 0,0 0,0
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
0,0 0,0 0,1 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,1 0,0 0,0 0,0
0,0 0,0 0,4 2,0 4,0 4,0 4,0 4,0 3,7 2,0 0,0 0,0
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
0,0 0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
0,0 0,0 0,1 0,1 0,2 0,2 0,2 0,2 0,1 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen for de enkelte årgange der forventes at benytte hhv. efterløn, seniorpension og tidlig pension givet de nuværende regler og i et scenarie, hvor reglerne ændres jf. formuleringerne i spørgsmål 250
2941905_0012.png
Side 12 af 12
Tabel 9
Forskel i andel af befolkningen (pct.) som modtager seniorpension i scenariet med og uden fasholdte
aldersgrænser, over alder og opdelt på køn og herkomst, årgang 1990
62
Samlet
-heraf mænd med dansk oprindelse
-heraf mænd, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf mænd, vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder med dansk oprindelse
-heraf kvinder, ikke-vestlige indvandrere og efterkommere
-heraf kvinder, vestlige indvandrere og efterkommere
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
1,4 2,8 4,0 4,8 5,5 4,4 3,1 1,9 1,0 0,4 0,0 0,0
0,5 1,0 1,5 1,8 2,1 1,7 1,2 0,8 0,4 0,2 0,0 0,0
0,1 0,2 0,2 0,3 0,3 0,3 0,2 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0
0,0 0,1 0,1 0,2 0,2 0,2 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0
0,6 1,2 1,6 2,0 2,2 1,7 1,2 0,7 0,4 0,1 0,0 0,0
0,1 0,2 0,3 0,4 0,4 0,3 0,2 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0
0,1 0,1 0,2 0,2 0,2 0,2 0,1 0,1 0,0 0,0 0,0 0,0
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.
Tabel 10
Aktivitet på efterløn, tidlig pension og seniorpension i scenarierne med og uden fasholdte
aldersgrænser, samt skønnet meraktivitet som følge af fastholdte aldersgrænser, samlet for alle
alderstrin for udvalgte fødselsårgange, 1.000 helårspersoner
G1970
Efterløn
1. Aktivitet i grundscenariet
2. Aktivitet ved fastholdt aldersgrænse
Meraktivitet som følge af fastholdte aldersgrænser (2)-(1)
2,2
4,3
2,1
1,4
4,4
3,0
0,6
2,4
1,8
G1980
G1990
Tidlig Pension
1. Aktivitet i grundscenariet
2. Aktivitet ved fastholdt aldersgrænse
Meraktivitet som følge af fastholdte aldersgrænser (2)-(1)
6,6
13,8
7,2
5,1
17,6
12,6
5,4
23,2
17,8
Seniorpension
1. Aktivitet i grundscenariet
2. Aktivitet ved fastholdt aldersgrænse
Meraktivitet som følge af fastholdte aldersgrænser (2)-(1)
13,1
14,7
1,6
10,2
14,6
4,4
10,8
17,4
6,6
Anm.: Se besvarelsen af BEU 250 for beregningsforudsætninger.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger foretaget til besvarelsen af BEU 250.