Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Katrine Daugaard (LA)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5188
28. februar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Katrine
Daugaard (LA) (MFU).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren oplyse effekten af at indføre et formuekrav på max 99.200 kr.
(2024-niveau) for modtagelse af boligydelse og boligsikring for fremtidige ansø-
gere? Svaret bedes indeholde provenueffekt (kommende år samt varigt), antal be-
rørte borgere og effekten på arbejdsudbud, GINI og BNP.”
Svar:
Boligstøtte kan i hovedtræk opdeles i boligydelse og boligsikring. Boligydelse ydes
til folkepensionister og førtidspensionister, som har fået tilkendt førtidspension før
1. januar 2003. Boligsikring ydes til bl.a. beskæftigede, SU-modtagere, kontant-
hjælpsmodtagere og førtidspensionister, som har fået tilkendt førtidspension den 1.
januar 2003 eller senere. Boligstøtte beregnes ud fra en række kriterier såsom hus-
lejen, husstandens samlede indkomst og formue samt boligens størrelse mv.
Efter gældende lovgivning reduceres boligstøtten for borgere delvist eller fuldkom-
ment som følge af, at husstandens formue overstiger boligstøttelovens formuegræn-
ser. Grænserne betyder, at husstandsindkomsten tillægges en andel af formuen på
10 pct. i intervallet mellem 1.011.700 kr. og 2.023.700 kr. for boligydelsesmodta-
gere og mellem 884.100 kr. og 1.768.300 kr. for boligsikringsmodtagere. Formue-
tillægget udgør 20 pct. af formuen over de højeste grænser.
Formuen deles op i registreret og uregistreret formue. Registreret formue udgør
bl.a. ejendomsværdi, værdipapirer og gæld i form af f.eks. lån til betaling af ejen-
domsskatter, mens uregistreret formue bl.a. udgør kontanter, værdien af biler og
anden gæld. Formuebegrebet i boligstøtteloven er bredere defineret sammenlignet
med, hvad der lægges til grund i nærværende besvarelse.
Der er lagt til grund, at der som betingelse for modtagelse af boligstøtte indføres en
grænse for den likvide formue baseret på samme opgørelsesprincipper som gælder
for helbredstillægget eller den supplerende pensionsydelse, hvor grænsen også ud-
gør 99.200 kr. (2024-niveau). Det indebærer, at formuekravet defineres ved den li-
kvide formue, der forstås som indestående i pengeinstitutter m.v., kursværdien af