Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3003947_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Dina Raabjerg (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025-1787
9. april 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 12. marts 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 239 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina
Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 239:
”Vil
ministeren oplyse, om det er korrekt, at der kan være tilfælde, hvor personer,
som er indrejst til Danmark efter 1968, ikke vil være registreret som indrejste, pga.
tidligere praksis for sletning af oplysninger i CPR-registeret ved flytning, og at bor-
gerne derfor risikerer at blive forskelsbehandlet alene pga. registreringspraksis?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Digitaliseringsministeriet, som
har ressortansvaret for CPR-lovgivningen. Digitaliseringsministeriet har oplyst føl-
gende:
”Det
bemærkes, at CPR blev oprettet den 2. april 1968. CPR indeholder oplysnin-
ger om alle personer, som efter den 2. april 1968 har boet her i landet og været til-
meldt en dansk kommune
for Grønlands vedkommende dog først siden 1. maj
1972. Personer bosat på Færøerne registreres ikke i CPR, og i relation til indrejse
og udrejse til Danmark eller Grønland betragtes Færøerne som et andet nordisk
land.
Ved etableringen af CPR den 2. april 1968 blev kun den aktuelle bopælsadresse re-
gistreret i CPR. Almindeligvis blev fødselsdatoen indsat som tilflytningsdato med
en usikkerhedsmarkering, da systemet krævede, at datofeltet udfyldtes, og da den
konkrete tilflytningsdato kunne være forbundet med usikkerhed.
Først med virkning fra den 1. januar 1971 er tidligere adresseoplysninger gemt i sy-
stemet. Dette er en følge af systemets daværende indretning og er ens for alle. Som
følge af ministeriets praksis er det ikke muligt at få rettet dette.
Dette forhold indebærer imidlertid ikke, at det generelt ikke er muligt at udlede af
CPR, om en person er registreret som indrejst her i landet i perioden mellem 2.
april 1968 og 31. december 1970.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om tilfælde, hvor personer, som er indrejst til Danmark efter 1968, ikke vil være registreret som indrejste, pga. tidligere praksis for sletning af oplysninger i CPR-registeret ved flytning
Det bemærkes dog, at CPR indeholder oplysninger om ca. 10 mio. personer, herun-
der afdøde personer. Hovedparten er personer, der opfylder, eller har opfyldt krite-
rierne for at blive bopælsregistreret her i landet. Det er i sagens natur ikke muligt
for så
stor en population at sikre, at CPR’s oplysninger om bopæl (herunder ind-
rejse) til enhver tid og uden nogen tidsforskydning er i overensstemmelse med de
faktiske forhold. Der vil således være fejl i registreringerne i CPR, herunder regi-
streringerne af indrejse, navnlig for så vidt angår bopælsregistreringer, som ligger
tilbage i tid.
Når en flytning er registreret i CPR, kan flytningen, herunder datoen for flytningen,
efter CPR-lovens § 12, stk. 6, 2. pkt., kun ændres, hvis det over for kommunalbe-
styrelsen dokumenteres, at de registrerede oplysninger er forkerte. En borger vil så-
ledes have vanskeligt ved at få rettet forkerte registreringer i CPR af f.eks. indrejse
og udrejse, navnlig for så vidt angår registreringer, som ligger tilbage i tid, hvor det
er erfaringen, at dokumentation kan være vanskelig at fremskaffe.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Digitaliseringsministeriet og kan sup-
plerende bemærke, at det er kommunernes ansvar at sørge for, at der bliver indhen-
tet tilstrækkelige oplysninger til, at myndigheden kan afgøre, hvilken hjælp borge-
ren er berettiget til. Dette undersøgelsesprincip gælder for alle typer af sager på det
sociale område. Er der tvivl om holdbarheden af et væsentligt faktum, skal kommu-
nen forsøge at få denne tvivl afklaret, således at det ved en sædvanlig bevismæssig
vurdering kan afgøres, om den pågældende oplysning kan lægges til grund ved af-
gørelsen. Dette gælder også oplysninger indhentet fra en anden myndighed, herun-
der registeroplysninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2