Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2999405_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Carl Andersen (LA)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 1640
2. April 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
229 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Carl
Andersen (LA) (MFU).
Spørgsmål nr. 229:
”Vil
ministeren i forlængelse af BEU alm. del - endeligt svar på spørgsmål 3 op-
give svaret i tabel 1 for alle år mellem 2026 og 2045?”
Svar:
I
svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 3 (alm. del) af 28. februar 2025
er
der skønnet over de økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre
en likvid formuegrænse på 99.200 kr. (2024-niveau) for fremtidige ansøgere af
bo-
ligydelse og boligsikring.
Idet ændringen alene gælder fremtidige boligstøtteansøgere, vil der ske en løbende
indfasning af initiativet. Med udgangspunkt i afgangen blandt boligstøttemodtagere
fra 2014 med en likvidformue over 99.200 kr. (2024-niveau) skønnes indfasning at
være så godt som fuldkommen efter ca. 19 år. Det resulterer i, at formuekravet an-
tages at få fuld virkning fra 2045, såfremt ændringen blev implementeret i 2026.
Beregningerne beror på en række antagelser og er behæftet med væsentlig usikker-
hed. Det skyldes blandt andet, at afgangen blandt boligstøttemodtagere kan have
ændret sig siden 2014, hvilket har betydning for, hvornår initiativet forventes at
være indfaset. Derudover kan initiativet fx indebære, at boligstøttemodtagere for-
bliver bosiddende i deres nuværende lejemål i længere tid fremfor at flytte og miste
retten til boligstøtte. De økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser vil desu-
den afhænge af den konkrete udformning af forslaget.
De økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser for alle år mellem 2026 og
2045 fremgår af tabel 1.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 229: MFU spm. om ministeren i forlængelse af BEU alm. del - endeligt svar på spørgsmål 3 vil opgive svaret i tabel 1 for alle år mellem 2026 og 2045
2999405_0002.png
Tabel 1
Økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser af en afskaffelse af boligstøtten for personer med en likvid formue på over 99.200 kr. (2024-niveau) fra 2026
2026
Berørte (Helårspersoner)
Umiddelbare mindreudgifter (mia. kr., 2025-niveau)
Mindreudgifter efter tilbageløb (mia. kr., 2025-niveau)
Mindreudgifter efter tilbageløb og adfærd (mia. kr., 2025-ni-
veau)
Arbejdsudbudsvirkning (fuldtidspersoner)
Virkning af øget arbejdsudbud på BNP (mia. kr., 2025-niveau)
Fordelingsvirkning (Gini, pct.-point)
13.600
0,3
0,3
0,3
100
0,1
0,01
2027
47.000
1,2
0,9
1,0
300
0,2
0,05
2028
83.200
2,1
1,6
1,7
500
0,4
0,09
2029
106.100
2,7
2,1
2,2
700
0,5
0,12
2030
120.100
3,1
2,4
2,5
700
0,6
0,13
2031
131.100
3,3
2,6
2,8
800
0,6
0,14
2032
142.300
3,6
2,8
3,0
900
0,7
0,15
2033
152.400
3,9
3,0
3,2
900
0,7
0,17
2034
161.100
4,1
3,2
3,4
1.000
0,8
0,17
2035
168.400
4,3
3,3
3,5
1.000
0,8
0,18
2036
175.000
4,5
3,4
3,7
1.100
0,9
0,19
2037
Berørte (Helårspersoner)
Umiddelbare mindreudgifter (mia. kr., 2025-niveau)
Mindreudgifter efter tilbageløb (mia. kr., 2025-niveau)
Mindreudgifter efter tilbageløb og adfærd (mia. kr., 2025-niveau)
Arbejdsudbudsvirkning (fuldtidspersoner)
Virkning af øget arbejdsudbud på BNP (mia. kr., 2025-niveau)
Fordelingsvirkning (Gini, pct.-point)
181.600
4,6
3,6
3,8
1.100
0,9
0,20
2038
188.300
4,8
3,7
4,0
1.200
0,9
0,20
2039
194.900
5,0
3,8
4,1
1.200
0,9
0,21
2040
201.600
5,1
4,0
4,2
1.200
1,0
0,22
2041
208.200
5,3
4,1
4,4
1.300
1,0
0,23
2042
214.800
5,5
4,2
4,5
1.300
1,0
0,23
2043
221.500
5,7
4,4
4,7
1.400
1,1
0,24
2044
226.500
5,8
4,5
4,8
1.400
1,1
0,25
Varigt
(2045)
227.200
5,8
4,5
4,8
1.400
1,1
0,25
Anm.: Den opgjorte arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner. Der er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr. Berørte omfatter alle personer i boligstøttehusstanden, dvs. både
voksne og børn. De økonomiske konsekvenser baseres på boligstøttemodtagere og deres likvide formue i 2023. Fordelingsvirkningen er baseret på en tilsvarende opgørelse i 2022, der er det
seneste år med detaljerede oplysninger om befolkningens disponible indkomster. Den skønnede arbejdsudbudsadfærd er baseret på en opgørelse for en given måned (december 2022)
opregnet til årsniveau. Det er i adfærdsvirkningen lagt til grund, at ændringer i boligstøtten har samme virkning som en ækvivalent skatteændring.
Kilde: Beregninger på basis af registerdata fra Danmarks Statistik, samt for så vidt angår adfærdsberegninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.