Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Carl Andersen (LA)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 1640
2. April 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
229 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Carl
Andersen (LA) (MFU).
Spørgsmål nr. 229:
”Vil
ministeren i forlængelse af BEU alm. del - endeligt svar på spørgsmål 3 op-
give svaret i tabel 1 for alle år mellem 2026 og 2045?”
Svar:
I
svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 3 (alm. del) af 28. februar 2025
er
der skønnet over de økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre
en likvid formuegrænse på 99.200 kr. (2024-niveau) for fremtidige ansøgere af
bo-
ligydelse og boligsikring.
Idet ændringen alene gælder fremtidige boligstøtteansøgere, vil der ske en løbende
indfasning af initiativet. Med udgangspunkt i afgangen blandt boligstøttemodtagere
fra 2014 med en likvidformue over 99.200 kr. (2024-niveau) skønnes indfasning at
være så godt som fuldkommen efter ca. 19 år. Det resulterer i, at formuekravet an-
tages at få fuld virkning fra 2045, såfremt ændringen blev implementeret i 2026.
Beregningerne beror på en række antagelser og er behæftet med væsentlig usikker-
hed. Det skyldes blandt andet, at afgangen blandt boligstøttemodtagere kan have
ændret sig siden 2014, hvilket har betydning for, hvornår initiativet forventes at
være indfaset. Derudover kan initiativet fx indebære, at boligstøttemodtagere for-
bliver bosiddende i deres nuværende lejemål i længere tid fremfor at flytte og miste
retten til boligstøtte. De økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser vil desu-
den afhænge af den konkrete udformning af forslaget.
De økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser for alle år mellem 2026 og
2045 fremgår af tabel 1.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister