Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
8. november 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 22 (Alm. del) af
16. oktober 2024 stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af spørgsmål nr. 250
–
BEU alm. del
af 25. marts 2024 redegøre for, hvorfor effekten af at fastholde indgangsalderen til
tidlig pension i 2027 er større i 2030 end i 2029, hvor den igen er større i 2028 i
betragtning af, at den udvidede mulighed vil være fuldt gældende for en hel årgang
allerede i 2028?
Svar
I besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 250 (alm. del) af 25. marts
2024 er det lagt til grund, at alderen for efterløn og tidlig pension fastholdes på 64
år. Denne fastholdelse vil påvirke personer født efter 1. januar 1963, for hvem al-
deren for efterløn og tidlig pension ellers ville blive forhøjet til 65 år på grund af
forhøjelsen af folkepensionsalderen fra 67 til 68 år i 2030.
Det antages, at andelen af befolkningen, der overgår til tidlig pension på første,
andet og tredje mulige år er uændret sammenlignet med grundforløbet, således at
tilgangen til tidlig pension, som er stigende over alder, parallelforskydes relativt til
grundforløbet. Det indebærer konkret, at der for årgang 1963 sker en stigning i
antal modtagere af tidlig pension ved 64, 65 og 66 år (4, 3 og 2 år før folkepensi-
onsalderen), hvorimod antal modtagere af tidlig pension ved 67 år (1 år før folke-
pensionsalderen) er uændret,
jf. figur 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K