Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2935826_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5426
13. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 21 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 21:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det vil koste og hvordan arbejdsudbuddet påvir-
kes i hvert af årene 2027-2035, såfremt man sænker anciennitetskravet til tidlig
pension
såkaldt Arnepension - med 1 år?”
Svar:
Tidlig pension er en rettighedsbaseret tilbagetrækningsordning, som gør det muligt
for personer med lange arbejdsliv at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet op til
tre år før folkepensionsalderen. Antal år med ret til tidlig pension tildeles på bag-
grund af anciennitet på arbejdsmarkedet. Ancienniteten opgøres som perioder med
beskæftigelse, som selvstændig erhvervsdrivende og med visse former for offent-
lige forsørgelsesydelser. Ved anciennitet på 42, 43 og 44 år tildeles hhv. et, to og
tre års ret til tidlig pension. Ancienniteten opgøres fra det fyldte 16. år og frem til
det tidspunkt, hvor der er seks år til folkepensionsalderen, svarende til 61 år ved de
nuværende regler.
Der er til besvarelsen lagt til grund, at anciennitetskravet reduceres med ét år, såle-
des anciennitet på 41, 42 og 43 år giver hhv. et, to og tre års ret til tidlig pension.
Opgørelsestidspunktet for ancienniteten, ydelsesniveauet og modregningsreglerne
fastholdes som ved de nuværende regler.
En reduktion af anciennitetskravet med ét år skønnes at øge antallet af personer på
ordningen med ca. 8.000 helårspersoner i 2027, stigende til 9.800 helårspersoner i
2035,
jf. tabel 1.
Det øgede antal personer på tidlig pension skønnes i 2027 at med-
føre merudgifter i størrelsesordenen 880 mio. kr. (2024-niveau) efter skat, tilbage-
løb og adfærd, stigende til 1.950 mio. kr. i 2035. Ændringen skønnes endvidere at
medføre en reduktion i arbejdsudbuddet på omkring 2.400 fuldtidspersoner i 2027,
stigende til omkring 4.900 fuldtidspersoner i 2035.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om hvad det vil koste og hvordan arbejdsudbuddet påvirkes i hvert af årene 2027-2035, såfremt man sænker anciennitetskravet til tidlig pension – såkaldt Arnepension - med 1 år
2935826_0002.png
Tabel 1
Virkning ved at redcuere anciennitetskravet for tidlig pension med ét år, 2027-2035
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
Samlet meraktivitet, 1.000 helårspersoner
Saldovirkning, mio. kr. (2024-niveau)
Beskæftigelsesvirkning, 1.000 fuldtidsper-
soner
8,0
880
-2,4
6,9
1.000
-2,3
7,8
1.280
-3,0
10,7
1.790
-4,4
12,8
2.210
-5,6
11,0
1.920
-5,0
8,5
1.670
-4,0
8,5
1.700
-4,2
9,8
1.950
-4,9
Anm.: Saldovirkning er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Registerdata og egne beregninger.
Det bemærkes, at Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet løbende efterser
og opdaterer regnemodeller og beregningsforudsætninger med det sigte, at de så
godt som muligt afspejler den tilgængelige viden. Skønnet for antal personer på
tidlig pension i 2030 og frem er senest blevet korrigeret med
2030-planforløb
Grundlag for udgiftslofter 2027
fra august 2023, hvor der blev indarbejdet en kor-
rektion for overlappet mellem seniorpension og tidlig pension. Indarbejdelse af et
overlap til seniorpension skal ses i lyset af, at seniorpension har fået et større om-
fang end ventet.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2