Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2981550_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Dina Raabjerg (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2132
24. februar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
198 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina
Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 198:
”Det
fremgår analyse fra SMV Danmark (Store forskelle i tilgangen til førtidspen-
sion mellem danskere og ikke-vestlige
indvandrere”), at der er en overrepræsenta-
tion af borgere med ikke-vestlig baggrund, der modtager førtidspension i forhold til
etniske danskere. Kan ministeren med afsæt i analysen oplyse følgende:
1. Hvilke ydelser har førtidspensionister fra MENAPT-lande modtaget, før de
blev tilkendt førtidspension?
2. Hvor stor er indkomstforøgelsen i gennemsnit for husstanden ved overgan-
gen til førtidspension for borgere fra MENAPT-lande?
3. Hvor mange af modtagerne af førtidspension fra MENAPT-lande har forud
for tilkendelsen af førtidspension været omfattet af en gensidig forsørger-
pligt?
https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/massive-forskelle-i-tilkendelse-af-
foertidspension-1”
Svar:
I besvarelsen er der taget udgangspunkt i personer, der er tilgået førtidspension i
perioden juli 2023 til juni 2024. Således kan opgørelsen sammenlignes med BEU
alm. del spm. 140-142 (samling 2024-25), hvor der også blev svaret på forudgå-
ende arbejdsmarkedsstatus og indkomstfremgang blandt personer, der er tilgået før-
tidspension.
Tilgangen til førtidspension opgøres som det tidspunkt personer første gang får
ud-
betalt
førtidspension. I alt har 22.761 personer fået udbetalt førtidspension for før-
ste gang i perioden juli 2023 til juni 2024. Heraf havde 3.041 personer oprindelse
fra et MENAPT-land, hvilket svarer til 13 pct. af tilgangen til førtidspension i peri-
oden.
Tabel 1 nedenfor viser den forudgående arbejdsmarkedsstatus fire uger før tilgan-
gen til førtidspension blandt personer fra MENAPT-lande. Mere end 90 pct. af de
personer, der tilgik førtidspension i perioden, overgik fra anden offentlig ydelse.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om analysen fra SMV Danmark (Store forskelle i tilgangen til førtidspension mellem danskere og ikke-vestlige indvandrere)
2981550_0002.png
Disse ydelser var primært kontanthjælp (27 pct.), ressourceforløb (25 pct.), jobaf-
klaringsforløb (13 pct.) og sygedagpenge (12 pct.). Disse fire ydelser udgør tilsam-
men 77 pct. af den samlede status forud for overgang til førtidspension.
Tabel 1
Arbejdsmarkedsstatus fire uger før tilgangen til førtidspension for personer fra MENAPT-lande, tilgået i
juli 2023 til juni 2024
Forsørgelse
Kontanthjælp
Ressourceforløb
Jobafklaring
Sygedagpenge
Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse
Ledighedsydelse
Selvforsørgelse
Uddannelseshjælp
Fleksjob
Andet
Total
Antal
811
759
391
380
281
190
118
92
16
3
3.041
Andel, pct.
27
25
13
12
9
6
4
3
1
0
100
Anm.: Andet omfatter beskæftigelse, SU og revalidering. Tilgangen til førtidspension er opgjort som det tids-
punkt man første gang får udbetalt førtidspension. MENAPT lande omfatter Syrien, Kuwait, Libyen,
Saudi-Arabien, Libanon, Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Ara-
biske Emirater, Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Palæstina,
Gaza, Vestbredden, Østjerusalem, Pakistan og Tyrkiet.
Kilde: UDKPE, DREAM, cpr-registreret og egne beregninger
Tabel 2 viser indkomstsændringen for husstanden ved overgangen til førtidspen-
sion i perioden juli 2023-juni 2024 for førtidspensionsmodtagere fra et MENAPT-
land.
Opgørelsen er fordelt på, hvorvidt personerne modtager fuld førtidspension eller
brøkpension, idet over halvdelen af de tilgåede førtidspensionister fra MENAPT-
lande modtager brøkpension. Ved brøkpension modtages ikke fuld førtidspension,
da modtageren af førtidspension ikke har haft bopæl i Danmark tilstrækkeligt
længe til at kunne opnå fuld førtidspension. Modtagere af brøkpension kan mod-
tage supplerende hjælp efter kontanthjælpsreglerne. Udbetalinger af supplerende
hjælp indgår også i opgørelsen af husstandens indkomst i tabel 2.
Indkomsten er opgjort som det samlede beløb af offentlige ydelser og lønmodtager-
indkomst før skat. Ændringen i indkomsten hhv. før og efter overgangen til førtids-
pension er beregnet som et gennemsnit af de tre måneder, der ligger hhv. lige før
og lige efter overgangen til førtidspension. Det bemærkes, at borgerne ud over of-
fentlige ydelser og lønindkomst kan modtage andre ydelser, eksempelvis udbeta-
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om analysen fra SMV Danmark (Store forskelle i tilgangen til førtidspension mellem danskere og ikke-vestlige indvandrere)
2981550_0003.png
ling af pension, boligsikring m.m. Disse ydelser indgår ikke i opgørelsen. Indkom-
sten er opgjort for husstanden, hvilket betyder, at opgørelsen også kan afspejle æn-
dringer i indkomsten for andre personer i husstanden.
2.045 personer med oprindelse fra et MENAPT-land opnåede en indkomstfrem-
gang i husstanden ved overgangen til førtidspension, svarende til 68 pct. af den
samlede gruppe,
jf. tabel 2.
Denne gruppe opnåede en gennemsnitlig indkomst-
fremgang på ca. 7.500 kr. pr. måned før skat. Indtægtsfremgangen skal ses i lyset
af, at mere end 90 pct. af de personer, som tilgik førtidspension i perioden, overgik
fra en anden offentlig ydelse,
jf. tabel 1.
960 personer opnåede ikke en indtægtsfremgang i husstanden ved overgang til før-
tidspension, svarende til 32 pct. Denne gruppe oplevede i gennemsnit et fald i ind-
komsten på knap 6.800 kr. pr. måned før skat.
I alt modtog 1.945 af førtidspensionisterne med oprindelse fra MENAPT-lande
brøkpension, svarende til 65 pct. af gruppen. Ud af de personer, som modtog brøk-
pension, opnåede 62 pct. en indtægtsfremgang i husstanden på ca. 6.300 kr. pr. må-
ned før skat i gennemsnit. Blandt de personer, som ikke er brøkpensionister, opnå-
ede 79 pct. en indtægtsfremgang i husstanden på omkring 9.300 kr. pr. måned før
skat i gennemsnit.
Tabel 2
Ændringen i husstandens indtægt ved overgang til førtidspension blandt personer fra MENAPT-lande,
tilgået i juli 2023 til juni 2024
Opnår indtægtsfremgang
Antal i alt
Brøkpension
Ikke brøkpension
I alt
1.945
1.060
3.005
Antal
1.212
833
2.045
Andel Ændring (kr.)
62
79
68
6.327
9.315
7.544
Opnår
ikke
indtægtsfremgang
Antal
733
227
960
Andel
38
21
32
Ændring (kr.)
-6.090
-8.215
-6.792
Anm.: Husstanden defineres som de personer, der deler adresse med førtidspensionisten på datoen for tilgan-
gen til førtidspension. Personer, der bor på adresser med flere end 10 personer er frasorteret, fordi disse
adresser typisk er institutioner, foreninger, kollegier mv. Dette gælder for 36 personer. Forskellen i ind-
komst før og efter tilgangen til førtidspension er beregnet som et månedligt gennemsnit over tre måne-
der før hhv. efter overgangen til førtidspension. Indkomst inkluderer indkomster fra lønmodtagerbe-
skæftigelse samt offentlige ydelser før skat. Lønindkomst omfatter arbejdsmarkedsbidragspligtig A-ind-
komst fra lønmodtagerbeskæftigelse, men ikke pensioner. Offentlige ydelser inkluderer dagpenge, kon-
tanthjælp, uddannelseshjælp, SHO-ydelse, sygedagpenge, jobafklaring, revalidering, forrevalidering, res-
sourceforløb, flekslønstilskud, ledighedsydelse, barselsdagpenge, efterløn, førtidspension, seniorpension
og tidlig pension. Opgørelsen inkluderer ikke fleksydelse. Tilgangen til førtidspension omfatter personer
på det tidspunkt de første gang får udbetalt førtidspension. Status som brøkpensionist er defineret pba.
oplysninger fra ATP.
Kilde: Kommunale sagsbehandlings-
og økonomisystemer, UDKPE, RAM, KMD’s sygedagpengeregister, SAL,
data fra ATP om barselsdagpenge, e-Indkomst, DREAM og egne beregninger.
Tabel 3 viser, hvor stor en del af de personer, der er tilgået førtidspension i perio-
den juli 2023 til juni 2024 fra MENAPT-lande, der ved overgangen til førtidspen-
sion var omfattet af en gensidig forsørgerpligt. Gensidig forsørgerpligt er defineret
som personer, der var gift ved overgangen til førtidspension, hvilket var gældende
for 43 pct. af populationen.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om analysen fra SMV Danmark (Store forskelle i tilgangen til førtidspension mellem danskere og ikke-vestlige indvandrere)
2981550_0004.png
Tabel 3
Antal og andel førtidspensionister fra MENAPT-lande, der er omfattet af gensidig forsørgerpligt på tids-
punktet for overgang til førtidspension
Antal
Omfattet af gensidig forsørgerpligt
Ikke omfattet af gensidig forsørgerpligt
I alt
1.317
1.724
3.041
Andel, pct.
43
57
100
Anm.: Gensidig forsørgerpligt er opgjort som personer, der er gift på tidspunktet for overgang til førtidspen-
sion. Ægteparret skal bo på samme adresse. Civilstatus er opgjort dagen før tilgangen til førtidspension.
Kilde: UDKPE, cpr-registret og egne beregninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4